Channels

Managers zijn de meeste tijd kwijt met het (door)geven van informatie aan mensen binnen de organisatie en daarbuiten. Dat betekent dat het onderhouden van relaties met mensen een belangrijke taak is.

Daarnaast vormen besluitvormende activiteiten (het richtinggeven aan het uit te voeren beleid, beslissingen nemen voor de realisatie van de doelstellingen) een belangrijk onderdeel van het takenpakket. En dan is er nog het monitoren van de prestaties en het ondersteunen van medewerkers.

De volgende 8 vragen zijn handige richtingaanwijzers.

  1. Hoe definieer je de strategische richting voor je groep?
    Met andere woorden: Welke kant moet het op, in welke fase verkeert de organisatie en welk beeld heb je van de toekomst?
  2. Welke doelstellingen wil je in het eerste jaar halen?
    Beperk je tot hooguit vijf (en liefst minder) doelen die essentieel zijn voor het realiseren van de strategie, en formuleer ze SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden).
  3. Met wie ga je de toekomst maken?
    Zoek uit wie de sleutelfiguren in je organisatie zijn, en vraag je af: met wie kun je de oorlog winnen?
  4. Wat wordt jouw specifieke rol?
    Heeft de organisatie behoefte aan een meer directe stijl van leidinggeven, of meer een die is gericht op consensus? Moet je eropuit trekken, of juist veel aandacht besteden aan het thuisfront?
  5. Zijn er acute problemen waarvoor je snel actie moet ondernemen?
    Beantwoord deze vraag pas als je vraag 1 en 2 hebt opgelost door de eerstverantwoordelijken hierover aan te spreken. Hun antwoorden verschaffen het noodzakelijke referentiekader.
  6. Is je organisatie lean and mean?
    In bijna elke organisatie ontstaat na enige tijd overbodige ‘rommel’: teveel (vooral coördinerende) functies, bureaucratische regelingen en privileges. Laat ze in kaart brengen en ruim ze stap voor stap en van boven naar beneden op. Geef zelf het goede voorbeeld.
  7. Hoe realiseer je een effectieve quick win?
    Probeer zo mogelijk een van de belangrijkste maar ook lastigste vraagstukken aan te pakken met een project- of werkgroep. Zo laat je zien dat je veel waarde hecht aan samenwerken om succes te behalen.
  8. Hoe zit het met de communicatie?
    Houd je medewerkers op de hoogte en betrek ze bij de gang van zaken. Houd de regie over de interne communicatie voorlopig in eigen hand, maar ga zelf niet de hele tijd in de schijnwerpers staan.

Lees ook:

Directief leiderschap vs transformationeel leiderschap

Hoe manage je dit allemaal? 
Denk af en toe aan het motto van de befaamde bevelhebber Von Clausewitz: ‘Een goede generaal opent niet twee fronten tegelijk’. Laat je daadkracht dus niet met jou en je organisatie aan de haal gaan, maar voer gestructureerd veranderingen door, en neem daar ruim de tijd voor.

Ook de non-verbale communicatie en het alledaagse gedrag van een leider zijn zeer belangrijk. Deze gedragingen kunnen in sterke mate woorden onderstrepen of juist onderuit halen.Leiders moeten zich bewust zijn van hun gedrag of het ontbreken van bepaalde gedragingen.

Let op beginnersfouten zoals: in negatieve zin praten over je voorganger, of in lovende zin over je vorige werkkring (‘wij deden het altijd zo’).

Ook bodylanguage helpt. Maak oogcontact: door iemand in de ogen te kijken laat je blijken dat je belangstelling hebt voor iemand. Naar vloer of plafond kijken, of erger nog naar de telefoon of iPhone, geeft het signaal af dat het je niets interesseert. Ook al is dat helemaal niet het geval.Laat de deur open: wees een toegankelijk leider. Dat begint met een open deur. Of beter nog, helemaal geen deur. Lach wanneer mogelijk. Het straalt positivisme, optimisme en openheid uit. Houding: hangende schouders en een holle rug zijn geen tekenen van autoriteit en controle. Handenschudden en schouderklopjes: deze ‘ouderwetse’ handelingen kunnen een krachtig signaal afgeven. Even een schouderklopje aan iemand geven ter aanmoediging of troost.

Kom op tijd. Consistente punctualiteit geeft een sterk signaal naar de rest van het team. Het is een kwestie van “leading by example”. Wees aanwezig: Door de gang lopen, zelf koffie halen of een kopietje maken. Verjaardagen meevieren. Door er simpelweg te zijn laat je blijken er voor medewerkers te zijn.

Simpele tips, die in de dagelijkse praktijk, met al haar hectiek, te weinig worden toegepast.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen berichten in andere media. In elk bericht vermelden wij de oorspronkelijke bronnen. Bron: KluwerManagement

Kennisbank onderwerpen:

Kennisbank onderwerpen:

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x