Channels

Onlangs kreeg ik van een manager waarmee ik werkte de volgende vraag: “Ik wil heel graag vanuit mijn innerlijke kracht gaan werken. Je hebt alles duidelijk uitgelegd en goede tips gegeven. Mijn probleem is echter dat ik gewoonweg niet weet hoe ik dit allemaal in mijn overvolle agenda moet gaan passen. Kan jij mij hiermee helpen?”

Het was niet de eerste keer dat ik het tijdsprobleem als bezwaar tegen het werken vanuit innerlijke kracht had gehoord. Zowel van mensen voor wie het helemaal nieuw was als voor degenen die hierin een verdieping wilden aanbrengen.

Het is ook heel begrijpelijk, want het leren werken vanuit je innerlijke kracht houdt in dat je een, voor sommigen ingrijpende, verandering in je gedrag gaat aanbrengen. In het begin gaat dit zeker niet automatisch, want het is geen onderdeel van je systeem. Het kost dan ook een aantal maanden voordat het allemaal als vanzelfsprekend gaat.

Lees ook:

10 Tips voor Persoonlijk Leiderschap

De grootste hindernis waar ik mensen tegenaan zie lopen is dat zij, vol enthousiasme, allerlei veranderingen tegelijk willen gaan doorvoeren. En dan gebeurt het regelmatig dat ze hierop vastlopen. Het is juist heel belangrijk dat je in de loop der tijd uitvindt wat het beste voor jou werkt en, vooral ook, bij je past.Begin met een 1 of 2 kleine veranderingen door te voeren en neem pas de volgende stap als je ervan overtuigd bent dat deze helemaal in je systeem zitten en daarom nagenoeg geen tijd meer kosten.

Daarnaast is het zo dat je juist meer tijd overhoudt voor andere dingen wanneer je werkt vanuit je innerlijke kracht. Je bent dan in staat om elk obstakel om te zetten in een bron van groei en kansen. Hier volgen 5 tips waarmee je direct kunt beginnen.

Vijf tips om je innerlijke kracht te vergroten

  1. Glimlach
    Een glimlach is gunstig voor de gezondheid. Het verlaagt de stresshormonen en de bloeddruk. Verrassend genoeg stimuleert glimlachen de feel-good gebieden van de hersenen meer dan chocolade en geld. Kijk eens naar de TED talk van Ron Gutman, waarin hij onder andere uitlegt dat glimlachen emotionele welzijnssignalen naar onze hersenen stuurt.
  2. Leef in het hier en nu
    Aanwezig zijn, in plaats van stil te staan bij het verleden of te anticiperen op de toekomst, stelt je in staat om dingen te zien zoals ze werkelijk zijn. De wetenschap heeft aangetoond dat mindfulness het gebruik van je hersenen kan vergroten. Het leven in het hier en nu wordt wetenschappelijk in verband gebracht met meer emotionele stabiliteit, minder stress en minder angst.
  3.  Mediteer
    Meditatie is echt belangrijk. Het helpt je focus, helderheid, kalmte en, je raadt het al , je geluk te verbeteren. Een onderzoeksteam van het Massachusetts General Hospital bestudeerde de hersenscans van mensen voor en na deelname aan een acht weken durende cursus meditatie. Deze studie concludeerde dat, na afloop van de cursus, delen van de hersenen die in verband staan met mededogen en zelfbewustzijn groeiden, en delen die in verband staan met stress krompen. Kies een vast tijdstip en begin met korte meditaties van 10 minuten per dag. Bouw dit langzaam op naar 30 minuten per dag.
  4. Realiseer geluk
    Leren hoe je een negatieve reactie omzet in een positieve, vereist inspanning. Echter, zoals wetenschappers Paul Ekman en Richard Davidson zeggen: “Het doel is niet om je te ontdoen van een emotie of er boven te staan, maar om over te gaan tot actie, zodra een negatieve emotie wordt gevoeld.” Het resultaat hiervan is dat jij de manager bent over je emoties .
  5. Laat het gevoel van onrecht los
    We verdienen allemaal geluk, maar we hebben geen recht op een leven vrij van obstakels of tegenslagen. Expert Paul Harvey heeft hier onderzoek naar gedaan. Hij kwam tot de conclusie dat een levenshouding waarbij je ervan uitgaat dat je dit recht wel hebt, het veel moeilijker maakt om te gaan met onverwachte en ongewenste uitdagingen. Mentaal sterke mensen beseffen dat al hun plannen en zelfs het leven zelf, op elk moment kan worden ontspoord. Zij verspillen hun energie niet door het gevoel onrecht aangedaan te worden door het leven, wanneer de dingen niet helemaal gaan als verwacht.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Goed artikel, maar waarom niet beginnen met 1 tip ?

Goede vraag, Geo.
Het is belangrijk mensen zelf een keuze te geven, zodat ze kunnen beginnen met een tip die ze het meeste aanspreekt. Dit zal voor hen dan het makkelijkste in te passen zijn in hun leefpatroon, waardoor de verandering het snelste wordt doorgevoerd. Dat is uiteraard voor iedereen anders. Daarnaast geeft het mensen die al vanuit hun innerlijke kracht werken, de mogelijkheid om met één van de tips verdieping te vinden.

x
x