Channels
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

Reacties

Donkerbruin vermoeden

Mooi en helder stuk, van de dames Swaak & Verwijs. Ik mis alleen een hele belangrijke kleur: ik doop em “donkerbruin”, de kleur van de kroeg, de kleur van de verborgen agenda’s, de kleur bedrijfspolitiek en de kleur van stiekem.

Als je wat langer meeloopt in het bedrijfsleven kom je er al snel achter dat als je goed traint, je dat uiteindelijk voor de concurrent doet. Het is de trainingsparadox : je genereert je eigen concurrentie.

Niks mee mis, zolang je maar beter traint als de concurrent heb je steeds een differentieel voordeel. Goed, het kost tijd en energie, maar dat is een rekensom die ook nog steek houdt als de zaak “Activity Based Costing” tegen het licht gehouden wordt. Klanten betalen graag voor service die uitkristalliseert als resultaat van een goed kennismanagement. Gewoon mee doorgaan dus.

Donker bruin als de kleur van de kroeg.
Tijd: vrijdag happy hour. Plaats: de dichtstbijzijnde kroeg bij de uitgang van de concurrent. Wat ik dáár al niet voor bedrijfgeheimen over de tap heb horen vliegen: niet te geloven. En uit de eerste hand. Gooi er twee pilsjes tegenaan en je krijgt het nog ontbrekende stukje van wat je weten wil onmiddellijk, slechts onderbroken door het geluid van de borrelnootjes. Kun je helemaal niets aan doen, gewoon accepteren dus, of . . . als baas er tussen gaan staan. Wellicht wordt de egotripperij dan ietwat gesmoord.

Donkerbruin als de kleur van bedrijfspolitiek.
Heel bekend is het “not-invented-here-syndroom”. Dit is de wereld van glibber-glabber-glij, de wereld van de verborgen agenda’s (die natuurlijk aan het hele bedrijf in strikt vertrouwen en onder embargo worden meegedeeld). Ook hier is geen kruid tegen gewassen. Zolang we met mensen werken en niet met robots zal dit onveranderd doorgaan. Wij noemen het “Viva-gehalte” van het bedrijf.

Donkerbruin als de kleur van “niet afhankelijk willen zijn”
Ik heb meegemaakt dat bij een groot bedrijf twee afdelingen onafhankelijk van elkaar bezig waren met het ontwikkelen van DEZELFDE software voor DEZELFDE marktsegmenten. Het soort bedragen dat hiermee dubbel wordt uitgegeven beliep getallen van drie cijfers (als je in miljoenen telt). Weliswaar guldens toen nog, maar toch. De reden werd heel duidelijk: niet van de andere divisie afhankelijk willen zijn. Niks samenwerking, stiekem ontwikkelen en vooral niet uitwisselen. Het werd nog erger toen beide divisies bleken met de zelfde externe partij te praten over het AANSCHAFFEN van een stuk software dat . . . u raadt het al: precies hetzelfde deed.

En hieraan is WEL iets te doen. Er is altijd een beslisbevoegde meerdere (M/V). Die persoon heeft ofwel zitten slapen ofwel het goed gevonden. Hier is wel iets tegen te doen: “tomatelen” op de parkeerplaats, een stuk in het personeelsblad en oneervol ontslag met een blikken handdruk.

Groet, Jos Steynebrugh, Marketing Consulent

Beste dames,
Interessant en leesbaar artikel. Een model om kennismanagement in 4 categorieen in te delen om daarmee de dominante KM benadering in een organisatie te bepalen. Ik moest direct denken aan andere “kleurbekenners”: er zijn gekleurde typologieen (personen), gekleurde organisatieculturen en nu dus ook gekleurde kennismanagement indelingen. Op zich handig als eerste indruk en om bij de verschillende aspecten ook verschillende types te zoeken (managers en teams). Toch lijkt het mij heel moeilijk om in (bijvoorbeeld) een blauw/geel dominante organisatie een ander kleurtje in te brengen. En dan zijn we weer terug bij de organisatie, met name de heersende cultuur. Die vermeng je niet zo gemakkelijk. Ik ben vooral geinteresseerd hoe het na de diagnose (aan de hand van het kleurenmodel, bijvoorbeeld) verder moet.
Vriendelijke groet van Joke van Galen

Weer een prima artikel van twee bekende denkers in het kennismanagement speelveld! Weer een nieuwe invalshoek met nieuwe kansen op suiccesvolle oplossingen.
Proficiat, Boyd

Ik ben zeer geinteresseerd in hulpmiddelen / instrument bij het advies:
” identificeer wat de belangrijkste problematiek is in uw organisatie en stel vast of uw kleur van kennismanagement hiervoor de oplossingen biedt. Complementeer zonodig met een nieuwe kleur.”

Toon alle 4 reacties
x
x