Naast de face-to-face verkoop,direct-mailings en de telefonische verkoop is een nieuw verkoop kanaal aan de horizon verschenen: het Internet. Na een stormachtig begin, waarbij velen de miljarden als vanzelf over het Internet zagen stromen, heeft het onderwerp even pas op de plaats gemaakt. De eerste teleurstellingen werden zichtbaar, de eerste faillissementen volgden en de aandacht verslapte even snel als zij was gekomen. Problemen met het betaalverkeer en teleurstellende groeicijfers waren hier debet aan. Maar in de Internet wereld verandert alles snel, en inmiddels is sprake van een revival. E-commerce is het buzz-woord van dit moment. Schattingen over de geldstromen die via het Internet zullen gaan lopen variëren van enkele miljarden dollars tot $327 miljard in 2002 ( http://www.forrester.com ), een groei met 4000 % in vier jaar tijd. Waar blijft Nederland?

Inter-Net-Income

Welke producten en diensten kunnen via het Internet worden aangeboden? In principe zijn er ook hier geen grenzen: vrijwel elk product of dienst is al eens via het Internet verkocht of zal dit op korte termijn gaan worden. Verkopen via het Internet, ook wel E-Commerce genoemd, lijkt de toekomst te hebben. Het meest succesvol zijn tot nu toe duurzame convenience goods, als CDs, boeken en software. Maar ook vliegtickets doen het inmiddels goed (http://www.klm.nl).

Lees ook:

Business model innovatie met behulp van patronen

Daarbij speelt dat de consument steeds meer gewend raakt aan het nieuwe medium. In de periode mei tot november 1997 steeg het gemiddelde aankoopbedrag in de Verenigde Staten met 18% van 2,– naar $ 191,–. En dat terwijl het gemiddelde inkomen van de consumenten daalde van $ 75.000,– naar $ 65.000,– ( http://www.binarycompass.com). Nog niet overtuigd van de invloed van het Internet op het aankoopgedrag van consumenten? Ga dan eens langs bij The VirtualEmporium ( http://www.virtualemporium.com). Dit is een voorbeeld van een on-line shopping mall (winkelcentrum) met bijna 200 aangesloten winkels. De slogan van het bedrijf? We are committed to changing the way people shop. Wie deze ontwikkelingen gadeslaat zegt niet: zal deze ontwikkeling invloed hebben op mijn business, maar: hoe snel zal dit een effect hebben op mijn bedrijf?

De volgende tabel laat zien dat inmiddels een breed palet aan producten via het internet wordt verkocht.

Vitamines http://www.thevitaminzone.com
Hypotheken http://www.hypotheker.nl
Huizen http://www.base.nl/wonen
Boeken (nederlandstalig) http://www.boeknet.nl
Warenhuis http://www.shop.nl
Verzekeringen http://www.sterpolis.nl

Shop: Top of Flop?

Er zijn veel voorbeelden te noemen die de mogelijkheden en voordelen van verkoop via het Internet verduidelijken. Een aantal hiervan wordt nu besproken.

CDs

Een van de eerste producten waarvoor het Internet als mondiaal verkoopkanaal aansloeg is de Compact Disc markt. In principe is dit ook heel logisch. De taal van de muziek is internationaal en behoeft geen Esperanto om door een ieder begrepen te worden. Een tweede belangrijke voorwaarde voor het succes is het grote prijsverschil tussen de Verenigde Staten en andere landen (met name Nederland) te noemen. In Nederland kost een CD al snel over de 40 gulden. In Amerika is dezelfde CD te koop voor ongeveer 25 tot 30 gulden. Over ondernemerschap gesproken. CD Now ( http://www.cdnow.com ) geldt als ‘s-werelds grootste on-line CD winkel en adverteert als volgt:

Just 2,5 years after getting into the music biz, we hit # 1. Hell, even the Beatles took longer than that.” (…)

“When we started out, we were just twins in a basement who loved music and computers. Today, we sell more music on-line than anyone.”

Het bijzondere aan de site van CD now is niet alleen de mogelijkheid CD’s te bestellen uit een enorm aanbod. Ook kan een groot aantal tracks van de CD’s on-line beluisterd worden met behulp van Real Audio, een programma dat het mogelijk maakt geluid over de telefoonkabel heen te verzenden en te ontvangen. Een andere aardige feature is de mogelijkheid suggesties te ontvangen. Dit werkt via de zogenaamde agents, softwareprogramma’s die voorkeuren van bezoekers kunnen analyseren.

Waar blijft Nederland? Nergens! De Free Record Shop is nu al maanden bezig de zaken goed op een rijtje te krijgen ( http://www.frs.nl ). Een eerste poging de site de lucht in te krijgen mislukte jammerlijk doordat de server het grote aantal bezoekers niet kon verwerken. Nu de site na enkele weken weer operationeel is, blijkt dat niet alle producten besteld kunnen worden. De slechte publiciteit die de Free Record Flop-site dan ook momenteel krijgt is niet meer dan terecht. Daarbij is ook nog eens de vormgeving van de site beneden niveau. Herman Stok zou in de jaren zestig hebben gevraagd: Top of Flop? In dit geval is geen twijfel mogelijk: een regelrechte flop.

Boeken

Reeds in een eerder stadium is de website van Amazon ter sprake gekomen ( http://www.amazon.com ). De oprichters zijn middels een beursgang inmiddels enkele tientallenmiljoenen rijker. Er zijn inmiddels enkele andere websites bijgekomen met een soortgelijk aanbod, zoals Barnes and Noble ( http://www.barnesandnoble.com).

