Design is problemen oplossen via een verhaal

Columns

Programma’s over design en vormgeving zijn niet zelden een bewegende versie van een salontafelboek. Prachtig uitgelichte gebouwen of kunstwerken, mooie ongrijpbare muziek en beelden van een wereld die niet echt lijkt. Netflix heeft het gelukkig anders aangepakt. In de acht-delige documentaire-reeks Abstract: The art of design die afgelopen week in één keer online werd gezet, worden acht top-designers uit verschillende werkvelden gevolgd, zoals FIAT-Chrysler’s designer Ralph Gilles, Nike’s ontwerper Tinker Hatfield en architect Bjarke Ingels.

Abstract: The art of Design heeft eigenlijk een misleidende titel meegekregen. Het doet vermoeden dat de serie gaat over het creëren van esthetiek, van schoonheid. Van iets ongrijpbaars. Maar als de serie íets duidelijk maakt, is dat het bij designers ook gewoon gaat om deadlines, budgetten en lastige bazen. Daarbinnen proberen zij het beste verhaal te vertellen.  

Mooi aan Abstract is dat het echt in het hoofd van de ontwerper probeert te kijken. Wat zijn de afwegingen in het denkproces, hoe laten designers zich beïnvloeden, waar halen zij hun inspiratie vandaan en op welke zekerheden vallen ze terug bij het uitblijven van een ingeving? Wat is de basis voor een goed ontwerp? Abstract. The art of design is vooral interessant als je de serie met deze ogen bekijkt. Niet voor niets speelt illustrator Christoph Niemann nog altijd graag met LEGO. En de oplossing die Ingels bedenkt om een appartementencomplex anders in te delen, en zo meer ruimte te creëren, lijkt ook ingegeven door een jarenlange relatie met de bekende bouwsteentjes.

Aflevering twee, gemaakt rond Nike’s ontwerper Hatfield, is misschien wel het interessantst. Geschoold als architect, bedient hij zich van een flinke dosis wetenschap. “Mijn doel als ontwerper is niet om mezelf creatief uit te drukken, maar om iemands problemen op te lossen.” Mooi gezegd Tinker.

Zijn relaas over het ontwerpen van de Air Max One, toch wel de meest iconische sportschoen allertijden, spreekt aan. Hij wilde het destijds unieke luchtbed zichtbaar maken, maar werd voor gek verklaard. Niemand zou zo’n schoen kopen. Hatfield wist de directie te overtuigen omdat juist dat speciale luchtbed het verhaal van Nike was. Het was de verbeelding van jarenlange research naar het beste product. De verbeelding van zorg voor het welzijn van atleten. Laat zien wat je te vertellen hebt, hield hij zijn publiek in de presentatie voor: "Een standaard ontwerp is altijd functioneel, maar een goed ontwerp vertelt een verhaal."

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Meer over Creativiteit