Channels

Ongewenst gedrag op het werk –denk aan extra lange pauzes, te vroeg naar huis gaan, of zelfs stelen- is een kostbaar probleem. Alleen al in de Verenigde Staten kost het bedrijven naar schatting tot wel 200 miljard dollar per jaar. Uit promotieonderzoek van Laura M. Giurge van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) blijkt nu dat mensen die zulk gedrag vertonen, al na één nacht slecht slapen de dag erop sneller in zulk gedrag vervallen. Vooral mensen met een zogenaamde ‘lage morele identiteit’ kunnen zich dan lastig beheersen en gaan eerder de fout in.

“Ongewenst gedrag op de werkvloer komt vaak voort uit egoïstische impulsen die niet door zelfbeheersing binnen de perken gehouden worden”, zegt onderzoekster Giurge. Iedereen heeft weleens de neiging vroeg naar huis gaan zonder een leidinggevende te informeren, maar meestal geef je niet toe aan die impuls. En als je dat toch doet, voel je je erna meestal schuldig en zorg je dat het niet nog eens gebeurt. Het is bekend dat een slechte nachtrust de zelfbeheersing aantast. Voor dit onderzoek wilden de onderzoekers uitzoeken of slecht slapen ook echt tot ongewenst gedrag zou leiden op de werkvloer.

Slaapkwaliteit

Lees ook:

Ethiek en integriteit in de financiële sector

Om daar achter te komen stuurde Giurge tien dagen lang een sms-bericht naar een groep werkende personen om ze te vragen hoe goed ze de nacht ervoor hadden geslapen. Het ging daarbij om de kwaliteit van de slaap, dus hoe die mensen vonden dat ze geslapen hebben en niet per sé de hoeveelheid slaap, benadrukt de onderzoekster. Daarnaast moesten ze aangeven of en in welke mate ze ongewenst gedrag vertoonden. Hadden ze die dag bijvoorbeeld een langere lunchpauze genomen, of waren ze uitgevallen tegen een collega?

Morele identiteit

Uit analyse bleek dat de kwaliteit van de slaap inderdaad van invloed kan zijn op het gedrag van de respondenten tijdens de werkdag die erop volgt. Mensen die de ene dag tijdens het werk ongewenst gedrag vertoonden, liepen na een slechte nachtrust meer risico ook de volgende dag ongewenst gedrag te vertonen, bleek uit het onderzoek.

Slecht slapen houdt onethisch gedrag in stand.

Opvallend genoeg reageerden sommige respondenten heftiger dan gemiddeld op een slechte nachtrust en gingen veel sneller de fout in.

Het verschil zit in hun ‘morele identiteit’. Dit is een psychologische maatstaf voor hoe belangrijk morele kenmerken zoals ‘vriendelijkheid’ of ‘eerlijkheid’ zijn voor iemands zelfbeeld, en hoeveel waarde iemand eraan hecht om door anderen als een goede en morele persoon te worden gezien.

Mensen die minder belang toekennen aan deze morele kenmerken zijn vaker geneigd hun misstappen de volgende dag te herhalen na een slechte nachtrust, zo blijkt uit de resultaten van de studie.

Verslaafd aan slecht gedrag

Volgens Giurge toont het onderzoek aan dat de neiging tot het vertonen van ongewenst gedrag op het werk geen vaststaande karaktertrek is, maar van dag tot dag kan wisselen. Wat de reden ook is voor het ontstaan van ongewenst gedrag, een slechte nachtrust kan ervoor zorgen dat het moeilijk is om er zelf een eind te maken, vooral voor mensen met een lage morele identiteit. Vermoeidheid maakt het blijkbaar moeilijker je over het gevoel heen te zetten dat je iets niet goed hebt gedaan, en om het de volgende dag beter te doen. Volgens Giurge kan dat verklaren waarom in sommige organisaties onethisch gedrag zo hardnekkig is.

Bron: RSM Discovery.

Download hier het promotieonderzoek van Laura M. Giurge: A Test of Time: a temporal and dynamic approach to power and ethics.

Ethiek en moreel kompas zijn onderdelen  van de Parttime Master Bedrijfskunde, Rotterdam School of Management, Erasmus University. Meer informatie over deze deeltijd opleiding treft u hier of bezoek een voorlichtingsavond.

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Fraai onderzoek Laura!

Is dus een leiderschapsles dat leiders moeten zorgen dat de ‘morele identiteit’ van het team (of zelfs vd hele organisatie) wordt gemonitord en wordt versterkt?

Onderdeel van de beoordeling wellicht? Hoe men scoort en of er een positieve ontwikkeling op heeft plaatsgevonden?

Voor de bewustwording én voor energie-management van een ieder, is het goed om hier met regelmaat op ‘gechecked’ te worden. Geïnitieerd door leidinggevende of zelfs door de werknemer zelf! Kan die gelijk de leidinggevende er feedback op geven….hoe de leiding vlgs. hem/haar scoort dus.

Zo maak je een mooie mix van zakelijke- en persoonlijke doelen.

Daarbij komt dus de ‘slaapcomponent’, als in: “creëer iemand voldoende rust om efficiënt/effectief te kunnen werken? Niet alleen in ‘voldoende slaap’, maar (me dunkt) ook in rust in werkomgeving. Dan wel onrust te vermijden.

Dat betekent ook weer morele identiteit componenten als: ego in toom houden, niet roddelen (praten mét iemand ipv óver iemand), correct aanspreekgedrag vertonen, goed feedback kunnen ontvangen en daar goede acties op ondernemen, etc.

Ik zou het probleem eens van de andere kant bekijken, misschien slaapt iemand slecht omdat de sfeer op zijn werk niet fijn is. Reflectie daarop levert op dat er iets aan sfeer of cultuur van de organisatie kan worden gedaan. Misschien is t een wisselwerking, : Lijkt me een zinvoller benadering dan een controlesysteem zonder oorzaak te onderzoeken

x
x