Bedrijven die hun werknemers topprestaties willen laten leveren, moeten betrokkenheid stimuleren. Organisaties met sterk betrokken employees maken namelijk meer winst, zo blijkt uit een studie van onder meer Human Resources Management-adviesbureau Hewitt en onderzoeksbureau ISR.
De studie brengt tevens aan het licht dat er een cruciaal verschil is tussen tevredenheid en betrokkenheid van werknemers. Organisaties met tevreden employe's maken niet per definitie meer winst.
Tevredenheid geeft aan hoe een werknemer denkt over zijn collega's en arbeidsvoorwaarden, maar drukt niet uit wat een werknemer wil bijdragen aan zijn organisatie. Betrokkenheid bestaat volgens het onderzoek uit: denken, voelen en handelen. Nederlandse organisaties kenmerken zich door werknemers die niet achter de organisatiedoelen staan (denken), wel een band hebben met hun werkgever (voelen) en enigszins bereid zijn iets extra's te doen en vooral van plan zijn om te blijven (handelen). Veel HR-managers beschouwen betrokkenheid als de ontbrekende schakel tussen bedrijfsstrategie en HR-beleid.
ISR volgde drie jaar lang 41 bedrijven en vergeleek daarvan de twintig ondernemingen met het hoogste percentage betrokken medewerkers met de onderste twintig. De bovenste laag zag de winst met twee procent stijgen, terwijl de bedrijven in de onderste regionen de winst juist met dat percentage zagen dalen. Hewitt concludeert verder dat de beste werkgevers zich kenmerken door een gemiddeld twintig procent hoger engagement, een derde minder verloop en twee keer zoveel open sollicitaties.
(bron: SPITS)
Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren
Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)
Word een pro!
SCHRIJF MEE >>