Maatschappelijke en merkwaarde trekt personeel

Zo trots als veel mensen zijn op het bezitten van een 'merk', zo trots zouden werknemers ook moeten zijn op hun bedrijf. Als werkgevers de komende vergrijzing en ontgroening willen overleven, zullen ze van die merkentrots gebruik moeten maken. Want personeel dat trots en betrokken is, zet een stapje extra voor het bedrijf, omdat ze voelen dat ze er zelf ook beter van worden.

Er wordt hierdoor efficiënter gewerkt, wat resulteert in lagere kosten en zorgen ze tegelijkertijd dat de klant een beter product of dienst krijgt. Dat belooft uiteindelijk een hogere omzet tegen lagere kosten. Managers die het ‘familiegevoel’ uit bedrijven willen bannen, zijn verkeerd bezig. Er wordt vaak alleen gekeken naar kostenreductie, terwijl een wij-gevoel onder het personeel van levensbelang is voor een bedrijf.”

Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld slechts 37% van het personeel zeer hoge betrokkenheid bij zijn werkgever heeft. De helft van de werknemers voelt zich echter nauwelijks betrokken; zij werken louter omdat het moet. Van een kwart kun je zelfs zeggen dat ze de boel passief saboteren. Bedrijven moeten daarom proberen de betrokkenheid te verhogen.

Trots personeel is niet alleen goed voor de winst, het van levensbelang om werknemers aan het bedrijf te binden. Bijvoorbeeld Ordina, dat verloor 7,1% van haar beurswaarde. De directie had aangegeven niet te kunnen voldoen aan de omzet- en winstverwachtingen, omdat ze niet voldoende gekwalificeerd personeel kan vinden. Een werkgever moet dus zorgen dat werknemers trots zijn om bij zijn bedrijf te mogen werken.

Ook zijn werknemers op zoek zijn naar bedrijven met een maatschappelijke relevantie. Dit maakt vooral jonge, hoogopgeleide werknemers enthousiast. Zij zijn hier meer naar op zoek dan naar hoge salarissen.

Gerelateerd artikel:
De intensieve menshouderij (3)

Tot hier en niet verder
door: Jaap Peters
De auteur schetst de transformatie van organisaties naar zielloze, ontmenselijkende structuren. De maatschappij raakt gevangen in dezelfde dynamiek. Een citaat: “Het is de holle wereld van afzeik-tv (Idols), emotie-tv (ook die van grote rampen en groteske begrafenissen), de commerciële omroepen, en meer van dat fraais. Vorm voor alles, en in 2005 gaat ook het betaalde voetbal voor deze niets ontziende bijl. De leugen (alles is amusement) regeert, iedereen staat erbij en zegt dat het goed is

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: CommunicatieOnline)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>