De eigenschappen van de leider van de toekomst

Voor het hebben van bekwaam leiderschap is het hebben van controle en macht niet meer zo belangrijk. Empathie en vertrouwen daarentegen worden steeds belangrijker. Uit het onderzoek blijkt ook dat managers de betrokkenheid en de emotionele intelligentie van hun medewerkers vrij laag inschatten, terwijl ze het wel belangrijke eigenschappen noemen. Op dat gebied is er nog veel te verbeteren, maar daar moeten leidinggevenden dan wel het nodige geduld voor kunnen opbrengen. Kunnen beslissen op basis van intuïtie is een waardevolle eigenschap, maar in de praktijk is daar nauwelijks aandacht en ruimte voor op de werkplek.

Over welke eigenschappen beschikt de manager van de toekomst?
De nieuwe manager is een androgyn persoon, niet alleen gezegend met goed ontwikkelde mannelijke en vrouwelijke eigenschappen, maar evenzeer met een flinke dosis humor, zelfvertrouwen en intelligentie op emotioneel gebied. Authenticiteit en altruïsme zijn de twee belangrijkste waarden voor het moderne leiderschap.

Vier geboden van leiderschap
Het eerste gebod van leiderschap:

Een leider moet er ten eerste ‘staan'. Hij of zij moet een indruk achterlaten op het netvlies. Ze beschikken ook allemaal over een grote zelfkennis, meestal onbewust op een bijna sluwe manier, soms gebaseerd op een groot vermogen tot introspectie.

Het tweede gebod van leiderschap:
Ten tweede heeft een leider een sterke wil. Hij weet wat hij wil bereiken en gaat gericht als een raket op zijn doel af.

Het derde gebod van leiderschap:
Ten derde doet een leider er alles aan om zijn boodschap gehoord te krijgen. Hij mag er nooit vanuit gaan dat de medewerkers de strategie van de onderneming begrijpen, hoe vaak hij die ook heeft verteld. Hij moet zijn boodschap blijven herhalen, ook al denkt hij dat het saai en vervelend wordt.

Het vierde gebod van leiderschap:
Just do it is het vierde gebod. De leider moet erop toezien dat iedereen op het scherpst van de snede opereert, dat mensen eruit halen wat erin zit. Met een goede uitvoering kun je slechte ideeën compenseren en met een slechte uitvoering worden goede ideeën nooit een succes.

Gerelateerd artikel:
Slimmer werken, beter sturen, meer verantwoordelijkheid
Koen Eising MMC en Willem Mastenbroek

ManagementSite wil voorbeelden van sociale innovatie en slimmer werken onder de aandacht brengen. Hoe werkt dit in de praktijk en vooral, hoe is het realiseren?

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: Management Scope) door Twan van de Kerkhof

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Johannes Veerenhuis-Lens
Met een goede uitvoering kun je slechte ideeën compenseren?
Werkelijk? Opmerkelijk.
Paul Joosten
Las vanochtend in Intermediair dat 4 van 5 managers onzeker is van zijn baan. De angst regeert nog altijd en de hang naar controle en macht is niet snel uit te roeien.

In bovenstaand artikel wordt daarom het woord leider en manager door elkaar gehaald, naar mijn idee.
De nieuwe leiders onstaan vanuit de groeiende behoeften aan altruisme & authenciteit, zoals vermeld.
Deze waarden zijn de grondtstoffen voor de nieuwe tijd, zoals Herman Wijffels zo mooi aanhaalde in een interview met Trouw, begin oktober, naar aanleiding van de kredietcrisis. Managers (zoals wij ze nu kennen, Gary Hamel) spelen daarin geen rol meer.

What's in a name ?
Juist in dit jargon is het belangrijk om leiders en managers niet met elkaar te verwarren. Hun oorsprong alleen al is verschillend.