Op zoek naar een zakelijke dienstverlener

Als (startende) ondernemer besteed je werk - in deze periode van economische teruggang - minder vaak uit. Maar er blijven altijd specifieke taken die je zelf niet kunt of wilt doen, bijvoorbeeld boekhouding of het afhandelen van juridische kwesties. De zoektocht naar een professional die dit wel kan, kost veel tijd. En is een dienstverlener gevonden, dan is het afwachten hoe de kwaliteit van de dienst is. Veel ondernemingen worstelen dan ook met de vraag: hoe vinden we de juiste professional?

Uit de Grote Marketing Enquête, gehouden door het Tijdschrift voor Marketing, blijkt dat met name marketeers de recessie goed voelen. Vanwege bezuinigingen wordt de druk op toeleveranciers als reclame- en designbureaus vergroot om lagere prijzen te hanteren. Maar ook andere branches hebben te maken met bezuinigingen en dus worden de zakelijke dienstverleners – accountants, belastingadviseurs en advocaten – steeds vaker onder de financiële loep gelegd.

Tips voor het vinden
Vanzelf komt het moment dat een onderneming zich afvraagt wat die externe krachten opleveren en of het niet beter en goedkoper kan. De conclusie kan zijn dat de samenwerking niet naar tevredenheid verloopt, dat de prijs niet in verhouding staat met de kwaliteit en dat het tijd is op zoek te gaan naar een nieuwe zakelijke dienstaanbieder. Maar waar vind je die?

De Gouden Gids en offerte sites zijn veelgebruikte bronnen om aan zakelijke dienstverleners te komen, maar vooraf heb je als onderneming weinig informatie over de kwaliteit van de aangekochte dienst. Daarnaast zijn er zoveel consultants en professionals, dat het lastig is het kaf van het koren te scheiden. Bedrijven vallen daarom vaak terug op reputaties en referenties van zakelijke dienstverleners.

Schakel je netwerk in
Deze referenties verkrijg je snel door het inschakelen van het (zakelijke) netwerk - zowel online, via bijvoorbeeld LinkedIn, als offline. Collega-ondernemers en kennissen kunnen vaak een goede accountant of notaris aanbevelen. Zo weet je als ondernemer beter wat je kunt verwachten. En de zakelijk dienstverlener zal zijn uiterste best doen: hij is immers aanbevolen door een vaste klant.

Het blijft uiteraard spannend of de betreffende belastingadviseur of jurist de opdracht naar tevredenheid afhandelt. Want iedere onderneming en opdracht is anders en veel zakelijke diensten zijn vertrouwensgoederen. Vooraf inschatten of de samenwerking goed zal verlopen, is altijd lastig.

Zet een advertentie
Een dienstverlener zoeken via een advertentie op vacaturesite (bijvoorbeeld speciaal voor zzp’ers) is ook een oplossing. Dit kost wel meer tijd en – net als bij de Gouden Gids – zijn er geen referenties, tenzij specifiek opgevraagd.

Je kunt er ook voor kiezen een opdracht te plaatsen op een online marktplaats. Binnen de creatieve en ICT wereld begint dit al aardig in te burgeren. Bijvoorbeeld voor het ontwerpen van een nieuw logo of het vinden van een consultant. De zakelijke dienstverlening heeft sinds kort enkele online marktplaatsen zoals Rizzo!Rizzo! en BlueCarpet. Ondernemers plaatsen hun opdracht gratis op deze websites en kunnen de winnende dienstverlener kiezen op basis van prijs maar ook referenties. Dergelijke sites leveren meer transparantie dan bijvoorbeeld de Gouden Gids.

Als je weet waar je moet zoeken, is het vinden van een goede professional dus makkelijker dan veel ondernemers denken.

Kom met uw praktijkervaringen op het terrein van managen en organiseren

Deel uw kennis, schrijf 3 columns of artikelen en ontvang een gratis pro-abonnement (twv €200)

Word een pro!

SCHRIJF MEE >>

Frank Perquin
Aan de andere kant doen dienstverleners geen moeite om 'gevonden te worden'. En dan bedoel ik niet in google, maar door het kiezen van een uitgesproken marktpositie. Je kunt als dienstverlener prima de beste worden in een deelmarkt. Als je daarvoor kiest, ben je voor potentiele klanten meer zichtbaar en weten ze waar ze heen moeten als ze een bepaalde vraag hebben.

Dus dienstverleners: maak keuzes!
Hans
Voor het vinden van een ontwerper of ontwerpbureau kan je terecht bij de landelijke beroepsvereniging, de BNO. Daar kan je ontwerpers en bureaus selecteren.
Het uitschrijven van een aanvraag of opdracht op (een) Markplaats lijkt me een mijl op zeven en is meer bedoeld voor hobbyisten en amateurs.
Kim Corstjens
Het uitbesteden van werk is zeker in tijden van economische teruggang niet het eerste waar je aan denkt als organisatie. Maar juist om tijd te besparen en te kunnen concentreren op de belangrijkste werkzaamheden is outsourcing uiteindelijk vaak wel goedkoper, mijn inziens.

Wellicht niet via de gangbare weg om gebruik te maken van dure outsourcing/recruitment bureau's of zelf op zoek te gaan naar de passende ZZP'er of freelancer. Dit kost ontzettende veel tijd en is vaak erg kostbaar.

Maar heeft u wel eens gedacht aan een virtuele assistente of hulp op afstand? Ik werk zelf sinds 2010 als Virtual Assistant voor www.virtualjobassistance.nl vanuit Buenos Aires, Argentinië. Wij bieden flexibele assistentie die u de rompslomp bespaart van het vinden en inhuren van een geschikte freelancer. Daarnaast omdat wij vanuit Buenos Aires werken kunnen we ook nog eens hele goede tarieven bieden.

Wie weet dus ook een optie?

Meer over Outsourcing en off-shoring