Channels

Organisaties staan een hobbelige tijd te wachten. Is jouw organisatie daar klaar voor? Hoe bereid je je er op voor? Met defensief beleid, of ga je voor echte vernieuwing?

De arbeidsmarkt kenmerkt zich de komende jaren door een exponentiële groei van ZP’ers en de uittredende babyboomgeneratie. De talentenvijver raakt leeg en vraagt om andere samenwerkingsvormen dan het traditionele loondienstverband. Organisaties zien zich in toenemende mate voor de vraag gesteld hun toegevoegde waarde op de arbeidsmarkt concreet te maken. Hier volstaat geen marketingverhaal, maar zullen organisaties werkomgevingen moeten creëren waar talenten graag werken. Kernbegrippen: ondernemersklimaat, zingeving, aansprekend brand, fun, duurzaamheid, echtheid, openheid en synergie.

Marketingmoe
Een bekende uitspraak van de industrieel Henry Ford is: ‘Je kunt onze auto in elke kleur bestellen die je maar wilt, zo lang die kleur zwart is.’ Een uitspraak die tekenend is voor de tijdsgeest. In de beginperiode van de industriële revolutie bepaalden bedrijven wat er te koop was en hadden klanten het ermee te doen. Punt. Gedurende de jaren daarna zijn bedrijven door middel van slimme marketing hun producten aan de man blijven brengen. Maar in de 21e eeuw zijn klanten marketingmoe geworden. Het wantrouwen in organisaties, hun boodschap en hun eenzijdig eigen belang is groter dan ooit en groeiende. Internet geeft klanten onbeperkt toegang tot informatie en onbeperkte connectiviteit. Het delen van informatie is volledig gedecentraliseerd en daarmee oncontroleerbaar voor organisaties. Organisaties zullen zich volledig rond klanten moeten organiseren. Alles wat in organisaties gebeurt moet direct bijdragen aan het genereren van waarde voor klanten. Organisaties zullen, om zich daarvan te verzekeren, in een continue dialoog met hun (potentiele) klanten moeten staan. Succesvolle organisaties organiseren zich van binnen naar buiten, niet andersom. Waar staan wij voor (antwoord op de vraag waarom zijn we er als organisatie) combineren met een enorme focus op waar je als organisatie uniek in bent. Als je praktische inspiratie wilt, onderzoek via Google hoe Apple daarin acteert of neem het werk van Wouter de Vries eens tot je.

Wildwaterkanoën
De aanpassingstijd die organisaties krijgen is steeds korter door de toenemende snelheid waarmee ontwikkelingen op organisaties afkomen. De hiërarchische structuren die in veel organisaties gemeengoed zijn, zijn gebouwd om te roeien zoals de acht met stuurman: in een afgelijnd parcours, met een duidelijk doel, een getrainde groep werkers en een stuurman die de grote lijnen uitzet, stuurt, overzicht houdt en coacht. Perfect voor roeien op glad water, maar stel je eens voor wat er met de acht met stuurman gebeurt als ze gaan roeien op een snel stromende rivier met allerlei rotspartijen. Ik denk dat we het snel eens zijn dat dit gedoemd is te mislukken. Hetzelfde fenomeen zie ik terug bij organisaties. De omstandigheden zijn in toenemende mate grillig, onvoorspelbaar en dynamisch. We proberen dat tegemoet te treden met organisaties die ingericht zijn rond begrippen als beheersing, voorspelbarheid en stabiliteit. Kansloos. Organisaties zullen op korte termijn moeten leren wat wildwaterkanoën en raften is.

Dinosaurus
Wijlen top-ondernemer Eckart Wintzen zei: ‘De hiërarchische, bureaucratische bolwerken zullen het zelfde lot beschoren zijn als de dinosaurus: uitsterven wegens te weinig adaptief vermogen.’ Hoe word je als organisatie future proof? Ik verwijs hier graag naar een statement van Ron Bavelaar, de ceo van Hypotheekshop Nederland: ‘Als je niet weet wat je moet doen, kies altijd de kant van je klant.’ Stel jezelf continue de vraag hoe relevant jouw organisatie is voor jouw medewerkers en klanten. Wanneer er in jouw organisatie continu waarde wordt gegenereerd voor klanten en medewerkers, slaag je met vlag en wimpel voor de future proof-test. Hoe je er achter komt of je dat doet, vraag het ze en luister dan goed, alsof je toekomst ervan afhangt…

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

In mijn optiek is de uitspraak van Ron Bavelaar waarmee wordt afgesloten marketing pur sang en wordt daarmee de eerste alinea onderuitgehaald.

“Hoe je er achter komt of je dat doet, vraag het ze en luister dan goed, alsof je toekomst ervan afhangt…”

Een oprecht luisterend oor zal praktisch nooit als negatief ervaren worden.

@Lars Dank voor jouw reactie.
Heeft deze te maken met de aard van Rons professie? Zijn alle intermediaire organisaties op voorhand verdacht? Er is veel mis gegaan in die wereld, laten we echter de mensen die nieuwe wegen bewandelen niet belemmeren door ze dat tot in den eeuwigheid na te dragen. Ron Bavelaar maakt zich oprecht hard voor eerlijke advisering waarbij het belang van klanten voorop staat. In moeilijke tijden heeft de organisatie voorgehouden dat de organisaties die structureel voor het klantbelang kiezen, aan het langste eind zullen trekken. Gezien de ontwikkelingen krijgt hij steeds meer gelijk.

Nee, juist de wijze waarop Ron Bavelaar bezig is spreekt mij enorm aan. Advisering op basis van expertise en verantwoordelijkheid, met de nadruk op dat laatste. Het is in mijn ogen niet de makkelijkste weg maar ben er van overtuigd dat dit uiteindelijk het meeste oplevert. Zeker de branche waarin hij acteert is het een enorme uitdaging als het gaat om vertrouwen en verantwoordelijkheid gezien het verleden.
Nogmaals, met alle aanstaande veranderingen denk ik dat hij op tijd z’n eigen koers is gaan varen. Een voorbeeld.

x
x