Kredietcrisis? Ja, maar dan Idiosyncratisch!!!

Wat hebben veel jammerende bedrijven gemeenschappelijk? De SWOT!. Niet goed gedaan, wel te verstaan. En niet elk jaar “revised” en bijgesteld. Veel contouren van de crisis hebben hun schaduw vooruit geworpen, behalve die: de banken. Maar dat wisten we ook al decennia?. En nu zeggen “Wir haben es nicht gewust?”

In een degelijke SWOT worden elk jaar de kansen en bedreigingen geïnventariseerd. Belangrijkste combinaties met sterktes / zwaktes in een matrix gezet en voorzien van flankerende maatregelen.

Nu wordt zichtbaar wie zijn huiswerk deed. Maar in veel bedrijven heerste de
Hockeystick cultuur als het ging om de salesforecasts. Sommige zaken blijken onbespreekbaar. Bijvoorbeeld de dreiging van een “overnight” fusie tussen twee van je grootste distributeurs die samen een groot deel van je omzet uitmaken en die daarna rechtstreeks inkopen bij jouw moederbedrijf. Was bij mij ooit goed voor een spreekverbod over het onderwerp.

Universele dimensies: tijd, plaats, kwaliteit en kwantiteit
Alle problemen spelen zich af in deze 4 dimensies. Even in vogelvluchtigheid.

Tijd
Terwijl de Kamerleden over elkaar rollen over wel/geen koopzondag en de Gristelijke partijen op de vuist gaan om de condoom automaten op zaterdagavond leeg te laten halen, verdween het fenomeen tijd op Internet. GMT? Wàt GMT? Elke tijdzone is GMT in de 7x24 uur Internettijd.

Plaats
Bedrijven leerden (eindelijk) het woord “logistiek” spellen. Wàt groothandel en locale voorraden? B2C dus. De particulier snapte het direct: Retteketet naar Internet.

Kwaliteit
Tja, da’s wat lastiger als je het product niet kunt bekijken, betasten, besnuffelen, kortom: bezintuigen. Geen probleem: stuur gewoon terug die handel. Slimme combinaties werden geboren, zoals de samenwerking tussen C&A en Wehkamp. Maar het kan nóg slimmer. Nadat de ANWB bijna failliet ging op tig duizend auto’s + monteur probeerde Routemobiel het. Maar het entrepreneurschip van beiden werd gesmoord in de Filé Hollandaise.

Mooi, zei de Bovag, dát doen we anders. Met 5000 aangesloten leden (garages) met van elk merk een mooie spreiding over Nederland ben je natuurlijk altijd dichterbij (lees sneller) èn deskundiger (merk specialisatie) dan wèlke centralistische organisatie dan ook. Niks investering in rollend materieel & bemensing. Briefje naar de 5000 naar omzet snakkende leden, één telefooncentrale(tje) en de 100% virtuele / super viriele concurrent staat op de kaart. Mooi mean, lean & clean denkwerk.

De Bricks & Walls wereld werd geteisterd door aardverschuivingen met Internet als episch centrum. Een greep uit de stromingen / voorbodes op meso niveau:

• Banken: Private Ecquity, samenwerking tussen bedrijven onderling
• Makelaars: particulieren peer-to-peer, Internet Makelaars
• Detailhandel: opkomst van Bol, eBay, Marktplaats en talloze anderen
• Headhunters: Monsterboard, Vacaturekrant, Megajobs etc.
• Maintenance bedrijven: werk is niet aan te slepen
• Vliegmaatschappijen, uitzendbureau´s
• etc. etc. etc.

Maar ook macro waren er signalen
Teruglopende investeringen, afnemend consumentenvertrouwen, afnemende export, fluctuaties in energieprijzen etc. Ook hier een heel boeket van inleidende signalen die naderend onheil aankondigden.

Micro
Je ZIET toch als CEO dat je klanten minder tevreden zijn? Dat je telefonisch onbereikbaar bent? Dat je levertijd oploopt? Dat je klanten minder goed gaan betalen? Dat klachten zich opstapelen? Of word je pas wakker als een ontevreden klant zijn klacht met een vorkheftruck door de ruit tot in de hal komt brengen? Of is daarom je kantoor in het penthouse?

Gijpen, halzen, over stag of lager wal?
De overeenkomst met zeilen dringt zich op. Zeilers snappen dat er maar één kapitein is. Als er overleg is, dan vóór vertrek of bij de borrel, maar niet TIJDENS de vaart. Als roerganger moet hij wel even communiceren als ie overstag wil of gijpen, anders gebeuren er ongelukken. Mensen worden overboord gemept of verwond door de zwaaiende giek. Oh, ja, niet vergeten dat de medezeilers met hun gewicht naar de andere kant van het schip moeten hahahaha. Even zeggen dat die ballonfok erop moet of . . . juist eraf bij zwaar weer. Maar ook hoe je een touw oprolt opdat er geen ongewenste verhangingen optreden. Dat die mast naar beneden moet voor de naderende brug. En, oh ja, in de sluis mag het touw los . . . . ( ooops!)

Bijna alle facetten van de situatie in het bedrijf kunnen worden afgebeeld in het zeilen. Wind (koopgedrag), stroming (economie), golfslag (hoogte en periode van golfbewegingen), dieptemeter, waterkaarten (marketing intelligence), openingstijden van sluizen (wet- en regelgeving), foerageplaatsen (inkoop), voor de wind (concentratie op cashcows), aan de wind (investeren in stars en innovatie) en . . . lager wal. Lager wal is waar je 100% zeker uitkomt als je alleen maar vóór de wind zeilt.

Zwarte Piet
Idiosyncratisch krediet: individueel, eigen zegt het woordenboek. Van de CEO dan. Wie heeft die krakkemikkige SWOT’s niet gezien,resp. niet be- of ingegrepen? De CEO natuurlijk.
WÀT bonus? Langs AF en onder inlevering van alle vorige boni. Plus hetzelfde bedrag aan boete, uit te keren aan betrokkenen voor het leed dat ze (vaak onnodig) veroorzaken.

Snelcursus zeilen voor CEO´s
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gijpen

Jos Steynebrugh
Marketing & Innovatie Consulent
www.changeenhancement.nl

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Crisismanagement