Channels

Risico beheersing als motto, ja prima, maar waar is het innovatieve
ondernemerschap gebleven?

Nog maar even geleden was het statement: als Nederland moesten we een
innovatieland worden. Media, politiek, vele bekende CEO’s en een heus innovatieplatform onder leiding van de MP als “het is echt van economisch belang” en “Nederland mee in de vaart der innovatieve volkeren”.

Als auteur heb ik natuurlijk een belang bij het thema innovatie en
ondernemerschap, echter weerhoudt dit mij niet het te willen delen.
Ik begrijp het simpelweg niet en sterker nog per dag minder en minder.

Lees ook:

Big Data is noodzakelijk voor een Rapid Response organisatie

“Mick, hoe is het met jou?”. Samen ”crisissen” verbroedt, dat is een bekend
gegeven. Of het nu in je nabije omgeving is of mondiaal: niemand vindt een crisis of slecht nieuws leuk. En het is de laatste tijd wel heel veel en heel vaak slecht nieuws! Dus ga je op zoek naar een positief geluid en dito gevoel. Maar waar en hoe? Je laven aan drank en andere zaken is immers uit de mode.

Te rade gaan bij vrienden en relaties is een oplossing. Vele waarzeggers
zijn opgestaan, vele meningen ook over hoe het gaat en vooral hoe niet.
Overal geknepen billen in te wijde broeken. Wellicht als een nieuwe
modetrend?

Bij mij en vele anderen is er een grote verwondering gerezen waarom juist nu geen initiatieven ontstaan. Neem als voorbeeld de financiële sector (als zovele andere sectoren). Geen merk is meer sterk, geen bastion is ongeschonden. Deuren wijd open voor boekhouders en consultants ‘risico beheersing’. Deuren dicht – niet eens op een kier – voor bereidwillige met ondernemende ideeën.

Nederland innovatieland?  Wie het weet, mag het mij zeggen.

Mick Walvisch is founder van ULURU in Amsterdam, een bedrijf dat innovatieve out of the box-concepten ontwikkelt voor grote ondernemingen (www.uluru-amsterdam.com).

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x