Jonge managers missen een moreel kompas

Actueel

Uit een Onderzoek (KPMG) blijkt dat de ethische vorming van studenten aan hogere onderwijsinstellingen volgens één op de drie Nederlandse organisaties onder de maat is. Jonge managers missen een moreel kompas en hebben een andere managementstijl. De drang van jonge managers om zoveel mogelijk te willen verdienen, maakt hen nog niet crimineel maar met het normbesef van sommigen is wel degelijk iets mis.

Vier op de tien organisaties gaf aan de afgelopen twee jaar een veelbelovende medewerker te hebben weggestuurd omdat het hem of haar ontbrak aan normen en waarden.

Wat te doen
Het is verstandig om het ethisch handelen van uw medewerkers een prominente plaats te geven in uw personeelsbeleid. Zo weten zij waar ze aan toe zijn en waar ze aan moeten werken. Bovendien loopt u dan niet het risico dat een medewerker zich kan verschuilen achter het feit dat hij niet op de hoogte was van bepaalde ethische codes. Gedragscodes van individuele bedrijven werken alleen als er écht naar wordt geleefd.

Wat als een werknemer volgens afspraak steekpenningen weigert aan een Indonesische minister, als hij vervolgens de wind van voren krijgt van het management omdat de concurrent met de order aan de haal gaat? Dan kun je zo'n gedragscode beter meteen in de prullenbak gooien. Het management moet zo iemand juist steunen.

De vrije markt is een groot goed waar de overheid ook een een rol heeft. De onderwerpen ethiek en ondernemerschap zijn ‘onlosmakelijk met elkaar verbonden’. De huidige crisis is mede veroorzaakt is door ethisch onverantwoord handelen. Als ondernemen tot graaien wordt, moet de overheid daar dan paal en perk aan stellen?

Op universiteiten en business schools krijgen de aankomende managers geen bedrijfsethiek. Dan begint het al slecht.

Nieuwe managementstijl
Maar met het moreel kompas in de hand hebben veel jonge managers  ook andere inzichten ontwikkeld op het gebied van managementstijl. Zij vinden andere competenties belangrijk dan het huidige topmanagement laat zien: autoriteit maakt plaats voor inspiratie en analytisch vermogen wordt verruild voor communicatieve vaardigheden.

Met een redelijke arrogante "fuck you" attitude, wil de jonge manager graag laten zien hoe het wel moet.

Vrijwel alle managers geven aan het belangrijk te vinden dat een manager goed kan communiceren én ze kwalificeren zichzelf hier  hoog op. De jonge managers vindt zichzelf flexibel, zelfkritisch en inlevend. Netwerken, resultaat boeken en ambities duidelijk maken zijn volgens de nieuwe generatie managers dé manier om de top te bereiken.

Het lijkt erop dat de toekomstige top wordt aangestuurd door de rechterhersenhelft, waarin eigenschappen als intuïtie, inzicht en creativiteit zitten.

Leveren de crisis, nieuwe management competenties en huidig overheid optreden, nu een minder graaiende manager op. Is de nieuwe generatie manager bewust van fout of goed, of moet de overheid strenge regels neer leggen en controleren.

Wint de hebberigheid van de mens of doen we uiteindelijk toch datgene wat goed is?

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (Bronnen: onderzoek KPMG en ManagementScope)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Tony de Bree
Lid sinds 2019
Willem, nu ben ik geen expert, dus ik moet voorzichtig zijn, maar naar mijn mening is dit een logisch gevolg van het feit dat de "begeleiding" misschien ook niet altijd het goede voorbeeld geeft?

Ik heb zelf de omgekeerde ervaring gehad toen ik in een bepaald gedeelte van mijn "loopbaan" jonge mensen die net waren aangenomen mocht begeleiden tm hun eerste plaatsing binnen de betrokken organisatie.

Hoewel een aantal zeer innovatief en transparant was (was ook het profiel waarop ze waren geselecteerd en aangenomen) werd de betrokkenen op de ontvangende afdeling te verstaan gegeven dat ze nu wel "gewoon" moesten gaan doen.

"Mores leren" dus.

Is maar een ideetje.

Tony de Bree
http://www.dagboekvaneenbankier.nl
Rick Konings
Ik denk dat ik deze zaak wel van 'de andere kant' kan belichten. Ik ben een student Technische Bedrijfskunde en (waarschijnlijk) wordt dus opgeleid voor een leidinggevende functie.

Persoonlijk vind ik het wel meevallen met het slechte ethische besef van de jongere generatie. Er zijn altijd verschillen tussen verschillende generaties, de verschuiving naar een nieuwe managementstijl zorgt voor wrijving tussen oude en nieuwe stijl, zo gaat dat met alles (muziek, literatuur, ict etc. etc.). Een deel van het probleem is denk ik dat het gevestigde management niet altijd goed kan omgaan met de nieuwe stijl. Dat is geen verwijt, zulke processen hebben tijd nodig.

