Channels

 In een bedrijf met 30 werknemers verstoort een escalerend conflict tussen 2 werknemers de werksfeer. Beide werknemers zijn bijzonder geschikt voor hun taak en een aanwinst voor de afdeling. Voor de goede werking van de afdeling zijn de teamleden op elkaar aangewezen.De spanningen belemmeren echter de goede werking van het team. Er moet een oplossing komen want één van beiden meldt zich regelmatig ziek en de afdeling levert haar project niet tijdig in. Niemand weet nog hoe en waar het conflict begon maar een aantal meningsverschillen is een eigen leven gaan leiden!

Oplossingen:
– De oplossing is toch duidelijk: één van de 2 overplaatsen en het conflict is van de baan?
– Het conflict zal zichzelf wel oplossen: één van beiden zal wel ontslag nemen!
– De manager moet ze beiden maar eens in zijn kantoor roepen, vermanend toespreken en zeggen dat het maar eens gedaan moet zijn en dat “het team” belangrijker is dan een persoonlijk conflict.

En zo kennen we nog een aantal mogelijke “oplossingen.” Maar..zijn dit oplossingen voor:
a) het conflict
b) de beide werknemers
c) de afdeling d) het bedrijf ?

Lees ook:

Verspil geen tijd aan fouten en conflicten

Wat zou de uitkomst zijn indien men , in een vroeger stadium, op zoek was gegaan naar de oorzaak van het conflict. Zou het conflict de kans hebben gekregen door te groeien indien er in het team iemand “het persoonlijk conflict” eerder had opgemerkt en over een paar “mediation-tools” beschikte om het conflict op tafel te krijgen.

Iedereen kan zien dat het conflict een bedreiging vormt voor de beide werknemers , voor de afdeling en zelfs voor het bedrijf. Het conflict escaleert:eerst zijn enkel de beiden betrokken, daarna ieders vrienden en achterban, dan voelt het team de spanning en gaat het team uiteindelijk deelnemer worden (clanvorming) en uiteindelijk gaat ook het bedrijf eronder lijden.

Er moet dus een oplossing komen en liefst snel!

Een mediator zou, op korte termijn, zeker tot een oplossing kunnen komen.

Hoe? Communicatie weer op gang brengen, misverstanden ophelderen, op zoek gaan naar de oorzaak van het misverstand en bespreekbaar maken, beide partijen leren luisteren,afspraken maken etc etc

De grote voordeel van een mediation is dat de mediator neutraal blijft: hij begeleidt en bewaakt enkel het verloop van de besprekingen. De mediator is geen arbiter en geen rechter: het is een deskundige die beschikt over een aantal mediationtools en zo mensen die in conflictsituaties zitten terugbrengt naar de essentie van (werk)relaties: communicatie.

www.mediating.be

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x