Channels

Recent zijn we begonnen onze kennisbank-pagina’s te voorzien van ‘Recente Trends’. De trends zijn gebaseerd op bijdragen van auteurs, reacties van lezers en meningen van de redactie. Hier volgt een samenvatting van de trends die men signaleerde bij het onderwerp Feedback.

Feedback: de trends

Ondanks de vele trainingen in feedback blijft feedback geven en ontvangen voor velen lastig. De harde noodzaak om de kwaliteit van de samenwerking te verbeteren, maakt dat feedback, als hefboom om stroeve verhoudingen te verbeteren, toch oprukt.

Lees ook:

Weg met de ongeschreven regels, deel II

Feedback wordt normaler en komt uit de softe sfeer van slap geleuter over relaties.

De meest recente trend is om vastgebakken relatiepatronen, opgekropte emoties en ongeschreven regels die de samenwerking belemmeren, vrijer en directer aan te pakken. Minder van persoon tot persoon, maar meer van ‘Hoe zijn we in deze groep eigenlijk bezig in de onderlinge communicatie’.

Deze trend doorbreekt de schuwe en afwerende omgang met  feedback. We moeten wat! Maar die schuwheid is er vaak nog wel. Niet voor niets praten we in dit verband over ‘De plek der moeite’.

De plek der moeite

Verkeerde routines en fout gedrag komen overal voor. Het is de onmacht hierover constructief te praten die organisaties kwetsbaar maakt. Fouten stapelen zich op. Niemand begint erover. Misstanden blijven onder tafel.

Vandaar dat men in teams soms poogt de ongeschreven regels op tafel te krijgen, inclusief de ongeschreven regel elkaar daarop niet aan te spreken. ‘De plek der moeite’, de onderstroom, waar men aan voorbij gaat of die men ‘als nu eenmaal gegeven’ accepteert, wordt zichtbaar gemaakt. Op tafel met de blokkades in houding en gedrag! Blokkades die vrijblijvendheid en onverantwoordelijkheid doen woekeren.

Zo’n gesprek valt doorgaans niet mee. Maar als de relatie met team-resultaat en klantgerichtheid duidelijk is dan kan men er niet omheen.

Meer weten? Zie de volledige tekst over Feedback in onze kennisbank met o.m. de onderwerpen:

  • Hoe onderstroom en ongeschreven regels hanteren
  • Elkaar op gedrag aanspreken

Feedback en gedragsverandering

Als het goed gaat leidt feedback tot gedragsverandering. Waarom zijn feedback en gedragsverandering zulke actuele en belangrijke onderwerpen geworden? Lees hierover De drijfkrachten tot gedragsverandering.

Heeft u suggesties over deze onderwerpen? Publiceer in ManagementSite of kom met uw reactie.

 

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

[…] Feedback: trends en handvatten […]

x
x