Ook denk ik dat, zoals Tony de Bree hierboven beschrijft, de begeleiding ook niet altijd optimaal is. Dit blijkt ook uit het voorbeeld van de steekpenning in het artikel. Tijdens sollicitatieprocedures wordt er minder en minder gekeken naar de kwaliteiten van de sollicitant, maar meer en meer naar het verkooppraatje dat hij/zij (vanzelfsprekend) houdt. Vaardigheden worden steeds meer overschaduwd door communicatieve vaardigheden.

Nu wil ik met deze reactie de jonge managers (en mijzelf) niet vrijpleiten. Er lopen inderdaad (meer?) arrogante types rond onder de jonge managers, die altijd hun zin willen doordrijven al is dat ten koste van anderen. Deze mensen moet je niet teveel aandacht schenken, ze lopen vanzelf ergens tegen de lamp.

mvg,

Rick Konings
Jan Paul Lottering
Mooi aanvulling, Rick Konings. Het gedrag van de zogenoemde " jonge managers" heeft dan ook alles te maken met de context waarin we nu leven. Een flexibele en snelle arbeidsmarkt waar manager geregeld jobhoppen en vaak gaan voor het eigen resultaat is dan ook niet zo vreemd. De uitdaging voor de jonge manager is het gedrag van de ander te herkennen en hier als manager gebruik van te maken. Snelheid is hierbij in deze tijd het succes woord.

Jan Paul Lottering
move2win brengt organisaties in beweging
Lex van Haarlem
Of zijn vooral snelheid in combinatie met kennis van belang voor de bijdrage van de jongere generatie, en zijn met name een goed ontwikkeld gevoel voor timing in combinatie met inzicht en doorzicht van belang voor bijdrage van de oudere generatie?
.
Mogelijke verworvenheden en bijdragen waar beide generaties elkaar om kunnen bewonderen en dus in kunnen aanvullen?
Jos Steynebrugh
De titel is verkeerd en daarmee het uitgangspunt.
Niet de jonge managers “missen” iets, maar de bedrijven die deze mensen aannemen.
Wat de bedrijven missen is een dwingende set van uitgangspunten, beter bekend als “Waarden”. Jawel, mèt consequenties.

Hierin hoort beschreven te zijn wat het bedrijf als uitgangspunten, denk- en handelingsruimte heeft gedefinieerd. Als dat er is, kun je een sollicitant kwalificeren als “geschikt” of “ongeschikt”. Wat onze landmacht kan, moet een willekeurig bedrijf ook kunnen: schiften bij aanname. Toch?

Als een bedrijf dat niet doet, ligt “de schuld” in eerste instantie bij het bedrijf en niet bij de ego-georienteerde mens die ze aannemen.

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant
Anne
Ik, jonge student tijdelijk in een voltijdstudie, in herken dit maar al te goed. Bij mijn klasgenoten ontbreekt het steeds vaker aan normen en waarden. Gezien er zo'n overschot is aan dit soort studenten kunnen bedrijven zich die schifting niet meer volledig veroorloven.
Al moet ik zeggen dat het volgens mij "gewoon" ligt aan een maatschappij die steeds minder op respect en steeds meer op autonomie en kapitalisme draait. De zesjescultuur (maar wel tegen maximum salaris) zegeviert; ook in het bedrijfsleven. Bedroevend.
kuup muts
Anne mooie aanvulling. Ik ben het ook eens dat hufterig gedrag bij de jeugd ontstaat door de maatschappij. En hieruit voortvloeiend 'Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan'. De meeste mensen zijn van nature lui en het aantal contact uren dat je op een HBO studie krijgt werken hier alleen maar aan mee.

Ik studeer zelf technische bedrijfskunde en begon geheel positief, maar door het niveau dat het eerste jaar erg traag was en we als kinderen werden aangepakt. De 6'jes cultuur wordt gestimuleerd. Een toets mag 10x herkanst worden en bij elke taak die gemaakt wordt krijg je pas uitleg wanneer je hem 1x hebt ingeleverd. Er kan vanuit gegaan worden dat het de eerste keer ook nooit voldoende is. Dus waarom zou je er dan nog moeite insteken, je krijgt uiteindelijk toch wel een voldoende?

Hoewel ik zelf een voorstander ben van in 1 keer goed dan ben ik er van af. Maar je wordt toch samen gegooid in een groep met 4 anderen en als zij, deze manier van denken niet met je delen, wordt je helemaal meegetrokken.

Mijn mening is dat de manier van onderwijs op management niveaus nog niet goed inelkaar zit. En dan krijg je nog iets als competenties, die hype mag ook wel weer over zijn. Want iedereen kan bewijzen dat hij competent is als je goed bent in communiceren en manipuleren.

Waar wil je dan op oordelen of iemand competent is als manager is dan de vraag? Hier kan ik helaas geen antwoord op geven. Tegenwoordig ben je met een DIPLOMA al een heel eind.

Meer over Leidinggeven