Manager kan conflicten nog steeds niet de baas

Conflicten op het werk kunnen ons behoorlijk hinderen. Er zit een onderscheid bij mensen die conflicten vermijden en mensen die juist steeds in een conflict terecht schijnen te komen. In beide gevallen kan het de sfeer verzieken en kan je gedemotiveerd raken, hetgeen zijn weerslag kan hebben op de organisatie.

Bij het beter leren omgaan met conflictsituaties is het belangrijk dat je er op een andere manier naar leert kijken: een conflict is vaak niets anders dan het hebben van een andere mening, visie of opvatting over een bepaald onderwerp. Het constructief uitwisselen daarvan kan juist nieuwe creatieve ideeën opleveren.

Omdat de meeste bedrijven echter geen cultuur hebben van wederzijds feedback geven en het expliciet maken van gemeenschappelijke doelen, dreigen vruchtbare meningsverschillen meestal uit te lopen op schijnbaar onoplosbare conflicten. Partijen worden hierdoor uit elkaar gedreven en voor je het weet is er sprake van een vicieuze cirkel.

Tijd en geld
Ruzies op het werk kosten de gemiddelde werkgever 350 dagen managementtijd per jaar, en dat is nog zonder de directe kosten van rechtszaken. Hoewel de meeste bedrijven een beleid hebben op het gebied van risicomanagement, gaat slechts een derde daarvan in op het oplossen van ruzies. Niet meer dan 51 procent van de ondernemingen biedt trainingsprogramma’s aan aan senior managers om conflicten te beheersen; slechts 38 procent biedt die aan aan de rest van de managers. En dat terwijl een betere communicatie, beter begrip van de feiten en beter management direct zou leiden tot minder escalerende ruzies. Eerstelijnsmanagers spelen zelfs een cruciale rol bij het de kop indrukken van beginnende conflicten. Het is volgens de onderzoekers dan ook alarmerend dat de gemiddelde manager minder dan de helft van het risicobeleid van zijn onderneming begrijpt.

Effectief risicobeleid
Conflicten op het werk zijn onvermijdelijk. Juist daarom is een effectief risicobeleid zo belangrijk. Hierin moeten onder andere duidelijke procedures vermeld en uitgebreide training van het personeel geregeld worden. Niet alleen worden ruzies dan beter voorkomen, maar kunnen ze ook beter opgelost worden. En dat bespaart tijd en kosten.

Om beter met conflictsituaties te leren omgaan is het ook van belang dat er regelmatig op het werk feedbacksessies worden georganiseerd, al dan niet onder externe begeleiding. Belangrijk is dat zowel manager als medewerker zich committeert om iets met de uitkomsten te doen. Door het rangschikken van de uitkomsten kunnen vervolgens weer gemeenschappelijke doelen worden geformuleerd. Het mag duidelijk zijn dat deze wijze van communiceren de medewerkers dichter bij elkaar brengt en de werksfeer aanzienlijk kan verbeteren.

Gerelateerds artikel:
De manager als psycholoog?

Conflict en emotiemanagement
door: Berenda Dekkers
Waarom houden mensen hardnekkig vast aan gewoonten en patronen, ook als ze contraproductief zijn? Dwingen tot ander gedrag lost niets op. Acceptatie en zoeken naar onderliggende emoties wel

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Managers Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Conflicthantering / Mediation