Het succesvol invoeren van Het Nieuwe Werken

Actueel

Bij het invoeren van Het Nieuwe Werken is het van belang dat mensen worden betrokken bij de invoering, dat de werkomgeving goed past bij de taak en dat de ruimte effectief wordt gebruikt. De beste resultaten worden behaald wanneer de gebruikers worden betrokken bij het vormgeven van het nieuwe concept. Bovendien neemt op die manier het vertrouwen in het management toe.

Het kantoor moet in feite “naadloos om de mensen en hun taken heen passen”. Het kantoor wordt meer een overlegruimte. Dus er moet aandacht zijn voor goede vergaderruimtes. Wanneer er veel gebeld wordt zijn belruimtes nodig in het kantoor en wanneer er veel geconcentreerd wordt gewerkt zijn concentratieruimtes essentieel. En heel belangrijk: de technische infrastructuur moet picobelo in orde zijn, anders kunt u het HNW wel vergeten want dan ergert iedereen zich kapot.

Zorg voor een Digitaal archief
. Een papierloos kantoor bestaat weliswaar nog nergens, maar organisaties die met HNW zijn begonnen, hebben heel wat archiefruimte en kasten opgeruimd. De praktijk wijst uit dat 75% van het papieren archief weg kan. Groot voordeel van digitaal archiveren is dat stukken nooit uitgeleend kunnen zijn. Iedereen moet dan wel bij stukken kunnen die voor hem relevant zijn.

Ook thuis is een werkplek. De kosten van de thuiswerkplek worden, binnen bepaalde grenzen, betaald door de organisatie. De werkgever moet zorgen voor een ergonomisch verantwoorde werkplek, waarbij een laptop/pc en telefoon tot de basisuitrusting behoren. Natuurlijk dient online inloggen op het bedrijfsnetwerk ook geregeld te zijn. Thuiswerkers hebben bij vertrek een overname- of terugbrengverplichting. Vooral bij thuiswerk zijn de beveiliging van gegevens, de beschikbaarheid van informatie en goede afspraken over onderlinge samenwerking uiterst belangrijk. Het is dan ook raadzaam om met de thuiswerker een thuiswerkovereenkomst af te sluiten.

Performancemanagementcyclus
HNW lijkt misschien op vrijheid blijheid voor medewerkers, maar hier staat onlosmakelijk tegenover zij hun verantwoordelijkheid moeten nemen en ervoor moeten zorgen dat ze hun afspraken nakomen en targets halen. In HNW is onderpresteren binnen een mum van tijd bij iedereen bekend en leidt tot een snelle verwatering van normen en waarden, waardoor het met de organisatie als geheel ook snel slechter zal gaan.

Hoe kunt u dit voorkomen? De performancemanagementcyclus vormt de basis van de wijze waarop leidinggevenden inhoud geven aan hun taak in HNW. Performancemanagement is een hulpmiddel voor organisaties om het prestatieniveau te verbeteren. Hierbij wordt er een verbinding gelegd tussen strategie en uitvoering, waarbij de organisatie de gekozen doelstellingen vertaalt via de afdelingsdoelstellingen naar individuele doelstellingen en (kern)competenties. Met performancemanagement handelt een organisatie resultaatgericht.

De performancemanagementcyclus bestaat uit drie gesprekken:

  1. Het planningsgesprek
    In dit gesprek, aan het begin van een periode, maken de medewerker en de leidinggevende SMART afspraken over enerzijds de te behalen resultaten en anderzijds over hele concrete activiteiten die de medewerker onderneemt om de voor zijn functie relevante competenties verder te ontwikkelen.
  2. Het voortgangsgesprek
    Dit gesprek, halverwege de periode, is bedoeld om te kijken of de destijds gemaakte afspraken nog steeds realistisch zijn en of de medewerker op schema ligt. Zo nodig neemt de leidinggevende maatregelen om bij te sturen.
  3. Het beoordelingsgesprek
    In dit gesprek, aan het einde van de periode, oordeelt de leidinggevende over de mate waarin de afspraken zijn gerealiseerd, zowel de werkafspraken als de afspraken over het werken aan competenties. Veel organisaties koppelen daar een prestatiebeloningscomponent aan.

Dit ‘aansturen op resultaten en ontwikkeling’ vraagt een andere wijze van leidinggeven. Enerzijds moeten zij werknemers loslaten en minder dicht op de huid zitten, anderzijds moeten ze heldere en vooral meetbare afspraken maken met werknemers en deze checken.

Begin met een pilot
Bij een pilot wordt de  gewenste nieuwe situatie op bedrijfsniveau alvast bij een deel van de organisatie doorgevoerd en geëvalueerd. Het voordeel hiervan  is dat de positieve effecten gedeeld kunnen worden met de werknemers en dat eventuele problemen in de volgende fasen kunnen worden aangepakt. Een pilot is ook nuttig om mogelijke nadelen in kaart te brengen en van tevoren te benoemen (naast alle positieve effecten). Het is hierbij belangrijk om duidelijkheid te scheppen. Kortom, toets de nieuwe situatie eerst in de praktijk met medewerkers voordat het op bedrijfsbrede schaal wordt ingevoerd.

