Succesvolle realisatie van de strategie

Cover stories

Zit jouw (management)team op één lijn ten aanzien van de strategische prioriteiten? Verstaan jullie hetzelfde onder deze prioriteiten? Hoe formuleer en deel je de strategie en betrek je je team? Bezit jij de juiste leiderschapskwaliteiten om tot effectieve realisatie van de strategie te komen?

Dit is een greep uit de aandachtspunten van mijn promotieonderzoek Leiderschap & Strategie Alignment (Erasmus Universiteit, Rotterdam School of Management). Uit de eerste onderzoeksresultaten blijkt, dat, wil je als leider (op welk niveau dan ook) tot succesvolle realisatie van je organisatiestrategie komen, er drie belangrijke randvoorwaarden zijn.

1. Strategische consensus

Hebben jullie als leiders dezelfde prioriteiten en verstaan jullie er hetzelfde onder?

Je moet het in je MT eens zijn over ...

Hanneke van den Elsen
Lid sinds 2019
Hallo, er is recentelijk een nieuw boek uit waarin de schrijvers zich ook concentreren op hetgeen in dit artikel wordt vermeld. Misschien aardig om dat boek te lezen en/of contact te leggen? Het betreft het boek Tegenwind geeft vleugels - Storybuilding als leidraad voor een nieuwe vorm van projectmanagement van Saskia Ramakers & Jeroen Janssen, Adformatie Groep | 1e druk, 2015 |EAN: 9789491560934 |
Rolf Scheerder
Lid sinds 2019
Drie logische stappen om een strategie uit te rollen. Een strategie kan ook als implicatie hebben dat je je als organisatie opnieuw moet uitvinden. Vooral als het om innovatief vermogen gaat in termen van sprongsgewijze vernieuwing kan dit betekenen dat binnen de organisatie opnieuw de plek der moeite betreden moet worden om daar opnieuw uitgangspunten en principes ter discussie te stellen gevolgd door het noodzakelijke alignment in de rest van de organisatie. Werken aan betrokkenheid in je organisatie en kansen en bedreigingen tijdig delen verhoogt het adaptief vermogen van teams en maakt dat teams meer volwassen met dergelijke veranderingen kunnen omgaan. Dit alles vergt een diepgaande visie op veranderen en is een belangrijke stap die in ondernemingen nog wel eens wordt overgeslagen waardoor men met oud denken volledig nieuwe problemen tracht op te lossen en daar heeft Albert E al eens iets over gedeeld.

Meer over Strategie