Maak van verduurzaming geen last maar een lust

Columns

Iedereen in Nederland moet verduurzamen om de klimaatdoelstellingen te behalen, ook het bedrijfsleven. Toch berichtte de KVK recent dat vier op de tien bedrijven nog helemaal niet bezig is met het Klimaatakkoord. En daarmee laten ze niet alleen verduurzamingskansen liggen, maar ook verdienkansen.

Verduurzaming wordt soms met een negatieve blik bekeken. Het gaat te traag, of het wordt juist gezien als onnodige kostenpost. Maar deze argumenten gaan voorbij aan het feit dat verduurzaming ook een economisch positieve impact heeft. Iedere ondernemer moet uiteindelijk aan verduurzaming geloven als het aan de overheid ligt. Het is dan ook zaak om dit op een zo’n financieel voordelig mogelijke manier te doen, zodat je vooral de vruchten plukt van je verplichtingen!

Verduurzamen als last

Verduurzaming wordt vaker noodzakelijk vanwege regelgeving. Ieder kantoorgebouw moet per 1 januari 2023 minimaal over een energielabel C beschikking. Het is te verwachten dat ook andere typen gebouwen volgen, en dat de labeleisen verder zullen worden aangescherpt. 

Daarnaast wordt ook de energiebesparingsplicht steeds breder ingestoken. Momenteel moeten alle energie- en CO2-besparende maatregelen met een terugverdientijd van minder dan vijf jaar worden geïmplementeerd, maar het kan goed zijn dat ook deze regels worden aangescherpt naarmate ‘klimaatdeadlines’ dichterbij komen. Tenslotte neemt ook de druk vanuit andere externe partijen toe, zoals banken, die nu soms al makkelijker leningen verstrekken aan duurzame bedrijven, of rentekorting geven.

Deze externe druk kan bij sommige ondernemers weerstand oproepen, waardoor verduurzaming al snel als een last wordt gezien. Maar dat hoeft helemaal niet!

Verduurzamen als lust

Is het dan zo erg dat dit allemaal ‘moet’? Welnee. Er kleven flink wat voordelen aan verduurzaming. Zo is het met name voor vastgoed dat bestemd is voor de verhuur een verstandige keuze om te verduurzamen. Verduurzaming wordt niet alleen belangrijker voor de financiering van vastgoed, maar is ook steeds meer een magneet voor nieuwe huurders. Zo draagt verduurzaming bij aan het rendement. Denk aan bijvoorbeeld hogere huurinkomsten, een hogere waardering van vastgoed en een betere verhuurbaarheid.

Meer inkomsten zijn goed; minder uitgaven ook. Als je kijkt naar de energiemarkt, dan zullen de kosten van grijze stroom de komende tijd flink gaan stijgen. De grote boosdoener: CO2-emissierechten. De prijs van CO2 is gestegen tot een recordhoogte en zal alleen maar verder omhoog klimmen. Hoe minder je dus afhankelijk bent van grijze stroom, des te groter de uiteindelijke besparingen op je energierekening.

De marketingwaarde van ‘purpose’ is daarnaast niet te verwaarlozen. Maatschappelijk verantwoorde ondernemingen krijgen steeds meer bijval van consumenten - en hoe groener de onderneming, des te positiever het sentiment. Het kan dus goed zijn dat bedrijven die niet weten te verduurzamen, een beperkte houdbaarheid hebben. Je kunt je afvragen: is er over tien jaar nog wel plek voor bedrijven die niet met duurzaamheid bezig zijn?

Verduurzaming is tot slot ook nodig om internationaal concurrerend te blijven. Nederlandse ondernemingen gebruiken flink wat energie en grondstoffen om te concurreren - en anno 2021 is er nog geen sprake van een noemenswaardige daling. Dat maakt de concurrentiepositie fragiel. Groene innovaties die Nederlandse organisaties minder afhankelijk maken van schaarse grondstoffen, vertalen zich dus direct door naar een voorsprong op andere landen.

Verduurzamen, hoe dan?

Een onderneming maak je niet met één druk op de knop klimaatneutraal. Maar met een aantal eenvoudige stappen kun je flink wat duurzame meters maken, die bij elkaar opgeteld leiden tot financieel verantwoorde verduurzaming.

1. Meten is weten.
Verduurzamen begint altijd met inzicht. Hoe sta je ervoor en waar liggen de mogelijkheden? Lukraak maatregelen aanwijzen leidt niet tot financieel voordeel. Er zijn verschillende manieren om inzicht te verkrijgen. Zo kun je een erkend auditeur in de arm nemen voor een energiescan, die je precies vertelt waar je kansen liggen. Maar zelf kom je ook een heel eind met dank aan de RVO, waar tal van checklists beschikbaar zijn met erkende maatregelen voor energiebesparing (EML).

2. De duurzaamste energie…
is de energie die je niet gebruikt. Besparen is dus de eerste stap richting een duurzamere onderneming. Gebruik de vergaarde inzichten ten eerste om maatregelen door te voeren waar je geen spijt van krijgt, zoals het installeren van led-verlichting (met bewegingssensoren), of het verbeteren van de isolering (wat tevens direct energiebesparingen oplevert).

3. Eigen energie eerst!
Duurzame energie is uitermate geschikt voor lokale opwek. Met zonnepanelen, warmteterugwinning of zelfs een windmolen ben je niet alleen groener, maar ook minder afhankelijk van de energiemarkt.

4. Koop groen in.
Natuurlijk is het niet iedere onderneming gegeven om volledig zelfvoorzienend te worden. Deze ‘gaten’ zijn simpel op te vullen door energie in te kopen die duurzaam is opgewekt - bij voorkeur in Nederland.

En uiteraard houdt het daar niet mee op. Net als voor alle bedrijfsprocessen geldt ook voor verduurzaming dat er altijd wat te winnen blijft.

Vergroenen en verdienen

Het lijkt misschien zo, maar vergroenen en verdienen zijn niet tegengesteld. Niet alleen omdat wie nu niet verduurzaamt later tegen hoge kosten aan zal lopen, of omdat verduurzaming leidt tot kostenbesparingen. Ook is het essentieel om de Nederlandse economie als geheel concurrerend te houden. Er zijn volop kansen om Nederlandse ondernemingen duurzamer, en daarmee toekomstbestendig, te maken. Maar dan moeten we nu handelen. 

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Duurzaam ondernemen