Alles is liefde, ook succesvol leidinggeven

Columns

Richt je vaak je aandacht op zaken die niet goed gaan? Waardoor je onbewust veel aan het oordelen bent? Dat je eigenlijk te vaak iets afkeurt en dus je gelijk aan het halen bent?

Dit heeft alles te maken met het thema liefhebben. Beter gezegd; niet liefhebben van de ander. En daarmee bedoel ik dat je het lastig vindt compassie te hebben voor een ander; een ander als gelijkwaardig te zien.

Hoe zit dit precies.? Wanneer je kijkt naar wat niet goed gaat geloof je er onbewust in dat jij het toch net beter weet dan de ander. Je plaatst jezelf op zo’n moment boven de ander waardoor gelijkwaardigheid ver te zoeken is.

Je bent dan aan het oordelen. Je vindt bijvoorbeeld dat de ander moet veranderen. Dat de ander dingen niet goed ziet, niet meewerkt, zijn/haar best niet doet etc. Dat is fnuikend voor succesvol leidinggeven.

Wil jij succesvol leidinggeven?

Ga dan liefdevol (oordeelvrij) het gesprek in. Accepteer dat de ander is wie hij is, of wat hij doet of zegt. De ander voelt zich gewaardeerd in plaats van afgekeurd. De weerstand neemt af en de ander zal eerder toenadering zoeken.

Een voorbeeld. Gerard is leidinggevende. Het lukt hem niet constructieve gesprekken te voeren met zijn mensen. Hij merkt dat zijn medewerkers snel in de weerstand en in de verdediging schieten als hij bijvoorbeeld zegt: ‘Ik wil dat jij meer tijd besteedt aan jouw project. Ik zie dat je steken laat vallen en niet effectief bent. Ik ga er vanuit dat je hier de volgende keer beter op let’.
Vervolgens krijgt hij mensen die reageren als ‘ik werk ontzettend hard en doe echt mijn best’, ‘ik heb gewoon niet meer tijd’ en ‘ik kan het echt niet helpen dat ik steken laat vallen’.

Deze verdedigende reacties ontstaan omdat medewerkers zich niet erkent en begrepen voelen door Gerard. Gerard geeft op een directieve manier aan wat hij wil zonder zich te verdiepen in hoe zijn medewerkers in elkaar zitten.

De uitdaging zit in het benaderen van de ander als gelijkwaardig (vanuit compassie en liefde). De meeste mensen vinden het echter ontzettend lastig om naar die gelijkwaardigheid te gaan. Om die ander volledig te omarmen zoals hij of zij is. Herkenbaar? Laat dan je gelijk los. Jouw waarheid over de ander is niet dé waarheid. Loslaten kan pijnlijk zijn. Het krenkt je ego en dat kan als een verlies of nederlaag voelen.

De meeste mensen willen hun eigen zwakheid of kwetsbaarheid niet voelen. Pijn ervaren stuit op weerstand. Onbewust willen de meeste mensen liever ineffectief zijn dan pijn ervaren. Onze zwakheden drukken we weg. Anders geformuleerd; we accepteren niet wie we zijn. En dat betekent vervolgens dat we onszelf niet liefhebben.

Kortom; liefhebben van een ander begint met het liefhebben van jezelf! Hoe doe je dat? Door je eigen onvolkomenheden te omarmen. Door je imperfectie te accepteren. Wanneer je dit doet levert dit ongelofelijk veel rust op. Met als gevolg dat jij je gelijk niet meer hoeft te halen.

Wanneer je accepteert wie je bent is er ruimte om de ander als gelijkwaardig te zien. Om de ander lief te hebben om wie hij of zij is. Deze mindset is cruciaal om het werkelijke contact, de echte verbinding, met de ander aan te gaan. Je gaat dan echt luisteren en bent oprecht geïnteresseerd in de opvattingen van de ander. Deze zal zich uitgenodigd voelen zijn of haar mening in te brengen. Waardoor je op gelijkwaardig niveau op zoek kunt gaan naar oplossingen voor dilemma’s die er spelen.