Meer over HNW in de KennisBank

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: HrPraktijk

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Kees Froeling
Net als het bronartikel van HR Praktijk worden in dit artikel volgens mij een aantal missers gemaakt. Allereerst wordt gesproken over de invoering van HNW. Alsof het een activiteit is die je uitvoert en dan ben je klaar. Dat past erg bij een top-down benadering, terwijl juist bottom-up een van de kenmerken van HNW is.
Wat ik mis is een gedragen visie. Medewerkers worden in dit artikel betrokken, wat volgens mij geheel juist is. Alleen zo bereik je draagvlak. Alleen wordt gestart met allerlei middelen, zonder nagedacht te hebben wat je daarmee wil. Een ontwikkeling zonder doel of richting eindigt al snel in een nachtmerrie.
Tweede punt wat ik mis is de mentale slag. Wel wordt gesproken over de HR-cyclus. Het meetbaar maken van de afspraken wordt al belangrijk gezien. In de praktijk blijkt dat toch lastig. Welke output levert een beleidsadviseur? En wanneer is dat dan goed? Voor wat betreft de mentale slag spelen aspecten als omgaan met weerstand, bewustwording en verbindend leiderschap een belangrijke rol.
Wat ik goed vind is te starten met een pilot of première. Bij voorkeur met een aantal verschillende groepen in de organisatie om te zien wat waar wel en niet goed werkt, zodat je met en van elkaar kan leren.
Als ik de in dit artikel genoemde activiteiten uitvoer zoals in het artikel omschreven denk ik dat ik in ieder geval niet ga komen tot een succesvol proces van Het Nieuwe Werken.
Koos Groenewoud
Lid sinds 2019
Ik kan me vinden in dit bericht en wil het graag aanvullen met mijn visie:

Het Nieuwe Werken: Van controle naar vertrouwen = Van management naar (Nieuw) LEIDERSCHAP. Geen hype, maar trend en niet meer te stoppen!!

3 jaar geleden besloot ik de leergang Authentiek Leiderschap op de Nyenrode Business Universiteit te volgen. Dat was het feest der (h)erkenning.

Daarna volgde ik de colleges van John Kotter en Marshall Goldsmith. Bij het
college van John Kotter dacht ik dat het alleen zou gaan over de stappen in
verandermanagement. Ja, daar had hij het wel even over. Voor de rest had hij
het over mensen, leiderschap en empowerment. Kippenvel.

Marshall Goldsmith zegt ook de juiste dingen. We moeten terug naar de basis. Hoe ga je met elkaar om? Hoe ben je in staat je club te motiveren, je team te betrekken, binden en
boeien, het ziekteverzuim laag te houden en het verloop te beperken?

Het blijkt dat het niet gaat om Processen, Procedures, Programma’s, Projecten, dashboards, benchmarks et cetera, maar om MENSEN.

Het gaat om respect, vertrouwen, waardering. Ik heb wel eens gezegd dat mensen
gemakkelijk drieduizend Euro cursusgeld – voor managementtrainingen – in hun
zak konden houden als ze zich maar vasthielden aan het principe: ‘Wat u niet wilt
dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.’

Ik ben sinds negen jaar betrokken bij Servant Leadership en constateer dat het
ook anders kan. De principes van Robert Greenleaf doen steeds meer opgang. Tot
mijn grote plezier is inmiddels ook bewezen (door Dr. Inge Nuijten) dat dit een
leiderschapstijl is waarbij je het beste uit mensen haalt en bijdraagt tot het succes
van je organisatie.

Mijn advies is dan ook: breng leiderschap terug waar het hoort,
namelijk bij de mens en de zorgvuldige omgang met elkaar. Stop tijd in de ideeën
van Greenleaf, Goldsmith (en Gunnarsson) en je zult zien dat het beter is voor
jezelf, je resultaat en de wereld om je heen (People, Planet Profit).

Als je kijkt naar de ontwikkeling van Het Nieuwe Werken, en de toenemende
belangstelling voor MVO, ziet dat er steeds meer interesse is in (Dienend en
Authentiek) Leiderschap, de verspreiding van de Leaders Code, het verschijnen
van het magazine Nieuw Leiders- voor waardenvolle leiders en je verdiept in het
handvest Nieuw Leiderschap dan constateer je dat er geen sprake is van een hype,
maar van een – onomkeerbare – Trend.

Tot slot: Ondergetekende is er van overtuigd dat de woorden; sorry, bedankt, help
(mij of kan ik iets voor jou doen) en een compliment voor je team van groot
belang zijn. Als we onze managementstijl niet aanpassen, raken we mensen kwijt
of kunnen we ze zelfs niet meer krijgen.

Koos Groenewoud: Helpt ondernemers, bestuurders, directeuren & managers betere
leiders te worden en doet dat ook voor Management Teams & Boards of Directors
en ondersteunt bedrijven en organisaties bij het invoeren van Het Nieuwe Werken
(Alleen of in collegiale samenwerking met de experts op dit terrein).

Column Speakers Academy Januari 2011.

Meer over Het Nieuwe Werken