De coronacrisis heeft grote invloed op de manier waarop we werken. Thuiswerken met behulp van nieuwe technologie is een dagelijkse realiteit geworden. Veel topmanagers hebben de situatie aangegrepen voor een versnelde transformatie. Maar wat voor gevolgen heeft dat voor de medewerkers?

Eerder dit jaar heeft Citrix een onderzoek laten uitvoeren onder 300 topmanagers in Europa en de VS. Het onderzoek maakt deel uit van een grotere studie (Work 2035: how people and technology will pioneer new ways of working) naar de relatie tussen mens en technologie. Het beschrijft onder meer toekomstscenario’s waarin medewerkers bijgestaan of wellicht zelfs vervangen worden door technologie. De topmanagers die voor dit onderzoek werden ondervraagd, waren het in grote meerderheid eens dat mensen bijstaan de voorkeur heeft boven mensen vervangen.

Bijna alle topmanagers (93%) geven aan dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat ze hun medewerkers opnieuw zijn gaan waarderen. 71% gaf aan dat ze dankzij de coronacrisis beseffen dat mensen belangrijker zijn voor de organisatie dan technologie. Tegelijkertijd zien ze ook een dringende noodzaak om mensen productiever te maken met behulp van technologie: 71% van de topmanagers denkt dat hogere productiviteit onmisbaar is om de huidige financiële tegenvallers te compenseren.

Platform economie

Het onderzoek laat ook zien dat topmanagers, door de coronacrisis en de wereldwijde onzekerheid die dat met zich meebracht, steeds meer belangstelling hebben voor gedistribueerde werkmodellen. Dat zou betekenen dat organisaties in de toekomst veel meer gebruik gaan maken van groepen tijdelijke werkkrachten, in plaats van vaste medewerkers.

Bijna tweederde van de topmanagers (65%) gelooft dat de pandemie ook op langere termijn forse impact zal hebben op de economie. Het dominante werkmodel wordt volgens hen een ‘platformmodel’, waar met behulp van digitale technologie waarde wordt gecreëerd door samenwerkingsverbanden van groepen kleinere ondernemingen of ZZP’ers. Ruim de helft (54%) ziet de eigen organisatie wel naar een model bewegen met minder vaste medewerkers en meer freelancers; 58% acht het waarschijnlijk dat ze in de toekomst minder kantoorruimte nodig zullen hebben.

Een positieve toekomst

Organisaties doen hun best om de huidige onzekere tijden te boven te komen. Dit onderzoek geeft een idee van hoe hun topmanagers die toekomst tegemoet treden. De coronacrisis heeft laten zien dat, met de juiste technologische oplossingen, mensen nu al veel meer mogelijkheden hebben dan gedacht. Het heeft snellere veranderingen veroorzaakt dan iemand had durven voorspellen. Een van de gevolgen is dat mensen meer op waarde worden geschat, maar tegelijk is ook duidelijk dat we ons mogen voorbereiden op meer gedistribueerde werkmodellen, ondersteund door technologie.

 

De crisis is een uitdagende ervaring, zowel voor topmanagers als voor medewerkers. Hoe ons werk eruitziet in 2035 kan niemand met zekerheid voorspellen, maar het lijkt waarschijnlijk dat de gevolgen van de huidige crisis ook dan nog worden gevoeld. Wat het in elk geval heeft aangetoond is hoe belangrijk het is om voorbereid te zijn op onvoorziene omstandigheden. Onze werkomgeving gaat waarschijnlijk snel veranderen, zowel in zakelijk als technologisch opzicht. Belangrijk is dat we onze medewerkers in staat stellen dergelijke veranderingen snel en soepel op te vangen. 

Waar we naartoe willen is een werkomgeving die inspireert, waarin medewerkers, in alle mogelijke werkverbanden, eenvoudig gebruik kunnen maken van intelligente technologie, zodat ze de ruimte krijgen om hun creativiteit ten volle te benutten en snel goed onderbouwde beslissingen te nemen. Als topmanagers werkelijk bereid en in staat zijn om een gezonde samenwerking tussen mensen en technologie op te bouwen, is wat we nu zien ontstaan het begin van een hele positieve verandering.

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x