Tijdig veranderen is belangrijkste competentie

Het tijdig kunnen veranderen van corebusiness als dat nodig is, is een belangrijke competentie voor ondernemingen. Elke corebusiness heeft een levenscyclus en het kan voorkomen dat strategische `metaalmoeheid` optreedt.

Bijvoorbeeld bij krimpende `profit pools`, een inherent inferieure economie (die aan het licht komt door nieuwe toetreders) of een groeiformule die niet duurzaam is en die niet bestand is tegen marktverzadiging of concurrentie. Dan is het imperatief de corebusiness te evalueren in termen van de klanten, profit pools, differentiatie, kerncompetenties en cultuur en organisatie.

Het blijkt dat bedrijven die succesvol een andere corebusiness hebben gevonden, dit vanuit een verborgen of onderbenut activum doen. De meer succesvolle veranderingen worden dus in de eigen `achtertuin`gerealiseerd: een ondergewaardeerd businessplatform, een nieuw en onderbenut inzicht in bestaande klanten en een onderbenutte capaciteit. Teneinde een nieuwe corebusiness te realiseren is het belangrijk om:

1) de eigen corebusiness te definieren;
2) een assessment te maken van het kernpotentieel en duurzaamheid van de differentiatie;
3) een toekomstvisie te formuleren;
4) de opties voor herdefiniering van de kern te bekijken en te zoeken naar verborgen assets en hun hefboomwerking.

De continuïteit staat voorop
Behoud interne competenties om de continuïteit op lange termijn te verzekeren. Ook als er voor outsourcing wordt gekozen. Financiële voordelen op korte termijn wegen daar niet tegen op.

Alleen outsourcen wat geen core business is. Maar daarbij maakt hij een onderscheid tussen core business en strategische activiteit.

Een ander aspect is het nut: Er zijn weinig dingen die je kan outsourcen waarvan je kan zeggen, 'het kan geen kwaad als het over vijf jaar fout loopt'. Als een bepaalde competentie binnen vijf jaar overbodig is, dan is dat vandaag waarschijnlijk ook al zo.

Test:

Veranderen in vijf kleuren
Welke aanpak past bij u en uw situatie!?
Léon de Caluwé
Verandermanagement is dagelijks werk aan het worden. Hoe pakken we dat aan? Afhankelijk van de situatie en van de eigen persoonlijke stijl gaat ieder aan de slag. Kent u uw persoonlijke stijl? Kunt u de verbinding leggen met de kenmerken van de situatie? Weet u welke stijl bij welke situatie past? Deze bijdrage helpt u op weg.

(bron: MD Weekly)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>