Regels en Waarden

Columns

Als we het hebben over Het Nieuwe Werken, spreken we vaak over “Van Controle naar Vertrouwen”. Persoonlijk vind ik het woord vertrouwen een van de belangrijkste woorden van de toekomst. Mijn stelling is, dat banken vertrouwen terug willen winnen door controle en dat dit niet gaat lukken. Vertrouwen win je terug door vertrouwen en niet door controle.

In dat verband heb ik het ook vaak over het thema “met regels kun je niet innoveren”, een uitspraak van een van de deelnemers aan een werkcolleges businessspiritualiteit van Professor Paul de Blot in 2011. Dat heeft me aan het denken gezet. Inderdaad. De stelling klopt. Met regels kun je niet innoveren, maar ook niet optimaal presteren en/of veranderen.

Willen we “meters maken” dan moeten we loslaten en vertrouwen hebben en geven. Uiteraard moeten we vertrouwen ook zelf verdienen.

Eerder schreef ik over de 3 principes zoal die worden gehanteerd door Carin Wormsbecher van Drukkerij Wedding, die ik de Nederlandse Ricardo Semler noemde. Carin is in staat gebleken om zich van haar concurrenten te onderscheiden door de volgende 3 “lantarentjes” zoals ze de principes of uitgangspunten zelf noemt. Het gaat om:

• Eerlijk
• Transparant
• Respect

Door deze principes te gebruiken is er een bijzondere sfeer binnen haar bedrijf ontstaan. Daarnaast boekt ze ten opzichte van de benchmark een bijna 10 % hogere brutowinst. Het WERKT dus…

Jaap Beets maakte me op 8 augustus 2012 attent op de waarden zoals die worden gebruikt door Living Values Education. Het gaat om: Vrede, respect, liefde, verantwoordelijkheid, eerlijkheid, samenwerking, geluk, verdraagzaamheid, bescheidenheid, eenvoud, vrijheid en verbondenheid

Je zou deze waarden ook als basis voor je bedrijfsvoering kunnen gebruiken. Ik herken er veel in van Robert Greenleaf’s “Servant-Leadership”. Past bij deze tijd en bij “The war for talent”. Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat talent graag wil werken bij bedrijven of organisaties die deze waarden hoog in hun vaandel hebben staan.

Waar je ook voor kiest en hoe je het ook aanvliegt. Het belangrijkste is, dat je mindset en focus naar de “goede” P uitgaat. Dat is de P van Personen en Passie. Zolang we uitgaan van de “Verkeerde” P, die van Programma’s, Projecten en Prince2 komt de zaak niet in beweging.

 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Kernwaarden