Dat de Nederlandse taal bij onze Zuiderburen in hoger aanzienstaat dan bij ons zelf is inmiddels meer dan bekend. Het mag dan ook geen verwondering wekken dat de beste website om Nederlandstalige boeken te kopen vanuit België opereert ( http://www.proxis.be ). DeNederlandse concurrent is Boeknet ( http://www.boeknet.nl ). Of u na al deze websites nog in staat zult zijn boeken te lezen is natuurlijk wel de vraag.

Autos

In de Verenigde Staten zijn ruim 22.000 autodealers. Naar verwachting zal dit aantal binnen enkele jaren dalen naar ongeveer 10.000 stuks. Deze shake-out wordt veroorzaakt door de inmiddels levendige handel in autos, nieuw en gebruikt, via het Internet. Een van de bekendste sites is Carpoint ( http://www.carpoint.msn.com). Een Nederlandse versie hiervan kan gevonden worden bij De Autobank ( http://www.autobank.nl ).

Van pizza tot belastingadvies

U wilt in Arnhem naar een pizzeria? Een bedrijven-zoekmachine die dit on-line mogelijk maakt is Scoot ( http://www.scoot.nl ). Scoot is ookin andere landen aanwezig en biedt de gebruiker de mogelijkheid zelfs tot op stadsdeelniveau (in grotere steden) te zoeken. In veelgevallen hebben de aangesloten bedrijven een Scoot logo op het raam geplakt, vlak naast de openingstijden en de credit-cards. Scoot wordt ook gebruikt door City On-line ( http://www.city.nl ), een verzameling van op steden gerichte websites waar onder meer de culturele agenda (en kaartjes) besteld kunnen worden. Maar ook belastingadviseurs en makelaars kunnen via dezelfde weg in de grotere steden gevonden worden. U kunt natuurlijk ook direct een pizza bestellen via Pizzaweb ( http://www.pizzaweb.nl ).Deze service schijnt naast een gezonde honger bij de consumenten ook een hoog elitair karakter op te wekken. Het is in om via het Internet een pizza te bestellen.Wie durft dan nog te stellen dat klanten de persoonlijke service missen?

Een poging de Amerikaanse voorbeelden te volgen kan worden gevonden bij Shop.nl ( http://www.shop.nl ). Hier isweliswaar sprake van een aardig initiatief, en men is goed op weg. Maar de top is het nog zeker niet. Daarvoor moeten wij toch blijven kijken naar de grote Amerikaanse broer, die zoals altijd met dit soort ontwikkelingen ruim 1,5 jaar voorloopt. Met het Internet lijkt het wel alsof deze voorsprong alleen nog maar is gegroeid.Nederland, pas op uw virtuele zaak!

Een kritisch geluidNiet iedereen is overtuigd van de Internet revolutie. Fransiscon van Jole is journalist en verzorgt onder meer de uitstekende Internet-krant van de Internet provider Planet Internet: de Daily Planet. Hij geldt als Internet-autoriteit in Nederland. In een interview in On-line, februari 1998 laat hij zich bijzonder sceptisch uit over de mogelijkheden van shoppen via hetInternet.”Tien jaar geleden lulden ze over Videotext, en nu weer over shoppen via televisie en Internet, ik geloof niet dat het iets wezenlijks heeft veranderd in jouw of mijn aankoopgedrag. Alle voorbeelden die je hoort, gaan altijd over boeken, cd’s en software. Ik heb pas een wasmachine gekocht: zou ik van mijn leven niet doen via Internet. Een auto? Ik denk het niet.(…)

Al zou Van Jole hierin gelijk hebben, dan nog oriënteren steeds meer mensen zich via het Internet om vervolgens de uiteindelijke aankoop op de oude wijze te doen. Een goede websitezal aldus steeds meer traffic naar de winkel trekken.

Conclusie

Het is nog geen drie jaar geleden dat vrijwel niemand twijfelde aan de mogelijkheden van E-commerce. Het enthousiasme kende, net als het Internet, geen grenzen. Na het initiële enthousiasme kwam de logische terugslag. Technische problemen, de veiligheid van het betaalverkeer, de eerste mislukkingen (zoals het sluiten vanMarketplace MCI, een van eerste Internet-warenhuizen) hebben tot wat gematigder geluiden ten aanzien van E-commerce geleid. Inmiddels lijken de grootste problemen echter opgelost. Een bedrijf als Dell Computers verkoopt on-line inmiddels voor $ 1 miljoen computers per dag. General Electric koopt ruim $ 1 miljard aan goederen via het Internet in. Dat zijn bedragen die iedere ondernemer wakker dienen te schudden.

E-commerce heeft (weer!) de toekomst. Amerika loopt zoals zo vaak voorop en Nederland blijft (ver) achter.

Bron

Dit artikel geeft een paar van de opties zoals uitgebreider beschreven in het hoofdstuk E-commerce uit het boek DE DIGITALEMANAGER, hoe overleeft de professional de Internet revolutie? Maart 1998, Holland Business Publications.

Ingekorte versie hoofdstuk E-commerce uit DE DIGITALEMANAGER, hoe overleeft de professional de Internet Revolutie?,verschenen bij Holland Business Publications, maart 1998.

Drs Gyuri Vergouw MMC is directeur van VergouwConsulting/Funsultancy®, een adviesbureau met als specialisatie e-commerce. Klik hier voor eerdere artikelen van hem.

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Het is erg goed

x
x