Channels

We verwachten van leiders in toenemende mate motivatie en inspiratie. Ze moeten mensen in beweging krijgen en houden. Ze aanspreken en raken. En als het even kan ze zelfs bezielen of “begeisteren!” Vaak lukt dat in de ogen van de volgers niet! Ze krijgen vooral cijfers en ratio’s over hen heen uitgestort. Veelal doorspekt met allerlei managementjargon, goed voor een hoge score op de “bullshit-bingo.” Oplossingen worden gezocht in betere presentatievormen en moderne audio visuele hulpmiddelen. In een presentatie, die doortimmerd, rationeel en feitelijk goed onderbouwd is. Een presentatie, die hout snijdt!

Storytelling biedt de leider betere mogelijkheden om mensen te raken en in beweging te krijgen. Een verhaal appelleert beter aan zingeving, bezieling, beleving en betekenisgeving, die samen gaan met motivatie en inspiratie. De presentatie, met de zakelijke taal, inhoud, ratio, concepten en modellen, snijdt hier weinig hout.

Leidinggevenden laten dus veel mogelijkheden liggen door een onvoldoende ontwikkelde Storytelling-competentie. Deze bestaat uit de Storytelling vaardigheden en de eigen verhalen.

Storytelling vaardigheden

Het is een kunst om een verhaal aansprekend te vertellen. Het vergt talent om als storyteller door het leven te gaan. Talent waarmee je geboren wordt. Je hebt het of je hebt het niet. Je bent storyteller of je bent het niet. Maar is dit wel waar?

Lees ook:

3 Storytelling-tips voor burgemeester Van der Laan

Storytelling vaardigheden zijn te ontwikkelen. Het is een fabeltje dat je als storyteller geboren wordt! Een aangeboren talent helpt. Maar opvoeding in een vertelcultuur heeft grotere invloed. En moed en durf om als verteller kwetsbaar op de zeepkist te (gaan) staan nog meer. Daarnaast is de kunst van Storytelling het overbrengen van de beleving. Inleven in het verhaal en kruipen in de huid van de belangrijke personages zijn daarbij van essentieel belang. Dit is eenvoudiger bij eigen verhalen, op basis van doorleefde ervaringen!

De eigen verhalen

Eigen doorleefde ervaringen zijn een grote bron van authentieke, integere verhalen met grote impact. Menselijke verhalen, die anderen makkelijk als zodanig herkennen. En waardoor men zich daar eenvoudig aan verbindt. Dat gebeurt vooral doordat de toehoorder daar zelf een eigen betekenis en ervaring aan koppelt.

Voor verbinding is het ontzettend krachtig om doorleefde ervaringen van mensen in de organisatie te vinden en te delen. Anderen verbinden zich aan deze verhalen en verrijken deze tegelijkertijd. Het resultaat is een verbinding van de mensen aan het verhaal. En dus aan elkaar. Maar tegelijkertijd wel vanuit een persoonlijke invulling. Verbinding aan zowel het collectief als aan de persoonlijke waarden.

De leider doet er goed aan zijn eigen verhalen in te zetten om mensen te inspireren en motiveren, om diverse redenen:
• Omdat het verhaal direct wordt herkend als authentiek en integer
• Omdat de beleving eenvoudig kan overgebracht, omdat het doorleefd is
• Omdat de verbinding van de toehoorder groter is met de “menselijke” leider

Kenmerken van het verhaal

Het belangrijk onderdeel van het verhaal is de onverwachte twist of doorbraak. Een verhaal kent een start- en eindsituatie, maar de betekenis van het verhaal wordt vooral bepaald door het proces van start naar eind. En vooral door de onverwachte gebeurtenissen daarin.

De uitdaging, de frustratie, de emotie, het andere perspectief, de hulp en daardoor de onverwachte doorbraak maakt het verhaal tot een belevenis. Het maakt het mogelijk dat de luisteraar al tijdens het verhaal zich hieraan verbindt. Vanuit de eigen herkenning in de situatie en de emoties die daarmee samen gaan.

“In een bijzonder onderhandelingsproces hebben we de grote deal gescoord,” is een resultaat. Maar het echte verhaal is:

“We zaten knel in het onderhandelingsproces, ondanks sterke wederzijdse intentie om eruit te komen. De stellingen waren betrokken, de spanning was om te snijden en het leek er sterk op dat dit mis zou gaan. Op dat moment gleed het kopje uit de hand van Rob. Hij kreeg de hete koffie volledig over zich heen! Verschrikt snelde mensen aan beide zijden van de tafel toe om hem te helpen. Behalve een gevlekt, warm overhemd was er weinig aan de hand. Maar als geluk bij ongeluk was de ban wel gebroken. Gezamenlijk waren we er hierna onverwachts snel uit, tot tevredenheid van beide kanten.”

Voel je het verschil?

De uitdaging van de leider

Neem de tijd om je mensen jouw authentiek, integer en persoonlijk verhaal te vertellen. Bijvoorbeeld het verhaal achter de strategie of doelstelling van de onderneming. Het helpt ze om zich te verbinden aan het collectief, vanuit persoonlijke herkenning en zingeving. Het biedt de beste kansen voor ontwikkeling van collectieve kracht.

Ontwikkel daarvoor zelf je eigen Storytelling competentie en wordt als leider de Chief Storytelling Executive van je onderneming. Het levert veel op! Voor jezelf, je team en je onderneming.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x