Channels

1 Wees open
Start vanuit de houding dat u nog helemaal niets zeker weet over dit conflict. Sta open voor de verhalen van andere betrokkenen erover. Inzicht in die verhalen en datgene wat volgens elke individuele betrokkene belangrijk is, is essentieel om op een constructieve manier met het conflict om te kunnen gaan. Stel open vragen, die u helpen meer te begrijpen over de achtergond van het conflict en trek geen conclusies. Vergeet uw eigen rol niet. Het kan zijn dat andere partijen u als een veel belangrijker factor in het conflict zien dan u uzelf voor kunt stellen.

2 depersonaliseer
Haal probleem en persoon uit elkaar. Zorg dat er geen sprake is van schuld en roddel, maar nodig partijen uit om mee te denken over oplossingen. Opinies en emoties dienen op een verantwoordelijk manier uitgedrukt te worden; niets IS WAAR.

3 Wees helder, duidelijk en concreet
Vertel op heldere wijze wat u gezien, gehoord, ervaren heeft dat invloed heeft gehad op uw ideeën over de zaak. Laat de ander weten wat u belangrijk vindt, waarom, wat u voelt en waar u op hoopt met betrekking tot dit conflict.

Lees ook:

Winnen zonder strijd (Sun Tzu)

4 Houd contact
het verbreken van het contact met de andere partij kan het conflict binnen de kortste tijd doen exploderen. Ookal doet de ander het misschien niet: verklaar uzelf verantwoordelijk voor het in stand blijven van het contact en werk daaraan.

5 Concentreer op onderliggende behoeften
Loop niet vast in standpunten, maar onderzoek welke onderliggende behoeften u en uw counterpart daarmee willen bereiken. Misschien zijn daar wel andere manieren voor. Heb begrip voor de gevoelens van de andere partij en laat u niet provoceren, zelfs als u op de korrel genomen wordt. Onderzoek wat in dit conflict voor u essentieel is houd die waarden en behoeften present.

( bron en meer op: MANAGEMENT TEAM)

 

Reageer

Na het plaatsen kunt u uw reactie nog 30 minuten aanpassen.

x
x