De integriteitspiraal

Het begint vaak met een klein complimentje en een beetje extra aandacht. Actief relatiemanagement en het opsturen van kleine giften is vaak een logisch gevolg. De kleine giften gaan langzaam over in grote cadeaus. In sommige gevallen worden zelfs snoepreisjes aangeboden en in het ergste geval, wordt de inkoper privé financieel beloond. Deze vertroetelingen gebeuren helaas ook maar al te vaak onder de tafel, wat het allemaal nog een tikkeltje erger maakt.

Wanneer de inkoper een goede relatie heeft met de verkoper, is het voor de verkoper niet moeilijk om op basis van de deze goede relatie meer business te vragen. Structureel zaken doen of het vragen om grotere bestellingen hoort hier natuurlijk ook bij. Deze vragen worden bijgezet en versterkt door mogelijke aanbiedingen zoals hierboven beschreven. We zouden soms bijna kunnen spreken van het aannemen van steekpenningen. Het lijkt allemaal heel onschuldig, maar wanneer de inkoper toehapt, wordt hij steeds verder in deze negatieve spiraal meegezogen. Steeds wordt de inkoper de gelegenheid geboden om zijn grenzen te gaan verleggen. Wat zwart-wit was, wordt langzaam grijs. Kortom, een aantasting van de integriteit van de inkoper.

Inkopers moeten hierop bedacht zijn.

Het mag vanzelfsprekend zijn dat de inkoper zich niet laat verleiden tot dit soort capriolen. Het zou niet nodig moeten zijn, dat de beroepscode voorschrijft dat dit alles uit den boze is. De normen en waarden die men thuis heeft meegekregen, moeten al voldoende zijn om de inkoper nuchter en betrouwbaar te kunnen laten functioneren.

Concreet zal het niet altijd even makkelijk zijn om dit soort zaken boven tafel te krijgen, maar er wordt behoorlijk wat gehandeld tussen de reguliere handel door. Dit komt de markt, organisaties en het vertrouwen niet ten goede. Het kan ook tegen de inkoper werken. Bedenk maar eens een situatie waarin er onenigheid ontstaat met een leverancier. De leverancier zal direct naar de beloningen uit het verleden refereren.

Het is simpelweg verkeerd en inkopers moeten samen met elkaar hiervoor waken. Laat de leverancier liever bedrijfsbreed investeren in het verbreden van de relatie door het gehele bedrijf ergens voor uit te nodigen. Vaak zie je ook dat alleen een specifieke afdeling als individu wordt beloond, terwijl alle andere afdelingen in dezelfde organisatie net zo goed bijdragen aan mogelijke successen. Er is natuurlijk wel een verschil tussen een hapje eten en een veertiendaagse vliegreis naar Aruba, maar wat vinden we wel en niet kunnen? Wat moeten we als inkoper wel en wat moeten we als inkoper niet accepteren en is de inkoper sterk genoeg om zelf te kunnen inschatten wat wel en wat niet door de beugel kan?

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Bert Boer
Bedrijven zouden meer aan preventie kunnen/ moeten doen. Bijvoorvbeeld voordat een inkoper wordt aan genomen meten hoe gevoelig hij of zij is voor steekpenningen, smeergeld of omkoping. Dat tegenwoordig eenvoudig en tegen lage kosten door middel van de diis integriteitsinterview. Want helaas gaat het regelmatig fout op dit gebeid. zie bv www.twitter.com/alphium Voorkomen is beter dan genezen.

Meer over Beter inkopen