Channels

Ook online marketing is aan trends onderhevig en het is belangrijk om daar voeling mee te houden. We zetten u graag met de neus in de goede richting door er een paar te benoemen.

1. Online marketing zal de komende jaren nog in belang toenemen, maar kan volgens heel wat specialisten niet zonder de offline component. Marketing zal daarom blijven evolueren naar meer geïntegreerde campagnes, waarbij online en offline meer op één lijn komen te zitten.

2. De sociale media leven nog steeds enorm bij online media. Voor de volgende maanden en jaren verwachten marketeers echter ook de opkomst van mobile marketing en local marketing (bijvoorbeeld via Google Maps).

Lees ook:

Denkfouten en misverstanden bij strategische besluitvorming

3. Meten is belangrijker dan ooit, vooral nu het economisch wat minder goed gaat en er meer geld wordt geïnvesteerd in online media. Het idee dat online marketing enkel een aanvulling is voor de salesafdeling, is vervangen door de terechte opmerking dat online marketing een van de meest meetbare en renderende vormen van marketing is.

4. De doelen blijven hetzelfde. Wanneer we kijken naar de uitdagingen die marketeers zichzelf stellen voor de volgende maanden, dan blijken dat nog steeds dezelfde te zijn als vorige jaren: differentiatie, innovatie, ROMI (Return On Marketing Investment), klantentrouw.

5. We worden milieu- en maatschappijbewuster. De sociale netwerksites staan met stip op een in de lijst met buzzwords, maar worden gevolgd door ethical marketing en green marketing. Twee eerder verrassende keuzes, die aantonen dat social responsibility enorm belangrijk is geworden.

Array6. We schreven het al: online sociale media zijn momenteel nog steeds hét hete hangijzer van online marketing, meer nog dan display advertising (banners), e-mail marketing en search marketing. De mogelijkheden voor marketing via sociale media zijn legio. We noemen er een paar:

Blogging: Er bestaan heel wat blogs van particulieren, maar ook bedrijven hebben het nut ervan inmiddels ontdekt. Een blog is een manier om uw bedrijf op een positieve manier in the picture te zetten. Omgekeerd bestaat de kans echter, dat anderen slechte commentaar over uw bedrijf kunnen posten.

RSS feeds: Een bedrijf moet ervoor zorgen dat het zoveel mogelijk nieuws online zet en liefst via de voor het bedrijf belangrijkste kanalen. Abonnees van deze kanalen krijgen dan automatisch al het nieuws meteen te zien, zodat het bedrijf elke kans grijpt om zijn naambekendheid te vergroten. Ook jobadvertenties zijn een manier om aan branding te doen.

ArrayMicrosites: Dit zijn sites zoals elke andere, met dat verschil dat ze zich focussen op één thema of product en speciaal daarvoor werden ontworpen. Vaak worden ze gebruikt ter ondersteuning van een brede marketingcampagne.

Online games: Dit zijn eerder een goede marketingtool voor de B2C-markt. Het is een leuke manier om reclame te maken voor uw product of merk, vaak zonder dat de consument het door heeft.

Netwerksites: deze kunnen zowel voor B2B-relaties als voor B2C worden ingezet, al wordt er een onderscheid gemaakt. LinkedIn is bijvoorbeeld de bekendste B2B-netwerksite. Bij B2C maakt men eerder gebruik van bijvoorbeeld Facebook. Al zijn er hier en daar marketeers die de marketingmeerwaarde van deze B2C-sites betwijfelen vanwege de privacyproblematiek.

ArrayGoogle Maps: Google blijft voorlopig de koning van het internet. Vooral bij search marketing. Een onderdeel daarvan is Google Maps, aangezien u daarop een locatie kan zoeken. Voor bedrijven is het interessant deze applicatie te integreren in bijvoorbeeld de corporate site om onmiddellijk een overzicht te kunnen geven van de locatie. En ook die van zijn concurrenten.

Videosites/fotosites: Volgens heel wat marketeers zullen video’s op het internet nog belangrijker worden. Niet enkel op videosites, maar ook op blogs, corporate sites, netwerksites, kortom over het hele internet.

De rubriek ACTUEEL informeert u over recent verschenen artikelen in andere media. Bij elke bijdrage vermelden wij de oorspronkelijke bron. (bron: ZD Net) door An Damen

U heeft een gratis lidmaatschap

Upgrade naar een PRO-abonnement voor € 4 per maand of € 30 per jaar en ontvang:

  • onbeperkt toegang tot alle artikelen.
  • geen commerciële emails en geen reclame op de site.
  • de keuze of u wel of geen nieuwsbrief wilt ontvangen
  • het E-book: Negotiating as emotion management t.w.v. €8.00
UPGRADE NAAR PRO-ABONNEMENT >>
 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x