Nog niet zo lang geleden reden medewerkers van KPN rond in kikkergroene auto’s. Dat stamde uit de PTT-historie en zoiets wis je natuurlijk niet van de ene op de andere dag uit. De kikkergroene auto’s waren na hun gebruik bij KPN slechts bij een select publiek populair: “Omdat er zoveel lagen verf op zitten dat roesten vrijwel uitgesloten is”.
Het onderscheid tussen de actieve dienstwagens en de tweedehandsen maakte de aangebrachte resp. verwijderde sticker op de zijkant van het voertuig duidelijk. Meer niet. Maar dat verschil tussen “actief” of “in ruste” was voor de omgeving niet zo interessant, de kleur van het voertuig bleef immers kikkergroen en voor iedereen ruimschoots herkenbaar.
Heden ten dage rijden de dames en heren van KPN in witte auto’s, met daarop een kleurige sticker. Blijft een herkenbare combi, maar is volledig anoniem als je de sticker verwijdert. En dat is volgens mij een aardige business case geweest! Wat kost het als je een nieuwe, witte auto kikkergroen wilt overkleuren, met een goede kwaliteit verf? 1000 euro? 1500 euro? Niet voor de particulier natuurlijk, maar KPN heeft er uiteraard wel een fors aantal te doen per jaar en krijgt dus een andere prijs…
En aan het einde van de looptijd zijn de auto’s in het trotse bezit van een nagenoeg onmogelijke kleur, kikkergroen dus. Wat doet dat met de restwaarde? Ook 1000-1500 euro per auto eraf? Als KPN ieder jaar 1000 voertuigen heeft, ligt hier dus een structurele besparing van 2 à 3 miljoen euro per jaar. Niet slecht, voor overschakelen naar een standaard product!!
Op menige ICT afdeling komen kant-en-klare PC’s, servers en laptops binnen. De ontwikkeling van de software op de bestaande PC e/o laptop heeft de fabrikant tijd en energie gekost, geld dus. Toch wordt de hardware vaak eerst volledig ontdaan van alle meegeleverde software en daarna voorzien van een “image”: een maatgemaakt pakket voor de ICT spullen van de betreffende organisatie. Ook dit image moet ontwikkeld worden, door ICT beheer, en kost dus ook tijd en energie. Ook geld dus.
Een gemiddelde gebruiksduur van ICT-spullen ligt op 3 tot 5 jaar. Leveranciers hebben in die periode meermaals updates, upgrades etc. (excuseer de zoveelste nieuw-Nederlandse, dus Engelse term). In die 3 tot 5 jaar heeft de ICT afdeling zijn handen vol met het opvangen en bijhouden van deze verbeteringen en aanpassingen, testen en tenslotte op het netwerk verdelen ervan. Alweer: best wel dubbel werk, omdat de leverancier dit al voor je doet. En duur ook, omdat je hier in veel gevallen bij de aanschaf van de spullen al geld voor betaalt! En soms ook wel veel geld ook!
Ik besef dat er wat lef voor nodig is, maar welke ICT afdeling is al zover dat zij dit soort dubbel werk afschaft? Hoogste tijd om een ander deuntje te kwaken en kleur te bekennen!
Gerelateerde artikelen

Als zoveel IT-projecten falen, waarom is er dan zoveel IT?
Leon Dohmen

Falende IT-projecten een schande voor de (IT)adviesbranche?
Nico Beenker

Ontevreden over uw ICT servicedesk?
Erwin Molenaar

Duur ERP systeem brengt bedrijven geen voordeel
Actueel MNGMNTST

Deel uw ervaringen op ManagementSite
Wij zijn altijd op zoek naar ervaringen uit de praktijk, wat werkt wel, wat niet.
SCHRIJF MEE, word een pro! >>
Wat goed man!
Wist je trouwens dat de "kleur" wit eigenlijk alle kleuren bij elkaar is ;-)