Zo…. de zomer is weer dik voorbij en de herfst is langzaam aan weer in aantocht. Tja, en dan weet u het wel. Het is weer tijd voor de jaarplannen voor het komend jaar.

Tijd voor het Jaarplan

Meestal begint dat met het oppakken en afstoffen van het jaarplan van het afgelopen jaar. Gut, wat waren we eigenlijk van plan geweest dit jaar? En wat is daarvan terecht gekomen? Snel worden er nog acties uitgezet om in de laatste maanden van dit jaar toch nog iets van het jaarplan van dit jaar te realiseren.

Lees ook:

Het jaargetijde van de jaarplannen

En vol goede voornemens kruipen managementteams bij elkaar (liefst in de vorm van een heidag) om een jaarplan voor het komend jaar in elkaar te zetten. En natuurlijk nemen we ons voor om het komend jaar het plan beter te volgen zodat we niet weer goede voornemens ‘vergeten’.
En dan begint het spel.
Hoe werkte dat ook al weer met het jaarplan?
Want ‘gewoon’ even de plannen opschrijven, nee zo simpel werkt dat niet. We hebben er immers een ‘jaarplanmodel’ voor.

Jaarplan model

Extreem veel tijd gaat verloren met het maken van de plannen. Niet door de inhoud, maar omdat het plan perse in een of ander voorgekookt modelletje moet. Ik heb diverse keren meegemaakt dat een nieuwe bestuurder/directeur kwam, of een bestaande bestuurder/directeur naar één of ander seminar was geweest en helemaal idolaat terug kwam met, jawel hoor, een nieuw jaarplan model.
Het oude model was nog niets eens ingedaald (ook zo’n fijne management/consulting term), of het nieuwe model werd al weer met veel bombarie geïntroduceerd. En vervolgens moest het hele kader natuurlijk naar een training BSC, INK-model, A-3, Hoshin Kanri of noem ze allemaal maar op.
En daarna mogen/moeten al die managementteams zelf aan de slag om hun jaarplan op te zetten conform het nieuwe model. Wat een gedoe, zeg!

Bierviltje model

Ben ik dan tegen het maken van jaarplannen? Nee, natuurlijk niet, maar de ‘modelletjes’ moeten niet leidend worden. Het mooiste blijft toch een jaarplan dat letterlijk geschreven is op de achterkant van het bierviltje. Mensen in een team die echt iets willen bereiken hebben geen tientallen pagina’s en moeilijke modellen nodig, maar hebben genoeg aan de belangrijkste afspraken op een bierviltje.

Zou dat een idee zijn voor een nieuw jaarplanmodel: Het Groothuis Bierviltje model?

Kennisbank onderwerpen:

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Oh, echt (h)eerlijk uit het hart geschreven. Neem een bier(vilt)je van mij

x
x