Channels

Onlangs raakte ik in gesprek met een klant over de vraag ‘”Wat wilde je vroeger eigenlijk worden?” Dat is een vraag die bij iedereen wel beelden oproept. Dat gaat dan vaak over brandweerman, piloot, over verpleegster, dierenarts, prins of prinses over wereldberoemd en rijk. Mijn gesprekspartner wilde graag een snoepjeswinkel of banketbakkerij, daar hebben klanten namelijk heel veel keuze en gaan ze meestal gelukkig weg.

Het is heel anders gelopen maar daar kom ik nog op terug.

Wanneer je terugkijkt op wat je vroeger wilde worden glimlach je over de eenvoud en de romantiek die er om heen hing. De meeste mensen worden niet waar ze vroeger van droomden. En veel mensen zijn helemaal weggedreven van dat kinderlijke verlangen. En dat terwijl er heel veel kracht en potentieel zit in dat wat je vroeger wilde worden. Er bestaat een mooi wetenschappelijk onderzoek naar beroemde mensen en het geheim van hun succes. Zij ‘’wisten’’ vaak al op jonge leeftijd wat ze wilden worden. Zie bijvoorbeeld Felix Baumgartner. Hij tekende als kind al vliegtuigjes en parachutes. In 2012 vestigde hij een nieuw record skydiven van een hoogte van 35 km. Maar in mijn eigen omgeving kom ik het ook tegen. Mijn zoon is nu 18 jaar en studeert technische informatica in Delft. Als kind wilde hij uitvinder worden en knutselde van papier robots en machines. Later werd dat virtueel en leerde hij zichzelf computertalen. Nu studeert hij informatica en wil binnenkort naar Silicon Valley. Hij is hard op weg de uitvinder te worden die hij al is.

Lees ook:

Talent ontwikkeling en innovatief organiseren

De man waar ik mee in gesprek raakte runt nu een succesvol reclamebureau. Ons gesprek verdiepte zich over de vraag welke elementen van zijn droom van vroeger (de snoepverkoper, de banketbakker) in zijn huidige baan terugkomen. Hij moest even nadenken maar zei toen: eigenlijk heel logisch. Alles! Het verlangen om mensen gelukkig te maken zit in de haarvaten van wat ik nu doe. De mensen die bij mij komen hebben een vaag idee over hoe ze hun bedrijf willen promoten. Ik help hen om dat scherper, beter, mooier en leuker te maken. Dat levert altijd plezier op. En dan ben ik weer de snoepjesverkoper die ik wilde worden wanneer ik mensen heel tevreden de winkel uit zie gaan. Het is dus eigenlijk worden wie je eigenlijk al bent? Precies. Ontdekken wat je eigenlijk wel weet. Onderzoek serieus wat je vroeger wilde worden, daar ligt een sleutel. Vooruit naar vroeger!

Wim Oolbekkink,
Consultant Youmeus werken aan werkgeluk (www.youmeus.nl)
en global partner van iOpener institute Oxford (www.iopenerinstitute.com)

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Een prachtige column!

Kort maar krachtig verhaal! Inspirerende vergelijking voor zelfreflectie!

Top! En klopt als een bus!

x
x