Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Beste Wouter

Jouw column maakt mij nog niet duidelijk hoe je complexiteit wil aanpakken. Ja, eerst een goede diagnose.
Een goede diagnose betekent voor mij dat je doordringt tot de essentie van het probleem. Ik schets in ……. wat ik doorgaans als de essentie van complexiteit zie. Let wel:ik beperk mij tot de complexiteit in de wereld van managen en organiseren. Vervolgens geef ik diverse voorbeelden hoe zo’n diagnose helpt om tot een oplossing te komen.

Jouw aanpak blijft voor mij onduidelijk. Je stelt “echt nieuwsgierig zijn naar het probleem is de belangrijkste stap…. Je moet niet bang zijn voor complexiteit of je verschuilen achter de complexiteit, maar juist de vaardigheden ontwikkelen om ermee om te gaan.”
Tja…. Dat is mij wat te abstract. Misschien in een tweede column met een voorbeeld uit de wereld van beter managen organiseren daar meer duidelijkheid over scheppen?

Je neemt stelling tegen de oplossingsgerichte aanpak. Dat begrijp ik niet. Laten we blij zijn dat creatieve lieden stoutmoedig in tal van organisaties complexe problemen met succes aanpakken. We zouden wel gek zijn om daar niet van te leren.

Is met mijn benadering alle complexiteit uit de wereld van managen en organiseren te bannen? Welnee. Zoals ik schrijf ‘Complexiteit is een mensen-ding’. Mensen moeten wel willen. Vaak denken ze dat ze goede redenen hebben om niet mee te doen. Maar dan vind ik het probleem niet langer complex. We weten dan precies waar het aan ligt. Zoals een zekere Pieter mij eens uitlegde: “Het is eigenlijk heel simpel: als je het begrijpt is het logisch, als je het niet begrijpt is het complex”.

Mvg/Willem Mastenbroek
Hoofdredacteur ManagementSite

x
x