Performance Management in ontwikkeling

Control is nog steeds het sleutelwoord bij het beheren en monitoren van prestaties in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit blijkt uit onderzoek naar de status van Corporate Performance Management (CPM) in de Nederlandse markt. Van werkelijk anticiperen op veranderingen is nog weinig sprake, waardoor bedrijven de transformatie naar adequate sturing op bedrijfsresultaten niet kunnen realiseren. De meeste organisaties focussen vooral op interne en externe verantwoording en financiële rapportages.

Integraal Corporate Performance Management, het continue proces van monitoring en beheer van bedrijfsprestaties. Het begint bij het identificeren van kritieke prestatiefactoren en bij het vaststellen van indicatoren waarmee deze factoren kunnen worden beoordeeld. Performance management is het sturen van bedrijfsprocessen via kritieke prestatiefactoren die worden ontleend aan een serie functies of een individuele functie. Het zijn de prestatiefactoren die de opbrengsten van de functie zichtbaar maken, en vrijwel altijd kan met twee of drie kritieke factoren worden volstaan. Het begrip kritiek heeft betrekking op zowel de inhoud van het werk van medewerkers als op de consequenties van dat werk voor de organisatie of voor externe klanten.

Belangrijk is dat ondubbelzinnig kan worden beoordeeld in hoeverre de feitelijke verrichtingen van medewerkers hebben geleid tot betere resultaten ten aanzien van de kritieke factoren. Daarom moeten voor elke functie indicatoren worden vastgesteld waarmee de praktische uitwerking van de kritische prestatiefactoren kan worden beoordeeld.

Bedrijven blijken tevens behoefte te hebben aan betere integratie van processen als planning, budgettering en forecasting met de strategie van de organisatie. Moeilijkheden ervaren ze met het vaststellen én invoeren van een besturingsmodel met consistente prestatie-indicatoren. De kwaliteit van bestaande managementrapportages en de doorlooptijd van de planning- en controlcyclus wordt ten slotte in veel gevallen als middelmatig beoordeeld.

Een belangrijke invalshoek ontbreekt nog: het gebruik van de kritieke prestatiefactoren op het gebied van HRM. Daarmee komt het externe deel van de performance-managementcyclus aan bod. Slechts op een enkel gebied zijn zulke toepassingen bekend. Maar de tijd die wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van kritieke prestatiefactoren voor alle voorkomende functies, wordt terugverdiend door de toepassing van de indicatoren voor allerlei 'functies' van HRM.

(bron: GIDS online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Roy Niehof
Is het onderzoeksrapport waarnaar in bijgaand artikel wordt verwezen ergens digitaal beschikbaar? Zo ja, dan zou ik hier wel graag een kopie van ontvangen. Ik verneem graag uw reactie, bvd.

Mvg, Roy Niehof
Jorgen Heizenberg
Het onderzoeksrapport is terug te vinden op de website van Capgemini met behulp van deze url:
http://www.nl.capgemini.com/resources/thought_leadership/van_firefighter_tot_outperformer/
Willem Mastenbroek
Pro-lid
Een manier om uw organisatie door te lichten op het gebruik van indicatoren is te vinden op http://www.managementsite.nl/380/Performance-Management-Werken-met-prestatie-indicatoren.aspx