Het recent uitgevoerde onderzoek ‘Leading principles for IT related organisational change’ (zie slide 14 van link beneden) laat zien dat wanneer organisatieveranderingen waarbij IT een belangrijke rol speelt volgens een zestal hoofdprincipes worden uitgevoerd, dit tot betere resultaten leidt en tot een betere waardering van de wijze waarop deze resultaten tot stand komen (sturing). Van deze zes hoofdprincipes richten de eerste twee zich op organisatieniveau. De overige principes hebben als focus het team en het individu. Wat het onderzoek ook laat zien is dat de eerste twee hoofdprincipes met focus op organisatieniveau het laagst worden gewaardeerd. Het eerst hoofdprincipe - één gezamenlijk (organisatie)doel en beeld – scoort een 4,4 op een schaal van 1 (zeer slecht) tot 10 (uitmuntend). De categorie projecten met de laagste score laat voor dit hoofdprincipe een helemaal dramatische score zien van 1,8 (op een schaal van 1 - 10). Blijkbaar is het dus erg lastig om ‘alle neuzen in dezelfde richting te laten wijzen’ voor organisatieveranderingen waarbij IT een belangrijke rol speelt.
Een van de mogelijke oorzaken waarom dit hoofdprincipe slecht scoort is – dit is een aanname en geen bevinding uit het onderzoek - dat wanneer IT een rol speelt bij een organisatieverandering al snel gekozen wordt voor een technisch georiënteerde projectleider. Deze acteert teveel vanuit alleen een technisch perspectief terwijl organisatieverandering waarbij IT een belangrijke rol speelt vooral gebaat is bij het sturen op de samenhang en wisselwerking van de drie-eenheid technologie, organisatie en personen. Bij vrijwel elk actueel organisatie verandervraagstuk voeren technologie, organisatie en personen een boeiend maar ook vaak ondoorzichtig samenspel. Elke organisatieverandering heeft zijn eigen psyche die lastig is te doorgronden.
Om het gezamenlijk doel te kunnen bepalen is het doorgronden van het samenspel tussen technologie, organisatie en personen een eerste vereiste. Hiervoor is een nieuw type projectleider nodig met competenties zoals strategische oriëntering, conceptueel denken en innovatief denkvermogen. Strategische oriëntering is het vermogen om het huidige samenspel van technologie, organisatie en personen te doorgronden en hoe zich dit zal ontwikkelen in de toekomst. Conceptueel denken is het vermogen om patronen en verbanden te zien in het samenspel van technologie, organisatie en personen die ogenschijnlijk niet met elkaar samenhangen. Innovatief denkvermogen omvat problemen oplossen op een creatieve en unieke wijze. Evenals conceptueel denken heeft het ook betrekking op ‘verder kijken dan je neus lang is’ binnen het samenspel tussen technologie, organisatie en personen.
Mogelijk dat bij u de vraag rijst: Waarom zou de projectleider deze competenties dienen te bezitten? Veel onderzoek naar het presteren van (IT-)projecten zoekt vaak zijn heil in het aanwijzen van een schuldige. De ene keer wordt hierbij de opdrachtgever als hoofdschuldige aangewezen, de andere keer de projectleider. Sommige onderzoeken concluderen dat beiden schuldig zijn aan een projectdebacle. Om het gekissebis over de schuldvraag te doorbreken stel ik voor om vooral de projectleider aan te spreken op zijn vakmanschap en de projectleider uit te rusten met deze noodzakelijke competenties. Hij neemt de opdracht aan en de opdrachtgever mag verwachten dat de projectleider het ‘vak’ verstaat van organisatieverandering waarbij IT een belangrijke rol speelt. Als je voor het bouwen van een huis een aannemer kiest ben je immers toch ook niet schuldig als de aannemer zijn werk niet goed doet en er een rommeltje van maakt.
Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Voor IT-projecten wordt helaas te vaak alleen gekeken naar de technische kennis waarover de projectleider moet beschikken. Alle andere competenties en vaardigheden die nodig zijn voor het creeeren van draagvlak, die de juiste partijen met elkaar verbinden, zorgen dat de betrokken partijen goed samenwerken etc. worden daarbij vaak vergeten of ten minste onderschat. Ook de opdrachtgevers van deze projecten zijn hier debet aan.
