Familiebedrijf beter in crisistijd

Actueel

Familiebedrijven komen de crisis beter door dan andere ondernemingen. Doordat ze zich meer richten op de lange termijn en geen last hebben van opdringerige aandeelhouders, kunnen ze zich beter wapenen tegen economisch onheil. Dit blijkt uit een rondgang langs diverse deskundigen. Familiebedrijven zijn extra zuinig op hun klanten en leveranciers. Dat betaalt zich in slechte tijden uit.

Volgens Albert Jan Thomassen van de Vereniging Familiebedrijven Nederland hebben familiebedrijven hun financiën over het algemeen beter op orde dan beursgenoteerde bedrijven. Marnix van Rij van adviesbureau Ernst & Young wijst erop dat familiebedrijven niet zo snel schrikken van een economische dip. “Ze zullen minder angstig reageren op een crisis. Veel bedrijven worden al generaties lang geleid door dezelfde families, die dus uit ervaring weten wat zich allemaal kan voordoen.”

Uit onderzoek dat Ernst & Young gisteren naar buiten bracht, blijkt dat familiebedrijven veelal vasthouden aan een bepaalde strategie en niet snel te veel hooi op hun vork nemen. Ze voelen geen hete adem van hitsige aandeelhouders, die alleen maar uit zijn op winst voor de korte termijn. Nederland telt ongeveer 180.000 familiebedrijven, die samen goed zijn voor veertig procent van de werkgelegenheid. Daar zitten grote ondernemingen bij, zoals winkelketen Blokker, maar de meeste behoren tot het midden- en kleinbedrijf. Sommigen bestaan al honderden jaren.
Zo bedachtzaam als familiebedrijven met hun klanten omgaan, zo voorzichtig zijn ze ook met zichzelf. De reden hiervoor is eenvoudig: het bedrijf leunt vaak voor een groot deel op familiekapitaal. “Eigendom en bedrijfsvoering liggen heel dicht bij elkaar. Familiebedrijven zullen niet snel te veel investeren of leningen aangaan die eigenlijk niet verantwoord zijn. De eigenaren zijn eerder geneigd langer geld in de onderneming te houden, zelfs al kunnen ze elders misschien meer rendement halen. Familiebedrijven houden er vaak flinke buffers op na. Percentages van veertig zijn niet uitzonderlijk. Dat zijn cijfers waar de Nederlandse banken van dromen!

Vanzelfsprekend is het succes van een familiebedrijf allerminst.
Zonder goed bestuur redt ook een familiebedrijf het niet. Een directeur moet niet alles in zijn eentje willen beslissen. De typische kenmerken van familiebedrijven kunnen ook juist hinderlijk  zijn. Neem voorbeeld winkelketen Blokker, waar onduidelijkheid over de opvolging van topman Jaap Blokker een risico is. En wat dacht je van auto-importeur Kroymans. Die was misschien niet failliet gegaan als topman Frits Kroymans iets minder op zichzelf was gevaren en voorzichtiger was geweest met geld. Grotere economische veerkracht dankzij langetermijnvisie en afwezigheid opdringerige aandeelhouders

De helft van de familiebedrijven moet ingrijpen om de neergang het hoofd te bieden, zo blijkt uit onderzoek van het Centrum van het Familiebedrijf. In de laatste zes maanden heeft acht procent zijn toevlucht genomen tot gedwongen ontslagen. Maar dat is echt een uiterste maatregel. Liever nog steekt een ondernemer extra geld in zijn bedrijf dan dat hij werknemers de laan uitstuurt.

 

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. Bron: Parool door  Michiel Couzy

Zie ook de kennisbank van ManagementSite over Familiebedrijven: Kenmerken en succesfactoren;  besturing en opvolging; praktijkervaringen en 'lessons learned'.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Familiebedrijven