Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Volgens mij ligt de achtergebleven productiviteitsgroei ook enorm aan het loonmatigingsbeleid. Men laat mensen met minimale loontjes concurreren tegen machines in minimaal winstgevend werk. Minimumloontjes flink omhoog betekend dat de machine t werk gaat doen en de werkende ander meer winstgevend werk kunnen gaan doen, zoals emailtjes tikken ;)

Ja dat is erg, die overdaad aan e-mails die je als manager ontvangt. En dan wordt je ook nog geacht om (bijna) alle e-mail te beantwoorden. Een bezigheid die de arbeidsproductiviteit van alle werknemers laag houdt. Nog veel erger is de e-mail die je van de collega, die naast je werkt ontvangt. Hoe kom je van de verslaving af? Leuke voorbeelden in dit artikel!

Eh, niet het middel maar het gedrag is het probleem. Als je wordt afgeleid door mail tijdens concentratiewerk dan zet je notificaties ervoor uit en check nog maar 2x per dag.
Bij ons is de mail essentieel. Mondeling/telefonisch bij spoed, altijd ter bevestiging mailen. Zonder spoed alle berichten per mail. Ga je mail verbieden dan verplaatst die communicatie zich naar de app, wat nog onhandiger is. Het aantal mails dat ik zou kunnen missen van de 30-50 die ik per dag krijg, om mijn werk uit te voeren, is vrijwel 0. Misschien de nieuwsbrieven. En niet iedere mail levert een halfuur werk. Soms is het alleen een bevestiging dat iets is geregeld of een kort antwoord op een korte vraag waarop je zit te wachten.

De mail ‘de deur uit doen’ kan op verschillende manieren plaats vinden . En dat kan een flinke bijdrage leveren aan de effectiviteit van het werk. Wat te denken van van de volgende casus? Bij zijn aantreden als hoogste baas van een groot onderhoudsbedrijf, neemt deze een opmerkelijk besluit. Hij stuurt de nieuwe computer en nieuwe laptop met verpakking en al terug naar de ICT-afdeling. Voortaan verloopt al het mailverkeer via zijn secretaresse. Hooguit een kwartier per dag besteedt de directeur nog aan de mail, die zorgvuldig is geselecteerd door zijn assistente. Gevolg is dat collega’s voortaan alleen voor echt relevante zaken telefonisch contact opnemen, of even binnenlopen. Binnen twee maanden neemt de hoeveelheid mail met 75% af en krijgt de productiviteit een flinke impuls!

Herkenbaar voor deze Homo Digitalis. inspirerend

Toon alle 4 reacties
x
x