Feedback, wat moet je ermee?

Columns

Onlangs bekeek ik een uitzending van “The Voice of Holland” waar mensen auditie doen voor een groep van professionele artiesten. Het doel van de auditie is om geselecteerd en gecoacht te worden door de professionals. Een prachtige kans om jezelf verder te ontwikkelen als artiest.

Onafhankelijk van de uitkomst van de auditie, geven de professionals gerichte feedback aan de auditanten. Feedback waarmee je je voordeel kan doen en hiermee weer dichter bij je doel komt. Als snel let ik meer op hoe de auditanten de feedback verwerken dan op het verloop van het programma.

Twee situaties springen er voor mij uit. De eerste is een auditant die volgens de presentator een doorgewinterde routinier is en een imposante carrière als musical artiest heeft. De spanning rond haar auditie wordt opgevoerd. Ze wordt echter niet geselecteerd, maar ze krijgt wel feedback van de professionals. De strekking van de feedback is dat ze zeer getalenteerd is, maar dat ze nog niet de zwakke kanten van haar stem kent. Het advies is om op haar specialisme te focussen en dit verder te ontwikkelen.

De tweede situatie is een auditant die nog niet zo veel ervaring als artiest heeft. Zelf zegt ze dat ze verlegen en angstig wordt zodra ze op het podium en in de spotlight staat. Ze vindt het daarom erg prettig dat de coaches omgedraaid zitten, want dan horen ze eerst haar stem en dan pas kijken ze wie ze is. Ook zij wordt niet geselecteerd. De feedback is dat er nog heel wat gesleuteld moet worden qua stem, maar er “zit” wel een hele mooie stem. Daarnaast wordt er ook gezegd dat ze eruit ziet als 30 terwijl ze 19 is en dat uiterlijk ook belangrijk is in het artiestenvak.

Feedback, wat moet je er eigenlijk mee? Mensen zeggen dingen die je juist niet wil horen en ze zeggen ook nog eens dat wat je al zo vaak hebt gehoord. Er is al zoveel over feedback geschreven. Er zijn meerder omschrijvingen hoe je met feedback kan omgaan. In de strekking van: luisteren, toelichting vragen, waardering tonen, nadenken over feedback en er iets mee doen.

Een effectieve methode om bij de oorsprong van ons gedrag te komen is het observeren en het “blootleggen” van onderliggende overtuigingen. De algemene overtuiging rondom feedback is min of meer dat het ontvangen en het geven van feedback moeilijk is. Het is lastig om te geven en regelmatig wordt de ontvanger van feedback boos of verdrietig. We voelen ons vaak persoonlijk aangevallen.

Wat gebeurt er als we de overtuiging rondom feedback veranderen naar: feedback is input voor ontwikkeling! Ik kan mijzelf verder ontwikkelen en mijn gestelde doelen bereiken met de feedback die ik krijg op mijn uitgevoerde acties. Met de feedback weet ik of ik met de genomen actie mijn doelstelling heb bereikt of waar ik nu sta en of dit in de richting van mijn doel is. Ik kan iets uitproberen en met de ontvangen feedback input krijgen over de uitvoering hiervan. De ontvangen feedback stem ik af met wat ik wilde bereiken. Indien ik mijn doel heb bereikt, ben ik klaar. Indien ik mijn doel niet heb bereikt, bepaal ik, mede op basis van de ontvangen feedback, andere acties. Dit kan doorgaan totdat ik mijn doel heb gehaald.

Terug naar de twee auditianten van The Voice of Holland. Wat je ziet gebeuren is dat de feedback niet wordt gezien, gehoord of meegenomen zoals deze is verwoord, maar alleen de conclusie of consequentie van de feedback. Bij de eerste auditant wordt er voornamelijk aandacht gegeven aan het feit dat ze, als doorgewinterde routinier, niet door is naar de volgende ronde. Bij de tweede auditant zijn er tranen, omdat ze als 30 wordt gezien in plaats van 19 en dàt komt hard aan, zegt ze zelf. In beide gevallen een gemiste kans, want de ontvangen feedback bevatte pareltjes om mee verder te werken. Zonde!

Feedback, wat moet je ermee? Beseffen dat feedback input is voor je ontwikkeling en dus fantastisch is om te ontvangen! Je kan niet falen, alleen een resultaat verkrijgen dat wel of niet aansluit bij je doelstelling.

Oftewel: er bestaat geen mislukking, alleen feedback!

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Jolande Rommens-Musquetier
Volgens mij is feedback juist bedoeld om iemand te stimuleren en te motiveren om het beste uit zichzelf te halen. Als je iemand op een negatieve manier feedback geeft door zo'n opmerking over het uiterlijk dan boor je iemand de grond in en is het meer kritiek geven dan feedback. En het ergste is dat de inhoud van "feedback" volkomen verloren gaat door de negativiteit die er in doorklinkt.

Daarbij vind ik de "feedback" die in de voice of holland wordt gegeven wat kwetsend en niet echt duidelijk. Wat wordt bedoeld met zwakke kant van een stem ? Wat betekent sleutelen aan een stem ? Is dat niet te vaag en te abstract om mee verder te kunnen ?

C'est le ton qui fait la musique.. misschien een mooie feedback voor the juryleden ?
Jos Steynebrugh
Wim,
je artikel spreekt me zéér aan en ik ga er hier direct mee aan de slag.
Als je in het vervolg zorgt dat je link naar YouMeus ook daar naartoe leidt i.p.v. retour bij dit artikel dan wordt het nog mooier. (http://www.youmeus.nl/). Klik maar even . . .
Groet,
Jos Steynebrugh

Meer over Feedback