Als de visie werkelijkheid wordt, welk effect zal ze dan hebben op de klanten? Zal ze degenen die momenteel tevreden zijn tevreden houden? Zal ze degenen die momenteel niet helemaal gelukkig met ons zijn gelukkiger maken? Zal ze mensen die momenteel niet van ons kopen aantrekken? Zullen we in een paar jaar steeds betere producten en diensten aanbieden die werkelijk tegemoetkomen aan de behoefte van de consument en het daarmee beter doen dan de concurrent?
Hoe zal deze visie de aandeelhouders beïnvloeden? Zal zij hen tevreden houden? Zal ze de zaak verbeteren, als zij momenteel niet helemaal gelukkig met ons zijn? Als we erin slagen deze verandering te implementeren, is het dan waarschijnlijk dat we betere financiële resultaten kunnen leveren dan als we iets anders doen?
Hoe zal deze visie de medewerkers beïnvloeden? Als zij momenteel tevreden zijn, zal dat dan zo blijven met deze visie? Als zij ontevreden zijn, zal deze visie hen dan bekeren? Als we succes hebben, zullen we dan in staat zijn om betere arbeidsomstandigheden te bieden dan de bedrijven waarmee we op de arbeidsmarkten concurreren.
Een visie is een essentieel onderdeel van een bedrijfsstrategie en laat bedrijven significant beter presteren. Een visie betrekt mensen bij het bedrijf en bij hun werkzaamheden en stimuleert ze hun creativiteit aan te wenden.
Zoals John F. Kennedy al zei: Inspanning en moed zijn niet genoeg zonder doel en richting. Een aansprekende visie kan dat doel verschaffen. Maar ook in financieel opzicht is een visie essentieel. Het blijkt dat bedrijven met een visie hun inkomsten gemiddeld vier keer zo snel zien toenemen als bedrijven zonder visie, hun personeelsbestand acht keer zo snel zien groeien en de prijs van hun aandeel twaalf keer zo snel zien stijgen.
Een visie geeft leiders bovendien charisma, waardoor ze makkelijker mensen kunnen werven en prettiger om kunnen gaan met hun werknemers. Voor het ontwikkelen van een goede visie is het van belang om eerst goed naar het verleden te kijken, en vervolgens de sociale, culturele, economische, technologische, competitieve en juridischeomgeving van een bedrijf te kijken.
Eerste ontwerp.
Het proces begint vaak met een eerste verklaring van 1 enkel individu, die een weerspiegeling is van zijn dromen en de werkelijke behoeften van de markt.
Rol van de leidende coalitie.
De leidende coalitie of een nog grotere groep mensen werkt altijd enige tijd aan het eerste ontwerp om het vorm te geven.
Het groepsproces werkt nooit goed zonder een minimum aan effectief teamwerk.
Rol van het hoofd en het hart.
Zowel analytisch denken als veel dromen zijn tijdens de gehele activiteit van essentieel belang.
Rommeligheid van het proces.
Het creëren van een visie is gewoonlijk een proces van 2 stappen voorwaarts en 1 achteruit, zwenken nar links en dan weer naar rechts.
Tijdsbestek.
Visie wordt nooit in één enkele vergadering gecreëerd. De activiteit duurt maanden, soms jaren.
Eindproduct.
Het proces mondt ui tin een toekomstrichting die aantrekkelijk, haalbaar, gericht en flexibel is en bovendien in 5 minuten of minder uiteengezet kan worden.
Gerelateerd artikel:
Kus de visie wakker!
Hoe blazen wij verwaarloosde visies nieuw leven in?
door: Hans van der Loo
Visies, missies en ‘shared values’; bureaulades liggen er vol mee. De hardnekkigheid waarmee dit verschijnsel blijft voortbestaan vraagt om een verklaring. Hoe komt het dat wij maar visies blijven ontwikkelen, waar we vervolgens niet in geloven en weinig mee doen?
De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: MD Weekly)
Reageer
Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.