Een andere kijk op leiderschap. Wie durft?

Hoe de traditionele aanpak de kwaliteit van ons bedrijfsleven ondermijnt.

Gerenommeerde opleidingsinstituten en adviesbureaus spreken over de ‘complete manager’ als het hoogst haalbare in het managersvak. Deze alleskunners zijn naast manager ook ondernemer, coach en leider. Ze motiveren hun mensen, weten hen te binden, dragen de waarden en visie van de organisatie uit en plannen, organiseren en controleren. Maar, bestaan ze wel, deze supermensen? Of is het tijd om onze kijk op leiderschap en management eens grondig op te frissen? Tijd voor verandering, tijd voor leiderschap!

Leiderschap en management: verschillende disciplines
De beroemdste leiderschapsdenkers zoals Covey, Bennis en Kotter verkondigen al langer de boodschap dat leiderschap en management twee sterk verschillende disciplines zijn. Gaat het bij management vooral om het efficiënt aansturen van bestaande processen (de dingen goed doen), bij leiderschap gaat het vooral om het op koers krijgen en houden van de organisatie (de goede dingen doen). De Engelse taal help daarbij want ‘to lead’ betekent nu eenmaal echt wat anders als ‘to manage’. Voor ons Nederlanders ligt dat anders. Met leidinggeven en managen bedoelen we één en hetzelfde, maar nog steeds is dat geen leiderschap. En als we over leiderschapsstijlen spreken, bedoelen we vrijwel altijd managementstijlen, manieren om mensen aan te sturen, te coachen en te motiveren binnen bestaande processen. Leiderschap gaat over de koers die we varen. Doen we wel de goede dingen? Als het anders, beter moet, dan zullen we moeten veranderen en dat is precies waar leiderschap noodzakelijk wordt. Leiders moeten mensen inspireren om mee te doen aan veranderingen. Door integer en betrouwbaar te zijn, een visie te hebben en uit dragen en het organisatiebelang boven alles te stellen. Dat vraagt dus om heel andere competenties als die van de manager.

Het schaap met de vijf poten
Wie van een (complete) manager verlangt dat hij alle competenties in één persoon verenigd heeft, vraagt het onmogelijke. Ga maar na. Neem bijvoorbeeld een manager van een business unit van een paar honderd man en een management team van acht personen. Wat wordt deze manager allemaal geacht te doen? Op dagelijkse basis moet hij acht personen coachen en motiveren, zich bemoeien met hun prioriteiten, periodiek overleg hebben met hen over F&A, HRM of operationele issues, beoordelings- en loopbaangesprekken voeren, escalaties behandelen, rapportages beoordelen en efficiency verbeteringsmaatregelen nemen. Allemaal zaken in het kader van de ‘dingen goed doen’, management dus.

Als deze arme man of vrouw ook nog leider (of ondernemer) moet zijn, komt daar nog een dagtaak bij. De complete manager moet visie ontwikkelen en uitdragen, strategieën en plannen ontwikkelen die daar een afgeleide van zijn, verander- en structurele verbeterprocessen leiden en medewerkers op alle niveaus inspireren om dat extra vanuit zichzelf te geven, zodat veranderingen ook daadwerkelijk kunnen slagen.

In twintig jaar ervaring binnen het Nederlandse bedrijfsleven ben ik deze alles kunnende manager nog nooit tegengekomen. Eenvoudigweg omdat hij niet bestaat. In de praktijk betekent het dat deze managers keuzes moeten maken. Vrijwel altijd betekent dat een keuze voor de managementtaken, omdat ze daar het eerst op afgerekend worden. De winst van deze maand en dus de productie van vandaag. De visie en strategie worden vaak beperkt tot een paar dagen per jaar op de hei.

De onrealistische eisen die vaak aan managers gesteld worden, leiden er bovendien toe dat deze mensen door hun agenda’s en secretaresses worden geleefd en aan de voorkant niet weten wat ze aan de achterkant doen. Deze op hun tenen lopende managers lopen groot risico opgebrand te raken met alle nadelige consequenties voor henzelf en de organisatie als gevolg.

De uitdaging
De opleidingsinstituten en adviesbureaus die gewend zijn hun klanten te vertellen hoe ze veranderen moeten, hebben nu de uitdaging dat zelf te doen. Het moet anders als we het Nederlandse bedrijfsleven willen verbeteren en klaar willen maken voor vandaag en de toekomst. De wereld verandert sneller en drastische dan ooit. Dat vraagt om veel meer veranderend vermogen van het bedrijfsleven en dus veel meer leiderschap en ondernemerschap. Dat betekent dat we – naast management dat belangrijk blijft – meer leiderschap moeten ontwikkelen door er op te selecteren, het te trainen en er de ruimte voor te geven, ondanks de winst van dit kwartaal. Wie pakt de handschoen op?

November 2006, zie ook: www.echtleiderschap.nl met aandacht voor het boek ‘Leiderschap, De Extra Dimensie’, Sjoerd Talsma (2006)

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Douwe van Oosten
In mijn ogen wordt er veel te veel aandacht besteed aan het management van een onderneming. Er zou meer aandacht besteed moeten worden aan het bestaansrecht van een organisatie. Met andere woorden: Aan goed ondernemerschap.

