Logistiek in the (near) future?

Het stuk over logistiek van Walther Ploos van Amstel zette me aan het denken. Deze maand was ik druk met het inrichten van een geluidsstudio thuis. Gisteren haalde ik het Symfonie Orkest op dat ik besteld had. Vier grote vleugels (Steinway D, Bösendorfer 290, Bechstein D en Yamaha C7) krijg ik van de importeur cadeau. Thuisgekomen maakte de doos open en zag de 5 DVD’s waarop de samples stonden en na 2,5 uur installeren toverde ik de eerste klanken uit mijn keyboard.

Wat dit met logistiek te maken heeft? ALLES!
In de 80-tiger jaren legden een paar fabrikanten de bodem voor een audio-logistiek systeem. Na wat gerommel ontstond GM (General Musical Instrument Digital Interface), dat over de hele wereld door muzikanten gebruikt wordt voor componeren en spelen. Een leverancier van hard- of software die zich hieraan niet committeert is ten dode opgeschreven. Aanvankelijk op Commodore en later voor Atari werd het systeem snel foutloos. Nu is het beschikbaar voor de alle hardware platformen.

Daarna volgden ontwikkelingen elkaar snel op: Cubase zag het levenslicht (compositie en afspeel software) en parallel ontstond Virtual Studio Technology (VST): software, waarbij muziekinstrumenten noot voor noot werden gesampled. Een sample bibliotheek is een modulair productiesysteem waarbij van elk instrument de afzonderlijke noten worden opgenomen in talloze variaties: langzaam/snel, hard/zacht, groeiend/uitstervend, plaats in de ruimte, close/veraf, echo en talloze andere karakteristieken. Een zeer uitgebreide bundel van accoustiek werd toegevoegd: de typische klank van de grote concertzalen in de wereld is onder het keyboard beschikbaar op een (wel stevig) lappietoppie.

De hel barstte los. Vanaf nu is het instrument dat JIJ beheerst geschikt als invoer. Meestal is dat een pianokeyboard (al dan niet virtueel), maar elk ander instrument kan worden gebruikt. Speel je geen instrument? Geen nood: met de muis kan het ook!!!

Integratie van logistiek en productie
Muziek maken is wellicht het meest gecompliceerde productieproces dat we kennen.
Het wordt geregeerd door kenmerken die uiteindelijk allemaal PERSOONLIJK zijn.
Een van de belangrijkste belemmeringen was en bleef de vaardigheid om een instrument te kunnen bespelen. Ook die hindernis werd weggenomen. In het digitale domein kan je van een stuk muziek het tempo verlagen ZONDER dat de toonhoogte verandert. Kijk, nu is de weg open voor al die kleine wonderkinderen die wèl gevoel voor muziek hebben, maar niet de ervaring (agiliteit) van de beroepsmuzikant.

Voortschrijdend technisch inzicht
Er verschenen talloze software producten die allerlei functies invulden. Heb je begeleiding nodig? Ook nog in een bepaalde stijl? Wil je de muzieknoten van papier in je software krijgen (lezen) of juist omgekeerd (partituur maken)? No problem. Wil je invoeren met keyboard maar er later een viool van maken? No problem. Orkest erachter? No problem.

Het laatste snufje, en daar ben ik zeer van onder de indruk, is het invoeren van tekst en . . . laten zingen door een zanger of een koor. Van getypte tekst (Engels) naar klank? Ja, je leest het goed. Voor andere talen zijn er twee fonetische invoermogelijkheden. (*) Zie link.

Uitbreidingen
Ook in de film industrie bleef het systeem niet onopgemerkt. Als je zou weten dat de muziek bij de scènes waar je een traan bij liet, van moest lachen of kwaad van werd voor 100% synthetisch was . . .

Maar er kwam méér.
Ook beeldbewerking werd toegevoegd (video) en ALLES wat elektronisch bedienbaar is, zoals theater gordijnen, verlichting, spots, nooduitgangverlichting, boodschappen . . . de hele blikskaterse boel werd ingebed en ondergebracht in die paar laptops die je achter in de zaal bij de mengtafel die je ziet bij de man met de koptelefoon erachter.

Integratie
Het systeem bestaat uit ontwerpers (componisten), spelers (muzikanten), wetmatigheden (muziekregels), instrumenten A tot Z, effecten, licht, etc. etc. Op het podium wordt real life (of geplaybackt, who can tell?) toegevoegd. Zo kunnen Elvis, Hazes, Jackson en vele anderen “real life” (video-wall) optreden met live bands of orkesten lang nadat ze gestorven zijn: omgekeerde karaoke met een berg techniek.

Innovatie
Wat we in deze voorbeelden zien is dat het productieproces (componeren, vastleggen, reproduceren, spelen etc.) wordt geïntegreerd in de logistiek. Achterwaartse integratie zou je kunnen zeggen. Centraal of decentraal, design of produceren, systeem X of Y, plaats P of Q, tijd Tijd(1) of Tijd(X): het maakt niet uit. Als het proces goed in kaart is gebracht en je de benodigde fabrikanten met de neuzen in dezelfde richting krijgt.

Vooruitziende blik
Het is niet de eerste keer dat kunstenaars de wereld de weg wijzen. Jules Verne en Da Vinci en vele anderen “bedachten” de vernieuwingen soms eeuwen voordat ze (eindelijk) realiteit werden. Maar ook schilders, schrijvers, beeldhouwers, filmregisseurs zetten soms dingen in beweging door hun specifiek andere kijk, noem het vooruitziende blik. Siemens begrijpt dat en zegt: “Als je het kunt dromen kan je het ook maken”. Persoonlijk denk ik, hoop ik, dat “Beam me up Scotty” niet zo ver weg meer is.

Ik wens jou, lezer, verwondering en verbeeldingskracht bij wat dit soort ontwikkelingen zouden kunnen betekenen voor JOUW branche, bedrijf / instelling en natuurlijk voor je zelf.

Groet,

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consultant

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jos Steynebrugh
(*) Ooops . . . en de link dus reeds . . .

http://noolmusic.com/youtube_videos/east_west_symphonic_choirs.php

Sorry, Jos Steynebrugh
Walther Ploos van Amstel
Lid sinds 2019
Leuke column Jos! Goed om ook met andere ogen naar de wondere wereld te kijken. Ook in mijn DJ-wereld is 'sense and respond' en 'beam me up scotty' de norm!
Lees even op:
http://www.delaatstemeter.nl/checklisten/de-supply-chain-van-de-house-dj/

Meer over Innovatie