Het stappenplan naar succesvol leidinggeven:

Stap 1: Wanneer je merkt dat jij je gelijk aan het halen bent, of iemand aan het afkeuren bent, realiseer je dan dat je aan het oordelen bent. Je plaatst jezelf boven die ander.

Stap 2: Bedenk welke pijn (verlies, zwakheid) je aan het wegdrukken bent waardoor jij in de veroordeling, in je gelijk halen bent geschoten. Je pijn wordt veroorzaakt door je ego. Realiseer je dat je niet bent wat je denkt.

Stap 3: Omarm de pijn door te accepteren wie je bent. Heb jezelf lief om wie je bent inclusief al je schaduwkanten. Pas dan voel je ruimte de ander vanuit compassie lief te hebben. Waardoor je echt kunt luisteren en openstaat voor de mening van de ander.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jolanda van Wijk
Dit is een artikel naar mijn hart. Graag voeg ik eraan toe; managers zijn ook mensen. Wat Marjan beschrijft in het stappenplan is heel wenselijk. De vraag is, hoe? Succesvol leidinggeven is in mijn optiek dienend leidinggeven. De mens die de rol van manager vervult en dat dienend doet zal vooral veel vragen stellen, stel ik me voor. In dialoog leren mensen elkaar beter kennen en is er ruimte voor alles wat er is. Ook voor die menselijke manager zijn/haar gebrek aan liefde (voor zichzelf en/of die ander).
Gijsbert Dekker
Fantastisch stuk Marjan. Spijker op zijn kop en helder verwoord. Het is de deur die veel mensen nog voor zichzelf mogen openen. Jij laat hem nu zien. Ik deel deze graag voor iedereen, Dank.
Pierre van den Ancker
Dit artikel over succesvol leiding geven sluit naadloos aan bij 1 van mijn laatste trainingen over succesvol communiceren. Deze training ging over de ARC-driehoek.
A=Affinieit hebben met je gesprek partner(s)
R= Realiteit overéénstemming vinden met gesprek partner(s)
C= De communicatie
Jan Pieter van der Zouwen / Reddin Nederland
De auteur gaat wel in erg grote stappen naar het oordeel dat een leidinggevende een probleem heeft met zijn ego en een gebrek aan liefde.
Een leidinggevende dient, afhankelijk van het competentieniveau van een medewerker, sturing te geven. Soms meer op de (directe uitvoering van de) taak, soms gericht op de ondersteuning van de medewerker, bijvoorbeeld als hij/zij minder zelfvertrouwen heeft.
De kwaliteit van de gespreksvoering is te leren!
Ron
Het artikel is wel heel erg eenzijdig en kortzichtig. Als leidinggevende heb je de taak om het bedrijf op een hoger niveau te krijgen. En niet alleen het bedrijf, maar alle mensen die erbij horen. Ook je medewerkers verwachten van je dat je ze helpt bij hun streven naar groei. Dat doe je niet door alles te accepteren zoals het is. Mensen willen nou eenmaal niet blijven stilstaan.

Liefdevol leidinggeven is niet hetzelfde als niet-oordelen. Het is hetzelfde als niet-veroordelen. Oftewel: accepteer en waardeer de mens zoals hij is en ga samen op zoek naar verbetering. Streven naar een 9 betekent niet dat je een 8 afkeurt.

Je verwacht van je medewerkers dat ze zichzelf accepteren en waarderen zoals ze zijn (als ze dat niet doen, dan help je ze om dat zelfrespect te verkrijgen) en tegelijk dat ze streven naar beter, groter en meer. Als leidinggevende dien je hetzelfde te doen. Accepteer en waardeer de mens en streef tegelijk naar meer en beter.
Het spreekt elkaar echt niet tegen, Marjan.

Meer over Emotie management