De meeste managers, vooral in de lagere echelons, doen in mijn ogen nutteloze zaken, en houden het proces eerder op dan dat ze een wezenlijke bijdrage leveren. Misschien een boute uitspraak op een managementsite, maar dat is voor mijn risico.

N Dragt
Lid sinds 2019
Zeker weten dat leiderschap iets anders is, dan management. Daarom zie je ook nog steeds niet het gebruik van het woord directeur of leider in combinatie met andere woorden, zoals je dat wel ziet bij manager (accountmanager als bekendste).

Maar leiderschap is veel meer het geven van voorbeeld in woord en gedrag, dan het afdwingen van verandering. Wat dat betreft kan ik me veel beter herkennen in de ideeën van Jim Collins (Good to Great) over leiders die op de achtergrond houden. Of in de ideeën van Goos Geursen (Als de leuning beweegt) die vindt dat leiden voor faciliteren is en bijsturen van wat er binnen je organisatie gebeurt.

Helaas is zo'n gedachtengang volledig tegenstrijdig aan wat opleiders en adviesbureaus doen. Opleiders en adviesbureaus hebben juist de behoefte om alles gestructureerd en georganiseerd te doen. Wat dat betreft is het belangrijk zoals Sjoerd Talsma zegt om mensen met leiderschap potentieel de kans te geven zich te ontwikkelen. Maar wat misschien nog veel belangrijker is, is dat iedereen zijn eigen leiderschap ontwikkeld. Wordt het niet eens tijd, dat mensen zichzelf gaan leiden, ipv zich te laten leiden door anderen?
Jaap Reijling
Manager/leider het maakt me niet uit. Dat is een "definitie-kwestie". Het gaat om mensen die leiden en mensen die volgen. In alle gevallen gaat het erom dat de mensen die leiden worden afgerekend op resultaten. En daar zit hem mijns inziens de kneep, wanneer we het over "durf" hebben. Wie rekenen nu de leiders af? Natuurlijk kunnen we "leiders in spe" in de schoolbanken(en via adviesbureaus) iets leren over bepaalde technieken, maar echte leiders worden naar mijn overtuiging in het bedrijf geboren, niet daarbuiten.
De leiders moeten als eerste binding hebben met het bedrijf, ze moeten er iets voor voelen. Indien dat gevoel ontbreekt zullen ze niet in staat zijn "mensen in beweging" te brengen.
Ik zit momenteel in Amerika en kijk daar naar de enorm grote bedrijven aldaar; in het bijzonder binnen de Amerikaanse krijgsmacht. Vergeleken met die organisaties zijn we in Nederland allemaal dwergen. De generaals aldaar leiden een organisatie van 1,5 miljoen mensen. Ik kan zeggen ook hier zijn het aantal leiders dat mensen in beweging kan zetten zeer schaars. Er bestaan geen superleiders. Ook hier geldt de menselijke maat. Kortom onze bedrijven krijgen de leiders die ze verdienen. Indien niemand op resulaten wordt aangesproken krijgen we "volgers" en geen "leiders". Wie durft?
Sjoerd Talsma
Ik ben het eens met de reactie van Jaap Reijling, maar wil er nog wat aan toevoegen: op welke resultaten spreken we leiders aan? Op 5% efficiency verbetering binnen 1 jaar? Netjes binnen het budget blijven? Of de kosten halveren en de winst verdubbelen in een periode van een jaar of 3? Om binnen de Amerikaanse krijgsmacht te blijven hierbij een link naar een artikel over een Amerikaanse marineschip dat zijn collega's op alle fronten overtreft: http://www.grassrootsleadership.com/page.cfm?name=Fast%20Company . Wat gebeurt er als de leiding iedereen inspireert na te denken over de vraag of wat zij doen, beter kan.
Sonja van Beveren
Ik ben het helemaal eens met Sjoerd Talsma en nu is de vraag hoe gaan we dit leiderschap en ondernemerschap actief vormgeven. Want in mijn optiek wordt er veel te veel gepraat in bedrijven en wil iedereen zijn of haar zegje doen, ook al voegt het niets toe. De managers zijn gevormd en gedrild in resultaten halen. Voor het andere, nadenken over de toekomst en een inspirerende visie ontwikkelen zitten ze simpelweg teveel in een vast collectief denkpatroon. Kunnen ze het dan niet, dat leiden, dat is nog maar de vraag? Ik ben van mening dat er genoeg managers zijn die het kunnen, maar dit zelf nog niet weten. Gewoon omdat ze de ervaring niet hebben en zich teveel laten belemmeren door hun eigen gedachten en overtuigingen. De eerste stap die genomen moet worden is leiding geven aan jezelf. Je eigen beperkende gedachten en kaders herkennen en erkennen en vervolgens deze overboord durven zetten en dingen anders te gaan doen. De advies- en opleidingsbureaus kunnen hierin een belangrijke rol spelen wanneer ook zij het lef hebben om te spiegelen op dit gedrag. Ook wanneer het betekent dat de relatie hierdoor onder druk komt te staan.

Meer over Leidinggeven