Aanspreken of aanmoedigen?

Cover stories

Misschien herken je het: in de vergadering maken jullie na veel discussie een afspraak. Na afloop loop je langs het koffiezetapparaat en je hoort twee collega's tegen elkaar zeggen; 'je denkt toch niet echt dat ik dat ga doen?!'.

Misschien worden om jou heen ook grapjes gemaakt die 'op de grens' liggen maar toelaatbaar lijken door de toevoeging 'Je weet wie het zegt hè?!'. Of wellicht herinner je je die keer dat na rijp beraad een besluit werd genomen en twee van je collega's er later toch weer op terug kwamen?

We maken het allemaal mee; afspraken niet nakomen, cynisme, roddelen, klagen en duiken. We ergeren ons zo dat we de goede intentie van de ander niet meer kunnen zien. We willen gewoon van dat gedrag af. En de vraag is hoe we dat het beste voor elkaar krijgen. Positief stimuleren wa...

Marinka Lipsius
Dag Gytha,
Al een tijdje begeven we ons op soortgelijk terrein. Gedragsverandering is een onderwerp dat centraal staat in mijn onderzoek naar moed en effectief gedrag.
Ik ken de leer theorieën die je aanhaalt. Bij het onderzoek voor Factor Moed en met name Factor Doen ontdekte ik ondermeer de impact van moderne neurologische inzichten op bestaande gedrag- en leer theorieën. Het bevestigt zaken maar daagt sommige modellen en theorieën ook uit. Een daarvan is de visie op beloning/straf. De emotionele bankrekening (Emotional Bank Account-EBA) in ons brein is buitengewoon bepalend voor de mate waarin wij feedback aannemen van iemand. Dat is niet alleen cognitief proces waarin inzicht een rol speelt. Het is ook een relationeel proces waarin het uitmaakt of degene die aanspreekt ook 'positief saldo' op onze EBA heeft. Er is nog veel meer over te zeggen, maar je zou kunnen stellen dat gedragsverandering niet zo schematisch verloopt als Skinner stelt. Variabelen als context en relatie spelen een grote rol bij het bepalen wanneer te belonen of aan te spreken. Lijkt me leuk om daar eens met een kop koffie of thee met je over te sparren.
Hartelijks, Marinka
Gytha Heins
Auteur
Ha Marinka, dank voor je commentaar. Helemaal eens. In het boek heb ik een onooglijk schema opgenomen dat laat zien dat er minstens 25 factoren meespelen die het uiteindelijke succes van het aanspreek-gesprek (realisatie van de beoogde gedragsverandering) bepalen. Aan de kant van de zender en aan de kant van de 'ontvanger', maar ook in de context. Praat er graag eens met je over door.
Hartelijke groet terug,
Gytha

Meer over Feedback