Onderwijsinnovatie door EdTech zet door

Columns

Digitaal leren bestaat al zo lang er computers bestaan, maar de acceptatie op scholen en universiteiten liep al die jaren achter bij de mogelijkheden: het coronavirus heeft dat allemaal veranderd. In een duizelingwekkend tempo raakt EdTech geaccepteerd.

Digitale leerplatforms

Voordat de pandemie de wereld in zijn greep kreeg, gebruikten miljoenen mensen over de hele wereld al digitale leerplatforms om nieuwe talen onder de knie te krijgen, gezondheids- en veiligheidswetten op te frissen of IT-vaardigheden te verbeteren. Meer dan 300 miljoen mensen hadden de taalapp Duolingo gedownload. En ook de al omvangrijke zakelijke e-learningmarkt bleef hard groeien.

Corona versnelt acceptatie EdTech

Vreemd genoeg bleef het onderwijs zelf achter. Scholen hebben nu eenmaal beperkte middelen en talloze prioriteiten. Leraren die al worstelen met een hoge werkdruk, hebben geen tijd om te innoveren. En er was altijd de angst voor veiligheid, privacy en verstoring van de persoonlijke leerling-leraarrelatie.

Toen kwam corona. Onderwijsinstellingen over de hele wereld werden bijna van de ene op de andere dag gedwongen over te stappen op digitaal leren. Het maakte in één klap duidelijk dat leraren over een grotere gereedschapskist moesten beschikken dan ze tot nu gewend waren.

Sommige EdTech-deskundigen denken dat de pandemie de acceptatie van EdTech met wel vijf jaar heeft versneld. Omdat leraren nu gedwongen werden om digitaal leren te omarmen, zijn veel docenten het ook nog gaan waarderen. Bovendien heeft het ouders en kinderen alternatieve manieren van leren laten zien. Als de pandemie iets heeft duidelijk gemaakt is het dat leren overal en altijd kan plaatsvinden en dat lesmethoden zich moeten en kunnen aanpassen aan het nieuwe normaal.

Is EdTech een blijvertje?

Zet de groei van het afgelopen jaar door wanneer iedereen over een paar maanden is ingeënt en COVID-19 langzaam uit de wereld verdwijnt? Dat is wel aannemelijk. Want de pandemie en de daarmee samenhangende lockdowns hebben ook duidelijk gemaakt dat technologie het onderwijs robuuster en flexibeler maakt.

Natuurlijk zal de groei van EdTech afvlakken als leerlingen en studenten weer klassikaal les krijgen. Maar niemand zal nog ontkennen dat technologie het onderwijs beter maakt. Het ligt in de lijn der verwachting dat veel scholen en universiteiten een hybride leeromgeving zullen nastreven: elkaar versterkende fysieke en online leermodellen. Dat stelt leraren in staat om hun tijd beter en efficiënter in te delen en leerlingen beter en gerichter bij te staan. Docenten kunnen lessen personaliseren via individuele leertrajecten en door competenties nauwkeurig te meten. Studenten zijn nu al 24/7 online en dat biedt kansen voor bijvoorbeeld gamification en leren door online onderzoek te doen of deel te nemen aan projecten. Sowieso geeft 62.4% van de studenten geeft aan een hybride vorm van onderwijs te wensen na de pandemie.

Naast apps voor direct leren, kan EdTech het eenvoudig delen van bronnen vergemakkelijken en zelfs helpen met huiswerk. In feite is EdTech nu zo’n vanzelfsprekend onderdeel van onderwijs geworden dat het maar moeilijk is voor te stellen dat scholen en universiteiten daarmee stoppen.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Meer over Onderwijs