Wat kan de CEO van managers verwachten en andersom

De relatie tussen CEO en managers bepaalt in grote mate het succes van een team. Volgens Lawrence A. Bossidy, voormalig voorzitter en CEO van AlliedSignal (nu Honeywell), mogen beide partijen veel van elkaar verwachten.

Zeven dingen die een CEO van zijn managers mag verwachten:
1. Betrokkenheid

Managers moeten onmiddellijk reageren wanneer medewerkers hun doelstellingen niet halen of achterop raken, wanneer persoonlijke conflicten opduiken of crisissen uitbreken. De manager wordt geacht zelf het slechte nieuws tot bij de CEO te brengen.

2. Samenwerking
Een goede manager laat meningsverschillen tussen hemzelf en collega’s de werksfeer niet vertroebelen en staat open voor anderen.

3. Innovatief denkvermogen
Als manager moet u niet bang zijn om nieuwe, ongewone ideeën te lanceren. Neem initiatief en wacht niet op anderen om ideeën te opperen die over alle afdelingen heen gaan.

Managers moeten zich realiseren dat een CEO, innovatie identificeert als een van de drie belangrijkste factoren om op de middellange termijn groei te genereren.

Managers doen er goed aan drie fundamentele p&o-regels ter harte te nemen:
* Ten eerste moet de innovatie onderdeel uit gaan maken van het strategisch management, iets wat maar weinig bedrijven doen.
* Daarnaast moeten managers de voorwaarden creëren die het in de organisatie aanwezige innovatiepotentieel ontsluiten.
* Vervolgens dienen expliciete stappen te worden gezet om een innovatieve cultuur te scheppen; een cultuur waarin werknemers zich veilig voelen en het gevoel hebben dat hun ideeën worden gewaardeerd en gebruikt.

4. Personeelsontwikkeling
Een manager moet even geïnteresseerd zijn in de carrière van zijn medewerkers als in die van hemzelf. Hij geeft opbouwende kritiek waar nodig en prijst zijn mensen voor goede prestaties. Hij besteedt tijd aan persoonlijke evaluaties, specifieke en nuttige feedback.

5. Kennis van wat er in de wereld gebeurt
U en uw medewerkers leven immers allemaal in diezelfde wereld. Wees ook op de hoogte van wat binnen uw team reilt en zeilt, van wat de concurrentie en uw klanten doen: hoe ze veranderen, hoe technologie de wereld verandert en strategieën beïnvloedt.

6. Zelf werken aan groei
Een goede manager zoekt continu naar nieuwe leermogelijkheden en ontwikkeling –niet noodzakelijk door naar school te gaan, maar ook door nieuwe mensen en ideeën op te zoeken. Hij vraagt feedback aan leidinggevenden en is zeker niet bang om uitdagende taken te accepteren.

7. Inspirerend vermogen
Toon positief gedrag, zelfs in moeilijke momenten. Inspireer en motiveer, wat er ook om u heen gebeurt.

Houd er als CEO rekening mee dat uw managers de volgende zaken van u mogen verwachten:
1. Stel specifieke doelstellingen per manager

Wees als CEO duidelijk naar uw managers, vertel wat u van hen verwacht als team én als individu. Zeg hen hoe hun evolutie zal worden gemeten over een specifiek periode. Op die manier kunnen ze hun tijd en energie beter over de verschillende taken verdelen.

2. Wees bereikbaar
Wie up-to-date en geïnformeerd wil blijven, moet beschikbaar zijn wanneer zijn team hem nodig heeft. Wie slecht nieuws brengt moet worden aangemoedigd, niet ontmoedigd.

3. Beloon uw mensen eerlijk
Zorg ervoor dat mensen de verschillende beloningsmethodes begrijpen en dat ze daadwerkelijk worden beloond wanneer ze de vooraf omschreven doelstellingen behalen.

Gerelateerd artikel:
Tom Peters: Afwijkend gedrag? Goede manager!

Wat moeten we hiermee als manager en/of lezer van Tom Peters? ... Grote innovaties moet je denk ik niet vanuit het Nederlandse bedrijfsleven verwachten.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Managers Online)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>