Laat de professional zijn werk doen!

Columns

Professionals verlangen naar rust! Rust in hun hoofd, rust in hun werk, een helder hoofd om mee te werken. Zodat ze de creativiteit kunnen inzetten die nodig is bij hun complexe projecten of vraagstukken.

In veel organisaties is deze rust er niet. Er is file op de projectensnelweg en iedereen lijkt erop gericht te zijn om haar project zo snel mogelijk door de file te loodsen. De vluchtstrook, de berm, alles wordt ingezet om dit voor elkaar te krijgen. Iedereen vraagt zich af hoe het nu toch zo’n drukte kan worden, waarom er geen ruimte is voor hun eigen belangrijke project. Vervolgens zijn we drukker met het manoeuvreren van onze projecten door de file dan met de inhoud van het project zelf. Met als gevolg dat alle resultaten achteruit hollen.

Terug naar de professional

In de projectenfile krijgt hij vanuit verschillende projecten de vraag ‘Kun je even…’ een offerte schrijven, meedenken over dit probleem, die vraag van de klant oppakken'. Elke vraag die maar nodig is om dat project zo snel mogelijk door de opstopping heen te krijgen. Via de vluchtstrook door aan te geven dat het spoed heeft en echt nu moet, via de berm door te vragen of hij zo nodig wat langer wil werken. Want eigenlijk is er geen tijd, maar misschien kan hij tijd maken.

‘Kun je even…’ een vraag zo makkelijk gesteld, zo vriendelijk en eenvoudig klinkend dat de professional er bijna geen nee tegen kan zeggen. Terwijl het goedbeschouwd een behoorlijk respectloze vraag is. Je kunt het zelfs zien als een regelrechte diskwalificatie van de professional:

  1. Je hebt geen respect voor zijn tijd. Je gaat er immers maar vanuit dat hij nog wel tijd heeft om in jouw project te steken.
  2. Je hebt geen respect voor zijn expertise. Want hoe moeilijk kan het zijn als hij het ‘even’ kan doen.
  3. Je hebt geen respect voor zijn kwaliteit. Kwaliteit lever je niet ‘even’. Een echte professional weet dat er achter een vraag altijd meer zit: de drive voor het leveren van kwaliteit, oplossingen werken en geen work arounds.

Al deze ‘kun je even .. ‘ vragen zorgen ervoor dat professionals geen ruimte hebben voor hun professie. Hun werk wordt ad-hoc gestuurd, ze hebben geen rust in hun hoofd en dus geen ruimte om hun expertise in te zetten om goede oplossingen te bedenken.

Steeds meer organisaties zetten werkstress op de agenda omdat ze het belang kennen van goed functionerende professionals. Dus leren ze de professionals beter om te gaan met hun werkstress, gezond te leven, fruitschalen op het werk neer te zetten en sportfaciliteiten te bieden.

Natuurlijk moet deze professional leren grenzen te stellen, verantwoordelijkheid te nemen voor wat kan en wat niet kan. Uiteraard kan hij beter functioneren als hij goed voor zichzelf zorgt en ook daar heeft hij een verantwoordelijkheid.

Maar de professional kan niet zorgen dat de projectenfile wordt opgelost. Daar ligt de verantwoordelijkheid van de organisatie. Zo lang de organisatie deze verantwoordelijkheid niet op zich neemt, is de professional druk met het manoeuvreren in de file.

De oplossing voor werkdruk ligt in de samenwerking tussen projectverantwoordelijkheden en professionals om de projectenfile op te lossen. Dit vraagt om een eerlijk gesprek met oprechte interesse voor de feitelijke situatie en een dialoog over de mogelijkheden.

Om dat goed te kunnen is een reëel beeld over verwachtingen en mogelijkheden, essentieel. Van daaruit kunnen creatieve oplossingen gezocht en keuzes gemaakt worden. Zo los je stap voor stap de projectenfile op en krijgen professionals meer en meer de ruimte om hun waardevolle expertise ten volle te benutten. En dat levert op voor iedereen.

Kortom: Laten we elkaar niet langer gek maken, maar samen zorgen dat het beter wordt. Dan kunnen we met elkaar weer kwaliteit leveren en doen waar we goed in zijn. Daar wordt het werkleven een stuk leuker van!

Zie ook de kennisbank-pagina Professionalisering.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jaap de Bruijn
Wie is 'de organisatie' die zijn verantwoordelijkheid moet nemen?
Volgens mij gebeurt dat (of niet) juist door individuele professionals die durven grenzen te stellen of meer tijd te claimen voor het behoorlijk afleveren van professioneel resultaat.
Dus: eens met de urgentie van het probleem dat je signaleert, maar verplaats het niet naar het collectief of de anonieme organisatie. Want die organisatie, dat zijn we zelf...
Joost Lommers
Dit verhaal is in lijn met de "Maker's vs Manager's Schedule" blog van Paul Graham. Zie http://www.paulgraham.com/makersschedule.html
Callista Roelofs
Auteur
Mooi gezegd Jaap, ik ben het met je eens. Dit is absoluut waar het start en van waaruit het kan en moet groeien. Tegelijkertijd zal er ook op enig moment een soort van collectief bewustzijn moeten komen over ‘hoe wij dit doen’. Anders blijft het heel hard knokken voor die individuen. De organisatie begint dan bij leidinggevenden van de professionals en de projectverantwoordelijken, en van daar uit verder naar boven. Net zo lang tot het normaal is voor de hele organisatie om respectvol en zinvol om te gaan met het grootste goed van de organisatie: schaarse tijd van de professional. Niet gemakkelijk, maar wel een schitterende uitdaging die daadwerkelijk haalbaar is!

Meer over Professionalisering