Passie is iets anders dan hard werken

Columns

Met hard werken kun je ver komen, maar passie brengt je verder. Passie is te vertalen in een groot verlangen naar iets, een hartstochtelijke liefde voor iets. Het is het verschil tussen moeten en willen. Een diepliggend gevoel dat sterke verwantschap heeft met verliefdheid. Denk maar eens aan een periode in je leven dat je verliefd was. De tomeloze energie die erbij hoorde, de vlinders in je buik die zorgden voor nauwelijks honger, nauwelijks slaap, het kon niet op.

Betekenis en belang van passie

Er bestaat een zeker paradigma tussen hard werken en ruimte creëren waarbinnen passie zich kan ontwikkelen. Hard werken heeft te maken met centraal geformuleerde doelen, uniformiteit, prestatie indicatoren, corrigeren, bijsturen, monitoren en output. Passie daarentegen past meer bij ruimte geven, creativiteit, vertrouwen, autonomie, vakbekwaamheid, talent en eigenaarschap.

Hard werken komt van buitenaf. Het is moeten. Moeten van je ouders, van je baas, van je collega’s, voor de hypotheek. En het is iets wat op termijn nauwelijks vol te houden is. Wanneer je niet de ruimte krijgt het beste van jezelf te laten zien is dat om moedeloos van te worden. Volgens onderzoek van CBS en TNO had in 2014 maar liefst 14% van de medewerkers in Nederland last van burn-out klachten.

Wanneer er binnen een organisatie geen klimaat heerst waarbinnen passie ruimte kan krijgen dan creëert dat op termijn onwerkbare arbeidsverhoudingen. Zonder een klimaat waarbinnen passionele energie ruimte kan krijgen, zullen getalenteerde en briljante mensen opbranden. De generatie babyboomers accepteerde dat, maar jongere generaties zullen dat minder doen. Bij passie gaat het niet om hard werken, maar vanuit je hart werken. Zoals jij het ten diepste wil, zoals jij denkt dat het goed is. Op jouw wijze, dat geeft passie. Mensen hebben namelijk ten diepste een behoefte om te creëren. En dat is nog steeds hard werken, maar het voelt heel anders.

Organisaties vragen veel van mensen. Er is vraag naar bevlogenheid en bezieling en dat is absoluut nodig. Er moet immers geproduceerd worden. Er zijn voortdurend aanpassingen nodig, het moet voortdurend anders, slimmer, sneller en er moet steeds langer doorgewerkt worden. Vut en prepensioen zijn aan het verdwijnen.

Het belang van passie is in de sportwereld goed waar te nemen. Hoe lastig wordt het als een sporter zijn/haar passie kwijt is. De sporter die nog slechts hard kan trainen omdat dat moet van de trainer, de club, het publiek of de sponsor. Zelden zie je dat binnen zo’n klimaat nog topprestaties worden verricht en dat zal binnen organisaties niet anders zijn.

Het creëren van een klimaat waar passie tot wasdom kan komen begint al vroeg. Ouders en docenten spelen hierin een cruciale rol. Er dient ruimte te zijn voor kinderen te ontdekken waar het hart sneller van gaat kloppen, Wat bezorgt een kind een twinkeling in de ogen, waar krijgt het energie van. Voor middelbare scholieren het volgende advies. Neem de tijd echt goed na te denken over wat je wil. Kies een studie of een baan die jij wil, waar jij gepassioneerd voor bent en volg niet klakkeloos de richting die ouders en/of docenten aangeven.

Wat kun je als leidinggevende doen

De taak van een leider is een klimaat te creëren waarbinnen passie ruimte krijgt. Hoe doe je dat?

  1. Zorg dat jezelf gepassioneerd bent, het werkt namelijk aanstekelijk.
  2. Geef richting en ruimte! Zorg voor commitment over de gekozen richting, sta open voor suggesties, heb vertrouwen, bemoei je niet te veel met het “hoe”, laat dat aan de specialisten over. Zoals Jos de Blok, baas van Buurtzorg Nederland zo kernachtig zegt: “managen is flauwekul, je moet mensen gewoon hun werk laten doen.”
  3. Praat met je medewerkers. Realiseer je dat klagen over hard werken een teken van gebrek aan passie is. Gepassioneerde medewerkers werken natuurlijk ook hard, maar zullen daar nooit over klagen.
  4. Zorg voor psychologische veiligheid binnen je team. Ik heb daar in een eerdere column (Het perfecte team volgens Google) over geschreven.
  5. Voorkom te sturend, te dwingend te zijn. De prijs die je er voor betaald is namelijk hard werken, zowel voor je medewerkers als voor jezelf.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jantien Rentenaar
Mooi, de link tussen gebrek aan passie en burn-out, eentje die (te) vaak vergeten wordt. Als leidinggevende kun je de medewerker helpen ontdekken wat zijn of haar passie is. Om hem of haar vervolgens de ruimte te geven en te stimuleren deze passie meer in te zetten in het dagelijks werk.
Annemarie Leuverink
Lid sinds 2019
'Een klimaat creëren waar passie tot wasdom kan komen begint al vroeg' is een feit.

Er is een ruime keuze in (beroeps)opleidingen.
Het is voor aankomende leerlingen /studenten soms lastig om een juiste keuze te maken betreft hun verdere loopbaan in de toekomst.

De volgende vragen;

Waar word ik gelukkig van en welke keuze is voor mij het meest relevant? De keuze die ik nu maak, biedt dit toekomstperspectief? zijn dan niet een, twee, drie te beantwoorden.

Wanneer aankomende leerlingen/studenten de ruimte krijgen om zelf na te denken over deze vragen creëert dit bewustwording betreft datgene wat zij zelf willen. Daardoor worden zij in de gelegenheid gesteld zelfstandig een keuze te maken.

'Organisaties vragen veel van mensen'.
Het betrekken van medewerkers bij de op hand zijnde veranderingen binnen organisaties, geeft een gevoel van vertrouwen en daardoor voelen zij zich serieus genomen.
Ook bewustwording betreft de taken en eigen verantwoordelijkheid, houding en gedrag, zijn aspecten om bij stil te staan.
Kortom: Vestig de aandacht op dat, wat medewerkers werkelijk 'beweegt'.

Mijn visie,
'Een goed begin is het halve werk' met als doel, het verkrijgen van gepassioneerde, gemotiveerde medewerkers binnen organisaties.
Remko Sietsma
De koppeling met de sporter is een bekende, maar in mijn opzicht niet altijd even passsend en volledig overschat als het gaat om passie en intrinsieke motivatie. Heel veel porters worden wel degelijk extern gemotiveerd (sponsors, medailles, roem, trainers, etc.). Ook veel sporters die de sportscholen plat lopen en de hardloopschoenen aantrekken doen dat omdat de directe en indirecte buitenwereld dat belangrijk vindt (leve de dieet- en fitheidgoeroes). Ze gaan vaak helemaal niet met plezier en passie aan de apparaten hangen of op de spinfiets zitten.

Een betere vergelijking is in in mijn ogen de passie de supporters en fans van clubs, bands of zangers. Kijk eens naar de mannen en vrouwen op de tribunes bij hun favoriete clubs of in de 'golden cirkel' vooraan bij een optreden.

Dat is waar éçhte intrinsieke motivatie en passie zit, los van allerlei externe druk. Waarom zijn organisaties niet in staat om ook maar iets van die passie te genereren bij hun medewerkers? Dat zal ongetwijfeld met leiderschap te maken hebben, maar volgens mij gaat het ook over iets groters.... Medewerkers moeten fans worden!

Meer over Betrokkenheid, commitment