Channels

Mindfulness is aandachtstraining. Allerlei organisaties wereldwijd zien het als instrument voor leiderschapsontwikkeling. Leiders als Karel Noordzij (PGGM), Peter Blom (Triodos bank) en Kees Zegers (Nu.nl) zweren erbij. Bron: Vanuit stilte naar succes
Robert Bridgeman is pionier in het onderzoeken van het menselijk potentieel en heeft verschillende technieken bestudeerd bij de bron in Azië, Amerika en Europa. Als mindfulness meditatietrainer traint hij wereldwijd managers, bedrijven, particulieren en topsporters in mindfulness, emotionele intelligentie en mentale kracht.

Wat doet mindfulness met je brein?
‘Mindfulness heeft een positief effect op de delen van je brein die te maken hebben met focus en concentratie. Je concentratie neemt toe. Maar het heeft ook een positief effect op je zelfbeheersing, je empathisch vermogen en je emotionele balans. Je wordt dus veerkrachtiger, bent meer gefocust en open en je ontwikkelt ook meer zelfvertrouwen. Mindfulness heeft een negatief effect op de stressdelen in het brein. Die worden minder actief.’ Bron: Brefczynski-Lewis, J.A. et al. (2007)

Hoe werkt het?
‘Je traint mindfulness door meditatie. Je zit stil met je ogen dicht, je richt je aandacht op je lichaam en naar binnen toe. Je wordt je bewust van je ademhaling, van gedachten en emoties. Maar probeer dat niet zomaar zelf uit want het zijn complexe technieken en het vraagt nogal wat. Uit onderzoek blijkt dat stilzitten met je ogen dicht of mindfulness als techniek gebruiken twee verschillende dingen zijn. Stilzitten met je ogen dicht heeft niet zozeer effect, maar op het moment dat je die technieken op de juiste manier beoefent dan heeft dat wel een enorm positief effect op je hersenen. Je moet het echt leren van een professional. Je bent er minimaal acht weken mee bezig. Vergelijk het met fitness. Als je het niet op de juiste manier doet krijg je blessures. Als je naar een fitnessschool gaat dan zoek je een personal trainer of iemand die je uitleg geeft. Het is niet zozeer ingewikkeld, maar je moet het wel op de juiste manier leren om te zorgen dat je maximaal effect hebt en geen blessures krijgt. Dat geldt ook voor mindfulness training.’

Lees ook:

Iedereen heeft tijd voor het ontwikkelen van innerlijke kracht

Er is een relatie tussen mindfulness en emotionele intelligentie. Wat is die relatie?
Je traint je zelfbewustzijn. En zelfbewustzijn is het fundament van emotionele intelligentie. Dat kun je opdelen in vijf componenten: zelfbewustzijn, zelfmanagement, empathie, motivatie en sociale vaardigheden.

Iemand die zich bewust is van wat hij denkt, wat hij voelt, hoe hij zich gedraagt en hoe hij overkomt op anderen, kan zichzelf managen en sturen.

Dat is een heel belangrijke effect van mindfulness. Dat leer je dus. De delen van het brein die hiermee te maken hebben groeien en ontwikkelen. Je leert jezelf beter uitdrukken, angsten en onzekerheden nemen af. Je wordt emotioneel veel sterker.’

Hoe belangrijk is emotionele intelligentie eigenlijk?
‘Het World Economic Forum heeft onlangs een enquête gehouden onder Chief HR officers wereldwijd van grote multinationals om te onderzoeken wat in 2020 de top tien skills moeten zijn van medewerkers. Emotionele intelligentie kwam met stip op zes binnen in die lijst. Emotionele intelligentie wordt dus een essentieel onderdeel van je bedrijfsvoering. Daar moet je op anticiperen. Zorg er nu al voor dat je medewerkers emotioneel intelligenter worden. Kijk maar naar grote bedrijven als Google, SAP, LinkedIn, KLM, ING en Ordina, zij investeren in mindfulness door  hun mensen daarin zoveel mogelijk te trainen.’

Is er een verband tussen EQ en het succes van leiderschap?
‘Om een goede leider te zijn moet je conceptueel denken, je hebt analytisch vermogen en probleemoplossend vermogen nodig, je moet een duidelijke visie hebben. Dat zijn belangrijke skills die te maken hebben met je IQ. Maar uit onderzoek van Daniel Goleman blijkt dat emotionele intelligentie zeker zo belangrijk is.. Ik heb het dan over inspirerend vermogen, zelfbewustzijn, empathie en people skills.

Mensen verwarren dat vaak met soft gedoe. Dat is onzin. Juist als leidinggevende heb je die kwaliteiten nodig. Je helpt niet alleen jezelf, maar ook je team en je bedrijf.’

robert bridgeman160x160Robert Bridgeman is auteur, trainer en spreker. Hij spreekt op het event Search Inside Yourself Ontdek de beste versie van jezelf, op 10 en 11 oktober, 2016, te Zeist.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Als beoefenaar van kung fu, meditatie en tai chi, kan ik de inhoud van het artikel dubbel en dwars onderstrepen, met de nadruk op het belang van je ademhaling.

Over het belang van je ademhaling en hoe dat samen met andere fysiologische processen je emoties, gevoelens en gedachten en van daaruit je gedrag en prestatie beïnvloedt een presentatie van dr. Alan Watkins: https://www.youtube.com/watch?v=fRItG9G1rb4.

Het brein is van nature gespecialiseerd in het concentreren en aandacht geven. Iemand met een spinnenfobie concentreert zich 100% op een spin en raakt ervan in paniek. Iemand die in flow is concentreert zich 100% op iets leuks en geniet met volle teugen.
Het verschil zit hem niet in het wel of niet concentreren, maar in de stemming. Met NLP, hartcoherentie en ademhaling bereik je snel de juiste stemming en kom je in flow.
Welke methode je ook toepast; het effect van flow op leiderschap en prestaties is enorm. In flow ben je tot wel vijf keer productiever.

x
x