Organisaties moeten hun incompetenties kennen

Naast een focus op kerncompetenties en bedrijfscultuur moet een organisatie zich ook bewust zijn van zijn `incompetenties'. Er worden veel organisaties stelselmatig geplaagd door hun kernincompetenties. Bovendien hebben die organisaties daar vaak een blinde vlek voor - niet in de laatste plaats omdat de incompetenties in de organisatie en diens waarden ingebed zijn.

Een voorbeeld waar de besluitvorming tot hoge kosten leidt omdat militairen zelden weet hebben van de politieke en economische machinaties die inherent zijn aan bijvoorbeeld het plaatsen van een order voor een tank of vliegtuig.

Een ander voorbeeld vormt de Europese Unie, waar bureaucraten steeds meer de scepter zijn gaan zwaaien op gebieden die voorheen tot het exclusieve politieke domein behoorden.

Het derde voorbeeld is General Electric waar het beleid is dat jaarlijks 10% van de slechtste werknemers zijn congé krijgt - het principe van forced ranking.

Dit beleid degradeert de hr-functie niet alleen tot een keuring- en ontslagmachine, het gaat geheel voorbij aan de uniciteit en de diversiteit van werknemers. En door deze diversiteit niet te onderkennen, verspilt GE veel talent.

Er zijn 4 succesfactoren die een organisatie beter laten functioneren.

1. Een management van hoge kwaliteit, dat integriteit en coachend leiderschap combineert met snelle besluitvorming, een open cultuur en dialoog.
2. Een lange termijnvisie die niet alleen is gericht op klanten, leveranciers en samenwerkingsorganisaties, maar vooral ook op management en medewerkers, is van groot belang.
3. Een HPO dient haar onderscheidend vermogen in de markt te kennen en haar medewerkers continu te laten bijdragen aan het verbeteren en vernieuwen van haar diensten, processen en producten.
4. Medewerkers van een HPO dienen divers en complementair te zijn en moeten goed kunnen samenwerken.

Gerelateerd artikel:

Van kwaad tot erger of van goed naar beter?
De onbedoelde dynamiek van organisatiepatronen
door: Bill Bryan en Jaap Schaveling
Toenemende weerstand en vrijblijvendheid, het naar binnen halen van steeds meer consultants en interim managers, het glashard ontkennen van de echte problemen! Maar weinig mensen denken hierbij: “Fijn dat dit in onze organisatie gebeurt” Toch komt dit vaak voor. Ongepland en onbedoeld gaat het de verkeerde kant uit.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: The Conference Board Review) via Md weekly

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Ulla van Laar
Het voorbeeld van GE vind ik wat kort door de bocht. Ik zou geinteresseerd zijn in de (kwalitiatieve) winst die GE boekt met een dergelijk beleid. Misschien is de incompetentie dan wel een competentie!