Plannenmakerij!

Columns

Ben je al druk bezig met het maken van een nieuw jaarplan voor 2011? Gaat je aandacht vooral uit naar de stand van zaken voor je plan van 2010? Wil je wel een plan maken, maar geloof je niet meer in plannen omdat de praktijk vaak veel weerbarstiger is?

Je kent vast als geen ander het nut van plannen maken. Zonder plannen geen richting en geen doelen om na te streven. Daarom is iedereen toch jaarlijks steeds opnieuw weer druk bezig met plannenmakerij. Voor het huidige plan wordt de balans op gemaakt; wat is bereikt, wat is niet gerealiseerd en hoe komt dat? En op basis daarvan wordt weer een nieuw plan opgesteld.

Goeroes en andere deskundigen vertellen je dat je eerst een missie en een visie moet hebben. Dat je die missie en visie vervolgens moet omzetten in een plan voor 3 jaar of nog verder weg in de toekomst. Daaruit destilleer je dan je jaarplan. Dan is het alleen nog een kwestie van het realiseren van je doelen in de praktijk. Zo lijkt het een simpel terugkerend cyclisch proces, maar de realiteit is vaak veel gecompliceerder.

Laatst kwam ik een manager tegen die wat gefrustreerd rond liep. Hij had zijn plan voor 2010 eens goed bekeken en was er achter gekomen dat hij toch een behoorlijk aantal resultaten niet bereikt had. Niet dat hij en zijn team niet hard gewerkt hadden. Dat hadden ze zeker wel. Maar het jaarplan was daar nauwelijks een leidraad bij voor geweest.

Hoe komt het toch dat plannen in de praktijk niet werken? Fluisteren de goeroes je verkeerde adviezen in? Ben je zelf niet 'goed' genoeg om je plannen in de werkelijkheid te realiseren? Liggen je mensen dwars, doen zij gewoon hun eigen 'ding' zonder zich iets van een plan aan te trekken? Waar wringt de schoen?

Een plan is een grote verzameling intenties! Er is natuurlijk niets mis met het hebben van intenties. Alleen worden intenties niet vanzelf omgezet in daden.

Hoe kom je van intentie naar realisatie? Dat is waar het allemaal om draait en waar juist zo veel mensen moeite mee hebben. Daarom verdwijnen zo veel plannen in de rechterbureau la. Ik noem het wel eens de 'heb-cultuur'. Je hebt een plan, maar op de vraag 'werkt het plan in de praktijk', moet menigeen het antwoord schuldig blijven.

Ga gerust eerst aan de slag met je visie en je missie als je dat wilt. Zet die om in een drie- of vijfjarenplan en destilleer daaruit je nieuwe jaarplan. Om je te helpen dat jaarplan vervolgens ook daadwerkelijk uit te voeren, geef ik je drie gouden tips waarmee jij je plannen kunt realiseren.

Drie gouden tips om je plannen te realiseren!

Tip 1 Houd het simpel

Hoe simpeler je plan is, des te groter de kans dat je de dingen doet die je wilt doen. Van een ingewikkeld plan wordt niemand enthousiast. Een simpel plan dat je daadwerkelijk uit kunt voeren, inspireert je, geeft je energie. Inspiratie en energie heb je nodig om van intenties naar daden te komen.

Tip 2 Kies maximaal 3 doelen

Uit de praktijk blijkt dat 3 een magisch getal is. Bij heel veel zaken speelt het cijfer 3 een belangrijke rol. Bijvoorbeeld: ‘verleden, heden en toekomst' en ‘begin, midden en eind', maar ook ‘voorbereiden, uitvoeren en evalueren'. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden op te noemen. Drie is een aantal dat mensen nog kunnen onthouden. Het mogen drie ‘grote' doelen zijn, dat is prima, geen enkel probleem.

Tip 3 Werk de drie doelen tot ‘het gaatje' uit

Plannen worden vaak niet uitgevoerd omdat ze veel te globaal zijn. Zowel in de doelformulering als in het tijdsbestek waarin het doel gerealiseerd moet worden. Werk daarom de drie doelen uit tot ‘het gaatje'. Dat is tot op het niveau van acties die je op een dag in een week kunt uitvoeren. Als je ‘grote' doelen hebt, heb je daar in je jaarplan in dagen per week dus heel veel acties voor staan. Dan weet iedereen wat er wanneer precies gedaan moet worden en realiseer je de drie doelen die je voor ogen hebt!

Veel inspiratie!

Veron Goemans, Leiderschapsblogger/ www.optop.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Sociale vaardigheden