De projectleider die over deze competenties moet beschikken moet niet gezien worden als een nieuwe (toekomstige) projectleider. Deze projectleiders 'bestaan' gewoon echter bij het selectieproces voor de juiste projectleider zal er meer aandacht moeten zijn voor de JUISTE vaardigheden. Ik durf te beweren dat hiermee het slagingspercentage van IT-projecten drastisch omhoog gaat.
Voor een man met een hamer in zijn hand, ziet de wereld er uit als een spijker. Ook wanneer een boor nodig is. En de IT sector heeft nu eenmaal meestal een hamer beschikbaar en ziet niet dat een boor nodig is.
En zo komt men aan kreten als: "Leading principles for IT related organisational change". Wat een onzin terminologie!
Exact dezelfde criteria verschijnen ook op het verlanglijstje van de ICT mensen. Maar om dat te kunnen bereiken komen er een paar bij die met het gereedschap te maken hebben. Ofwel HOE.
Dan zijn er dingen als connectiviteit, onderhoudbaarheid, updating, flexibiliteit, schaalbaarheid, learning curve etc. Maar er zijn ook verborgen agendapunten, zoals comfort, status en werkgelegenheid.
Ik ben altijd dikke vrienden gebleven met ICT mensen: ze zijn mijn lifeline en daar moet je geen ruzie mee maken. Maar ik maak ze er wel op attent als ze een iets te grote broek aantrekken. Bijvoorbeeld als de neiging ontstaat zich met de bedrijfsvoering te bemoeien.
‘Leading principles for IT related organisational change’
Kijk, hier krijg ik kromme tenen bij. Is er ook maar één enkele handeling te bedenken in een willekeurig bedrijfsproces waarbij ICT geen rol speelt? ALLE organisatie veranderingen kunnen consequenties hebben voor ICT. Dikdoenerij zonder inhoud. Mijn garage bemoeit zich ook niet met waar ik mijn vakantie moet doorbrengen.
Groet,
Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
In deze discussie gaat het om organisatie veranderingen waarbij IT een belangrijke rol speelt; let wel: een organisatie verandering en geen organisatieverandering binnen IT. Hier zit volgens mij al het cruciale punt. De organisatie bestaat uit mensen die onder andere ook IT aangelegenheden aansturen en behartigen. Niet andersom: IT stuurt niet de organisatie aan; is wel erg belangrijk, maar dat is m.i. niet voldoende om dan maar een IT-medewerker projectleider te benoemen.
Ik zou veeleerder een interne organisatiedeskundige hiervoor aanstellen. Een organisatiedeskundige die alle "ins and outs" van de organisatie kent en beheerst. (niet technisch, maar organisatorisch) Dus vanuit het eigen bedrijf : i n t e r n .
IT moet volgen, denk ik en mag nooit leidend zijn. IT-ers hebben vaak de neiging hobby- isten te zijn en organisatiedeskundigen niet.
Natuurlijk zou het een heel goede zaak zijn dat IT-medewerkers in de project groep plaatsnemen, maar leiding ..... neen, die eigenschap ben ik nog nooit tegen gekomen bij die mensen (met respect). En ik heb er wat meegemaakt.
Deze aanvulling met de invoer van een Enterprise Resource Planning (ERP)-systeem als voorbeeld helpt wellicht om het probleem te verduidelijken.
Veel organisaties kennen een constructie van een hoofdkantoor met (lokale) nevenvestingen. De centrale aansturing strakker inregelen is voor het hoofdkantoor vaak een belangrijk motief om een ERP-systeem in te voeren. Echter een ERP-systeem tast de autonomie en handelingsvrijheid aan van de nevenvestigingen. Rationeel gezien dient de invoer van het ERP-systeem een gezamenlijk doel te zijn van zowel hoofdkantoor als nevenvestigingen. Ervaringsdeskundigen zullen beamen dat in de praktijk de situatie anders is. Nevenvestigingen zitten meestal niet te wachten op dit soort systemen en verzetten zich vaak tegen de invoer ervan.
Voor het invoeren van een ERP-systeem wordt - omdat het hier om IT gaat - vaak een projectleider aangewezen met een technische achtergrond. Deze projectleiders zijn onvoldoende uitgerust om het tegengestelde belang van hoofdkantoor en nevenvestiging te overbruggen. Projectleiders die deze competenties wel hebben zijn er volgens mij (bijna) niet. Dus is er een nieuw soort projectleider nodig met o.a. competenties die helpen tegengestelde belangen (tussen hoofdkantoor en nevenvestigingen) te overbruggen. Het onderzoek waarnaar verwezen wordt maakt deze problematiek duidelijk zichtbaar.