Channels

Een goede leider zorgt voor een gezonde, winstgevende organisatie, net zoals slecht management de oorzaak kan zijn voor een faillissement. Maar wat is een goede leider? En welke stijl van leidinggeven levert het beste resultaat?

Dienend leiderschap is in opkomst en is inmiddels doorgedrongen in de directiekamers. Dienend leiderschap is niet van de ene op de andere dag te realiseren. Een leider moet de fundamentele behoefte voelen om van dienst te willen zijn. Daarbij moet de leider zich telkens deze vraag stellen: groeien degenen die ik dien als mens, bevordert de samenwerking, het vertrouwen, vooruitziendheid, en het ethische gebruik van macht en autorisatie.? En worden ze gezonder, wijzer, vrijer en zelfstandiger?

Dienend leiderschap is niet soft. Ook een dienende leider kan met de vuist op tafel slaan of tot de conclusie komen dat een medewerker niet op de juiste plaats zit of niet de juiste houding heeft. Dienend leiderschap onderhoudt een positieve relatie met welzijn, teamprestaties en vertrouwen.

Lees ook:

Dienen = leiden

Het transformationeel leiderschap is meer gericht op inspireren en motiveren dan op simpelweg instrueren; hier is de leider iemand met een sterke betrokkenheid en overtuiging, die zijn visie kan overdragen op zijn medewerkers en ze op die manier enthousiasmeert voor hun taken. Vernieuwing en creativiteit zijn belangrijke steekwoorden in het transformationeel leiderschap.

Beperkingen van het concept van Servant-Leadership (Dienend Leiderschap)

Dienend Leiderschap is geen quick-fix aanpak. Noch is het iets dat snel kan worden ingevoerd binnen een organisatie. Kan door sommigen worden gepercipieerd als „soft“. Het teveel luisteren naar en zich verplaatsen in anderen kan tot besluiteloosheid of een gebrek aan visie leiden.

Het directieve leiderschap kunnen we het beter ‘actiegericht’ noemen. Hierbij staan de resultaten voorop, en dat heeft vooral zin bij bedrijven waar de nood aan de man is.

Denk aan de problemen bij de firma Baan; daar moest iets gebeuren. Daartegenover staat de coachende stijl, waarbij de medewerkers zich onderdeel voelen van de firma en zelf verantwoordelijkheden op zich nemen.

Tot slot: één bepaalde stijl van leidinggeven in opkomst?

Laten we eens een omgekeerde denkwijze hanteren en in de eerste plaats kijken naar de firma en een analyse maken waar het met die zaak naar toe gaat. Vervolgens kun je daar een passende manager op zetten. Op dit moment gebeurt dat nog helemaal niet, maar dat moet maar eens veranderen.

Een bedrijf dat in moeilijkheden verkeert, vraagt eerder om een stevige, directieve hand dan om een coachende leider. Werken er veel hoogopgeleide werknemers bij het bedrijf, dan zal de roep om eigen verantwoordelijkheden en creatieve vrijheid groter zijn; in zo’n geval kan een leider beter stimuleren en participeren dan op barse toon bevelen uitdelen.

Het is duidelijk dat één bepaalde stijl van leidinggeven, hoe populair die ook mag zijn, niet in alle situaties zaligmakend is.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: ManagementStijlen

Kennisbank onderwerpen:

Dit artikel is toegankelijk voor Pro-abonnees

Voor € 4 per maand of € 30 per jaar ontvangt u:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
Upgrade naar Pro-abonnement

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x