Geen productinnovatie maar procesinnovatie

Actueel

Bij innovatie denken veel mensen aan het ontwikkelen van nieuwe producten. Nederland is echter een land van dienstverleners en zou daarom haar innovatie op dat terrein moeten zoeken.

Het poldermodel was innovatief en heeft Nederland veel opgeleverd. Nergens ter wereld heeft men dit model kunnen kopiëren en dat geeft aan daar procesinnovatie een veel duurzamere voorsprong geeft dan productinnovatie; meestal kost het nog geen twee maanden om een innovatief product te kopiëren. We moeten nu echter constateren dat het poldermodel niet meer voldoende werkt. Het consensusmodel op basis van vertegenwoordiging van alle belanghebbenden remt de creativiteit en vooral het vermogen om deze creativiteit in daden om te zetten; en dat nu juist heeft Nederland nodig om voldoende weerwerk te leveren aan de opkomende economieën. Het poldermodel, gericht op interne rust en het conserveren van verworvenheden biedt onvoldoende concurrentiekracht. Het exploiteren van kennis wordt de nieuwe trend, maar dan niet uitgedrukt in productinnovatie maar in procesinnovatie.

Sociale innovatie in plaats van R&D
Sociale innovatie is veel belangrijker dan research & development. Het blijkt dat slechts 25% van het innovatiesucces wordt bepaald door R&D en 75% door slim managen en innovatief organiseren.

Deze innovatieve werkwijze wordt in veel bedrijven helaas echter gefrustreerd door de aanwezige traditionele en starre ERP systemen. Hierdoor kan onvoldoende flexibel ingespeeld worden op de klantvraag omdat dan de procesflow van productie en levering niet goed meer beheerst kan worden.

Waaraan moet je bij 'sociale innovatie denken? ‘Doorslaggevend’ is dat er bij het management een 'passie’ bestaat om te veranderen' en dat er een duidelijke visie is op de ontwikkeling van de bedrijfstak. Waar staat mijn bedrijf in 2025?

In de praktijk is er vaak een andere houding; bijvoorbeeld de dooddoener van 'we volgen de klant'. Fixatie op de bestaande klantenkring leidt tot kuddegedrag waarbij iedereen zijn afzet probeert veilig te stellen door voortdurende kostenbesparingen, prijsconcurrentie en uitbesteding. Kortom, het oude 'handboek soldaat' voor het bedrijfsleven.

Kijken naar de markt en minder naar kosten
Innovatieve bedrijven leggen veel accent op beloning van teamprestaties in plaats van op individuele bonussen, want dan krijg je dat de agenda's van de marketingman en het hoofd R&D gelijk op gaan lopen. En vaak blijkt dat innovatiesucces niet afhankelijk is van splinternieuwe technologie, maar meer van toepassing van technologie op nieuwe markten.

Samenwerken in plaats van consensus
Plattere organisaties, weinig hiërarchie, meer overleggen en netwerken. Dat lijken zaken die goed passen bij de Nederlandse mentaliteit en overlegcultuur. Maar de nadruk heeft te veel gelegen op collectieve loonmatiging en bescherming van gevestigde belangen en te weinig op de eisen die de moderne kenniseconomie stelt.

Dynamiek van kennisdeling
De hype van exploitatie van ‘kennis verpakt in pak en stropdas tegen uur maal tarief’ ligt achter ons. Dat werkt alleen als je economisch gezien sterk staat. Het gaat nu weer om de toepassing van deze kennis om mee te kunnen doen in het spel van de wereldeconomie. Kwaliteit van processen en marketing geeft ons onderscheidend vermogen in vergelijking met de lage-lonen-landen. Met deze landen proberen te concurreren met hun eigen wapens leidt er alleen toe dat ook Nederland een lage-lonen-land wordt. En daar is het poldermodel niet tegen bestand.

Meer over sociale innovatie op de PartnerSite :INNOVATIEFORGANISEREN

(bron: ZBC)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Innovatie